Renoverare
· Ulricehamn
· 62 inlägg
Försökt hitta 220 ur dessa tåtar, men det verkar inte vara någon spänning. Hur kommer det sig att det är så många tåtar? Hus från 77. Ett förråd med endast en lampa och strömbrytare.
Renoverare
· Ulricehamn
· 62 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Men om brytaren får sina trådar underifrån, och trådarna i dosan går uppåt, så kanske de inte har med varandra att göra.
Renoverare
· Ulricehamn
· 62 inlägg
Andra änden på ledningarna vet jag inte vart dom går....
Ovanvåningen har helt nydragen el, efter en brandrenovering.
På andra sidan väggen är en bastu.
Säkringen släcker fler rum än förrådet.
Doslocket i mitten är tomt.
Grejen är att jag gärna skulle vilja ha ett 220 uttag i detta förråd
Ovanvåningen har helt nydragen el, efter en brandrenovering.
På andra sidan väggen är en bastu.
Säkringen släcker fler rum än förrådet.
Doslocket i mitten är tomt.
Grejen är att jag gärna skulle vilja ha ett 220 uttag i detta förråd
Funkar bastun? Kan vara trefasen till den som sticker ut där uppe. Kan också vara någon rest efter renoveringen.KristianHenrik skrev:
Annars är det bara slita bort alla doslock och dra i en tråd och se vart det rör sig.
Ett uttag är oftast inga konstigheter att få till. Du har redan elen utdragen. Vilka kablar hittar du i dosan bakom brytaren? Går det fler rör därifrån? Finns det en takdosa under lampan? I mitt hus från 78:a har jag bara takdosor.
Renoverare
· Ulricehamn
· 62 inlägg
2 trådar till strömbrytaren.
2 trådar plus jord till lampan, om jag minns rätt.
Bastun fungerar.
2 trådar plus jord till lampan, om jag minns rätt.
Bastun fungerar.
Bästa svaret
Ja då har du nolla, fas och jord i förrådet. Inga konstigheter att dra ner nolla och jord från lampan till strömbrytaren. Om du har tur så går ett rör från den upp till dosan ovan och där kan du då sätta uttaget.KristianHenrik skrev:
Annars får du leka detektiv med dragfjäder och kolla vart alla rör i de två doserna försvinner och på så sätt hitta ny punkt för framdragning. Annars går det att montera ett utanpåliggande uttag genom att dra från strömbrytaren.
Varför skall han ha nolla och jord till strömbrytaren?T Tompafix skrev:Ja då har du nolla, fas och jord i förrådet. Inga konstigheter att dra ner nolla och jord från lampan till strömbrytaren. Om du har tur så går ett rör från den upp till dosan ovan och där kan du då sätta uttaget.
Annars får du leka detektiv med dragfjäder och kolla vart alla rör i de två doserna försvinner och på så sätt hitta ny punkt för framdragning. Annars går det att montera ett utanpåliggande uttag genom att dra från strömbrytaren.
Renoverare
· Ulricehamn
· 62 inlägg
Liknande trådar
-
Finns det någonstans i Göteborg som kan utföra gammastrålnings mätning
Miljö & Hälsa -
Finns det någon som vet något om NIBE F760 Frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Finns det någon bra bok/webbsida för praktiska saker om elinstallation?
El -
Finns det någon elmätare med display för laddbox
Laddboxar & Elbilar -
Max längd på regel för att undvika stödstolpar / svikt. Finns det någon hobby-konstruktör som kan hjälpa? Specialfall.
Altan & Uteplats