En undran
Om man värmer huset med en luftvärmepump och har en Bacho ACJ enhet, spelar de någon roll vilken hastighet ACJ håller för att fördela värmen? Eller är temperaturen från luftvärmepumpen så pass låg att den ändå inte når ut i övriga rum ?
Får lite problem nu när de är kallt med att vissa rum blir kallare och mitten på huset där luftvärmepumpen sitter blir väldigt varm.

Tack på förhand
 
Claes Sörmland
A Ahlcab skrev:
En undran
Om man värmer huset med en luftvärmepump och har en Bacho ACJ enhet, spelar de någon roll vilken hastighet ACJ håller för att fördela värmen? Eller är temperaturen från luftvärmepumpen så pass låg att den ändå inte når ut i övriga rum ?
Får lite problem nu när de är kallt med att vissa rum blir kallare och mitten på huset där luftvärmepumpen sitter blir väldigt varm.

Tack på förhand
Jag har försökt att flytta värme från en hall där ACJn plockade varm luft från luftvärmepump i taket till hela huset via ACJn. I det här fallet var ACJns värme neddragen så att den gick på den lägre fläkthastigheten. Det räcker inte för värmekomfort i hela huset när det är rejält kallt, inte ens om jag höll typ 28 grader varmt i hallen. Luft bär så lite värme att man måste upp i högre temperaturer för att luftvärme ska fungera. Precis som ACJns normala temperaturer.

(Min ACJ hade ingen inställning som tillät att accelerera fläktmotorn utan att slå på värmebatteriet. Men jag tror inte det hade löst problemet under riktigt kalla värmeperioder i alla fall. Vill man ha värmekomfort i hela huset de där enstaka veckorna vart tredje år som det är kallt så får man nog ta elförbrukningen från ACJn.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ahlcab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.