Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har en strömbrytare till en dimbar lampa som börjat krångla och glappa en väldans. Nu till den grad att det inte går att tända lampan. När man vrider på brytaren blinkar lampan på sin höjd, det blir bättre om brytaren trycks in något men jag lyckas inte få den att ”stanna”
i tänt läge. I särfall tänds lampan så det är inget fel på själva glödlampan utan gissar att det är brytaren som glappar. Se bilder för typ av brytare och hur den ser ut bakom locket. Någon som har tips på hur detta löses?
Skruva loss muttern och ta bort täckplattan så finner du en märkning.
Typ av dimmer är beroende av vilken typ av ljuskällor du använder (halogen/led etc) och om dimmern används i en trappkoppling (tänd/släck från flera platser.)
Ett exempel på en dimmer som brukar funka bra:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...llationsmateriel/dimmers/dimmer-000827/#tab02
Typ av dimmer är beroende av vilken typ av ljuskällor du använder (halogen/led etc) och om dimmern används i en trappkoppling (tänd/släck från flera platser.)
Ett exempel på en dimmer som brukar funka bra:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...llationsmateriel/dimmers/dimmer-000827/#tab02
Tack. Kollade nu och det som sitter där idag är en dimmer för halogenlampor. Jag antar att man kan byta ut till en dimmer som klarar led utan konstigheter?
Ej trappkoppling (tror jag, det finns en strömbrytare i huset som vi inte vet vart den leder, och ja vi är relativt nyinflyttade därav inte stenkoll ). Kan man se på kablarna som ansluter till dimmern om det är trappkoppling? Lägger med några bilder på den dimmer jag ska byta ut.
Ej trappkoppling (tror jag, det finns en strömbrytare i huset som vi inte vet vart den leder, och ja vi är relativt nyinflyttade därav inte stenkoll ). Kan man se på kablarna som ansluter till dimmern om det är trappkoppling? Lägger med några bilder på den dimmer jag ska byta ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto