P Paxman skrev:
Förmodligen ja på alla dina förslag. Inkludera vattentäthet och vibrationsskydd så har vi antagligen täckt in de flesta anledningarna till att gjuta in komponenter.
Tråkiga är att det blir helt omöjligt att reparera. :cry:
 
M Mick13 skrev:
Tråkiga är att det blir helt omöjligt att reparera. :cry:
För leverantören kanske det är en bonus..?
 
Någon som har en idé på hur man kan laga värmeslingan på en kaffekokare? :thinking:
Slingan har sprungit läck så nu slutar vattnet på bänken istället för i kannan.
Jag gissar på att materialet är aluminium :thinking:

Maskinen är Philips köpt 2007 när jag flyttade hemifrån och har tjänat oss väl för sina 199kr den kostade.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon som har en idé på hur man kan laga värmeslingan på en kaffekokare? :thinking:
Slingan har sprungit läck så nu slutar vattnet på bänken istället för i kannan.
Jag gissar på att materialet är aluminium :thinking:

Maskinen är Philips köpt 2007 när jag flyttade hemifrån och har tjänat oss väl för sina 199kr den kostade.
Aluminium är ju knepigt...men spontant tänker jag silverlödning. Kolla youtuben för "silver brazing". (y) Annars är ju "JB weld" ett alternativ...men det kanske man inte vill ha i kontakt med något man ska förtära.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon som har en idé på hur man kan laga
Inte alls? Ska inte den gamla trotjänaren få avsluta sina dagar utan att behöva jobba mer. :heart::cry: Har den inte gjort tillräckligt för dig vid det här laget? :crysmile:
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon som har en idé på hur man kan laga värmeslingan på en kaffekokare? :thinking:
Slingan har sprungit läck så nu slutar vattnet på bänken istället för i kannan.
Jag gissar på att materialet är aluminium :thinking:

Maskinen är Philips köpt 2007 när jag flyttade hemifrån och har tjänat oss väl för sina 199kr den kostade.
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alls? Ska inte den gamla trotjänaren få avsluta sina dagar utan att behöva jobba mer. :heart::cry: Har den inte gjort tillräckligt för dig vid det här laget? :crysmile:
Va?! den är ju bara barnet!
Reservex har för övrigt värmaren för 229kr :thinking::crysmile:
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Jag lagade nått annat sålänge.
Den bättre hälftens väckarklocka som också projicerar tiden i taket slutade göra det senare.
Efter att ha öppnat upp den konstaterar jag att två av tre kablar lossat till den, snabbt ihoplött och det funkar igen.
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Efter att ha öppnat upp den konstaterar jag att två av tre kablar lossat till den.
Du kanske ska förklara för din bättre hälft att det räcker med att trycka försiktigt på knappen för att klockan ska tystna. Man behöver inte drämma till den med knytnäven även om det naturligtvis är lockande.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske ska förklara för din bättre hälft att det räcker med att trycka försiktigt på knappen för att klockan ska tystna. Man behöver inte drämma till den med knytnäven även om det naturligtvis är lockande.
Jag tror boven i frågan är den sifferintresserade 3.5åringen, på forumet känd som "den lille terroristen". ;)
 
  • Haha
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon som har en idé på hur man kan laga värmeslingan på en kaffekokare? :thinking:
Slingan har sprungit läck så nu slutar vattnet på bänken istället för i kannan.
Jag gissar på att materialet är aluminium :thinking:

Maskinen är Philips köpt 2007 när jag flyttade hemifrån och har tjänat oss väl för sina 199kr den kostade.
Bild för bättre gissningar och analyser om vad man kan hitta på
 
P Paxman skrev:
Alla prylar har ju en tidsgräns för när det är motiverat att fortsätta lägga ned tid, pengar och jobb på att fixa dem. Ta en bil t ex, rent teoretiskt kan ju en bil leva tills jorden slukas av solen eftersom alla delar är utbytbara. Rasar växellådan sätter man in en ny, rostar karossen byter man plåt, blir stolarna nedsuttna kan de renoveras eller bytas mot nya och så vidare. (Avhängigt tillgången på delar resp. möjligheten att laga originaldelarna.)

Det som avgör är hur motiverad ägaren till prylen är att kosta på den just tid, pengar och jobb. Det jag dock älskar med den här tråden är att de flesta som skriver har en fjärde motivator: glädjen att laga något! Att ta en pryl som de allra flesta skulle slänga utan en tanke (och köpa en ny), och fixa den så kan fortsätta användas. För mig är detta den största motivatorn!

Dock har även jag min gräns, och i fallet med tvättmaskinen lite längre upp i tråden så skulle jag nog också låta den gå till återvinning och skaffa en ny. I mitt fall skulle motivatorn för det valet vara husfriden...frugan skulle bli galen på mig om jag utbrast "Jag kollar ifall jag kan fixa den" efter tredje haveriet! :p En lagning, möjligen två, skulle hon acceptera...men en tredje...nej, där skulle hon dra gränsen...:giggle:
Det blev lite HLR på tvätt maskinen för ca 3 veckor sedan. Hade loss en dämpare och konstaterade att den gick inte att få isär utan att ha sönder den. Jag kom då fram till att om jag nu inte kunde stuffa in något dämpande material i dämparen så kanske det skulle fungera att linda några varv runt benet på dämparen. På detta sätt hindra att dem slår i botten. Sagt och gjort lindade två varv överblivna remsor av Biltemas bagageutrymmes matta runt båda dämparbenen och drog fast det med några stadiga buntband. Se där tvättmaskinen står kvar under centrifugering. Nu behöver vi inte åka o panik köpa en ny tvättmaskin. :D(y)
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
M
P Paxman skrev:
Aluminium är ju knepigt...men spontant tänker jag silverlödning. Kolla youtuben för "silver brazing". (y) Annars är ju "JB weld" ett alternativ...men det kanske man inte vill ha i kontakt med något man ska förtära.
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon som har en idé på hur man kan laga värmeslingan på en kaffekokare? :thinking:
Slingan har sprungit läck så nu slutar vattnet på bänken istället för i kannan.
Jag gissar på att materialet är aluminium :thinking:

Maskinen är Philips köpt 2007 när jag flyttade hemifrån och har tjänat oss väl för sina 199kr den kostade.
M Mick13 skrev:
Bild för bättre gissningar och analyser om vad man kan hitta på
en av utmaningarna här här väl också att man måste lyckas åstadkomma lagningen utan att begränsa flödet i röret. Det vill säga att lod blir vanskligt eftersom det lätt droppar ner i röret. Rätta mig om jag har del, men det måste väl nästan till en liten bit aluminium som du löder på.
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Philips Sonicare Diamondclean eltandborste som slutat vibrera som den borde. Hittade en liten kabel som släppt från en lödning. Shaking Stevens plockade fram 79-kronorslödstationen och en decimeter tenn från tiden man gillade bly och skred till verket. Resultatet är klart godkänt; vibrationerna tillbaka på hög nivå!
 
  • Uppskuren Philips Sonicare Diamondclean eltandborste med synliga LED-lampor och elektronik under reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
T
En gammal Sonos gav upp, så bytte alla kondingar i nätaggreatet. Nu är den som ny igen.

Intern vy av Sonos nätaggregat med utbytta kondensatorer, synliga kretsar och ledningar.
 
  • Gilla
fremax och 7 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
En gammal Sonos gav upp, så bytte alla kondingar i nätaggreatet. Nu är den som ny igen.

[bild]
Hur uppenbarade sig felet? Jag har en play 5a som inte startar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.