Försökt hitta 220 ur dessa tåtar, men det verkar inte vara någon spänning. Hur kommer det sig att det är så många tåtar? Hus från 77. Ett förråd med endast en lampa och strömbrytare.

• Elektriska kablar med olika färger sticker ut från ett öppet vägguttag utan spänning i ett hus från 1977.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med en oskyddad elledning, en rund väggplatta, och en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristianHenrik KristianHenrik skrev:
Försökt hitta 220 ur dessa tåtar, men det verkar inte vara någon spänning. Hur kommer det sig att det är så många tåtar? Hus från 77. Ett förråd med endast en lampa och strömbrytare.
Tåtarna till strömbrytaren kommer nerifrån.

Är tårarna inkopplade i andra änden?

Men om brytaren får sina trådar underifrån, och trådarna i dosan går uppåt, så kanske de inte har med varandra att göra.

E
Mycket märkliga höjder.

Men kanske som hempularen skriver det har gjorts någon delning där i dosan med tiden, kanske inte är kollade i andra änden heller.

Kanske ett gammalt trefas. Väggarna ser putsade ut, så det är nog sen förrådet byggdes. Har du säkringsskåp bara för förrådet?

Andra änden på ledningarna vet jag inte vart dom går....
Ovanvåningen har helt nydragen el, efter en brandrenovering.
På andra sidan väggen är en bastu.
Säkringen släcker fler rum än förrådet.

Doslocket i mitten är tomt.

Grejen är att jag gärna skulle vilja ha ett 220 uttag i detta förråd

Andra änden på ledningarna vet jag inte vart dom går....
Ovanvåningen har helt nydragen el, efter en brandrenovering.
På andra sidan väggen är en bastu.
Säkringen släcker fler rum än förrådet.

Doslocket i mitten är tomt.

Grejen är att jag gärna skulle vilja ha ett 220 uttag i detta förråd
Funkar bastun? Kan vara trefasen till den som sticker ut där uppe. Kan också vara någon rest efter renoveringen.
Annars är det bara slita bort alla doslock och dra i en tråd och se vart det rör sig.
Ett uttag är oftast inga konstigheter att få till. Du har redan elen utdragen. Vilka kablar hittar du i dosan bakom brytaren? Går det fler rör därifrån? Finns det en takdosa under lampan? I mitt hus från 78:a har jag bara takdosor.

2 trådar till strömbrytaren.
2 trådar plus jord till lampan, om jag minns rätt.
Bastun fungerar.

Bästa svaret

2 trådar till strömbrytaren.
2 trådar plus jord till lampan, om jag minns rätt.
Bastun fungerar.
Ja då har du nolla, fas och jord i förrådet. Inga konstigheter att dra ner nolla och jord från lampan till strömbrytaren. Om du har tur så går ett rör från den upp till dosan ovan och där kan du då sätta uttaget.
Annars får du leka detektiv med dragfjäder och kolla vart alla rör i de två doserna försvinner och på så sätt hitta ny punkt för framdragning. Annars går det att montera ett utanpåliggande uttag genom att dra från strömbrytaren.

T Tompafix skrev:
Ja då har du nolla, fas och jord i förrådet. Inga konstigheter att dra ner nolla och jord från lampan till strömbrytaren. Om du har tur så går ett rör från den upp till dosan ovan och där kan du då sätta uttaget.
Annars får du leka detektiv med dragfjäder och kolla vart alla rör i de två doserna försvinner och på så sätt hitta ny punkt för framdragning. Annars går det att montera ett utanpåliggande uttag genom att dra från strömbrytaren.
Varför skall han ha nolla och jord till strömbrytaren?

Andreas.rekstad Andreas.rekstad skrev:
Varför skall han ha nolla och jord till strömbrytaren?
Inte till strömbrytaren, utan bara till den dosan. För att sedan gå vidare med fas, nolla jord till uttaget

• Gilla
KristianHenrik
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
@KristianHenrik Har det löst sig?
Drog nolla och jord från (innan) lampan. Kopplade in en strömbrytare kombinerad med uttag schneider. Sen gick fasledaren tillbaka till lampan (som tidigare). Använde 1.5mm2 med wagokopplingar.
Tack Tompafix!

Drog nolla och jord från (innan) lampan. Kopplade in en strömbrytare kombinerad med uttag schneider. Sen gick fasledaren tillbaka till lampan (som tidigare). Använde 1.5mm2 med wagokopplingar.
Tack Tompafix!
Kul att det löstes sig (y)

• Gilla
KristianHenrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.