P Paxman skrev:
Alla prylar har ju en tidsgräns för när det är motiverat att fortsätta lägga ned tid, pengar och jobb på att fixa dem. Ta en bil t ex, rent teoretiskt kan ju en bil leva tills jorden slukas av solen eftersom alla delar är utbytbara. Rasar växellådan sätter man in en ny, rostar karossen byter man plåt, blir stolarna nedsuttna kan de renoveras eller bytas mot nya och så vidare. (Avhängigt tillgången på delar resp. möjligheten att laga originaldelarna.)

Det som avgör är hur motiverad ägaren till prylen är att kosta på den just tid, pengar och jobb. Det jag dock älskar med den här tråden är att de flesta som skriver har en fjärde motivator: glädjen att laga något! Att ta en pryl som de allra flesta skulle slänga utan en tanke (och köpa en ny), och fixa den så kan fortsätta användas. För mig är detta den största motivatorn!

Dock har även jag min gräns, och i fallet med tvättmaskinen lite längre upp i tråden så skulle jag nog också låta den gå till återvinning och skaffa en ny. I mitt fall skulle motivatorn för det valet vara husfriden...frugan skulle bli galen på mig om jag utbrast "Jag kollar ifall jag kan fixa den" efter tredje haveriet! :p En lagning, möjligen två, skulle hon acceptera...men en tredje...nej, där skulle hon dra gränsen...:giggle:
Jo jag håller med om att det är en glädje o få liv i det som andra ser som skräp, men saken är den att tvättmaskinen var i princip utdömd av frugan kort efter att vi flyttade hit iom med att det luktade mögel i från den.Jag löste det o nu har den gått tre år sedan det. Största orsaken till att jag nu vill byta ut är att jag har tappat förtroendet till att det är någon långsiktig lösning att laga upp den. Funderade på att se om man kunde fyllt de trasiga dämparna med rullar av gummimatta så att det går o använda den någorlunda tills vi hittar en bra ersättare.
 
Fario Fario skrev:
Symaskin är bra grejer!

[bild]
Den symaskinen är inte av senaste modell, men har antagligen längre livslängd än de man köpa nu för tiden. De är antagligen möjlig att laga själv med utan special verktyg och en internett uppkopling :rofl:
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
P Paxman skrev:
UV-lim har jag aldrig testat själv, men sett några filmer på Youtube där andra testar det...och det har inte varit överväldigande positivt direkt. Av den anledningen har jag inte känt att det är värt att testa...men nu blev jag ju lite sugen ändå...:p Just det du skriver, att man har 100% kontroll på härdningen känns väldigt praktiskt.
UV limär ganska nytt så det är säkert med det som andra lim att det inte fungerar lika bra på alla matrial. Skall nog köpa hem Julas variant för o prova och ha som test.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Symaskin är bra grejer!

[bild]
Likadan symaskin hade morsan.Nu har dottern den.
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Ibland blir man oförtjänt hjälte. Vår värmefläkt som vi vid behov sätter i bilen gav inte ifrån sig någon värme. Det blev en trist stämning när jag skulle köra till jobbet och såg framför mig en varm och isfri bil. Den blåste kall luft. Kollade så den var rätt inställd och det var den men ingen värme. Så jag beslutade mig för att se om jag kunde laga den. Skruvade isär den och kopplade i sladden för att kontrollera den innan jag skulle felsöka. Badam, värme. Drog ur sladden och kollade sladdar och kontakter men allt såg bra ut.
Skruvade ihop den och min fru frågade hur det gått. ”Jodå, nu fungerar den”. Tänker inte berätta att jag inte gjort något och inte har en aning om varför den plötsligt fungerar... :rofl:

Värmefläkt bredvid en öppen verktygsväska med skruvmejslar och isoleringstejp på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
toolman77 och 4 till
  • Laddar…
B
Fario Fario skrev:
Ibland blir man oförtjänt hjälte. Vår värmefläkt som vi vid behov sätter i bilen gav inte ifrån sig någon värme. Det blev en trist stämning när jag skulle köra till jobbet och såg framför mig en varm och isfri bil. Den blåste kall luft. Kollade så den var rätt inställd och det var den men ingen värme. Så jag beslutade mig för att se om jag kunde laga den. Skruvade isär den och kopplade i sladden för att kontrollera den innan jag skulle felsöka. Badam, värme. Drog ur sladden och kollade sladdar och kontakter men allt såg bra ut.
Skruvade ihop den och min fru frågade hur det gått. ”Jodå, nu fungerar den”. Tänker inte berätta att jag inte gjort något och inte har en aning om varför den plötsligt fungerar... :rofl:

[bild]
Värmesäkring som löst ut?
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Skruvade isär den och kopplade i sladden för att kontrollera den innan jag skulle felsöka. Badam, värme. Drog ur sladden och kollade sladdar och kontakter men allt såg bra ut.
Klassisk Windows-lagning...funkar inte datorn som den ska: starta om och allt är frid och fröjd! :D
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Jag har som sagt ingen aning om varför den plötsligt fungerade*.
Den blåste kalluft i bilen och detsamma när jag provade den på köksbordet nästa dag. Men efter att ha skorvar isär den och sedan satt ihop den så fungerar den.

* antar att det är det är samma sak som på jobbet när någon av våra bildredigerare ropar efter min hjälp (för att Photoshop vägrar göra det som förväntas) och när jag närmar mig så fungerar allt plötsligt. En del bara ”har” det. ;)
 
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Påminner mig on när jag var ung och körde en gammal moppe. När den inte ville starta skruvade jag ur tändstiftet och tittade på det lite barskt...sen skruvade jag i det igen och moppen startade. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Mick13 och 3 till
  • Laddar…
Jag skruvade isär en hörnslip en sådan med en triangelformad slip yta som oscillerar från början av 2000talet. Det visade sig att vinkel växeln som är gjord i något plast material hade gjort sitt. Funderade på om det skulle går att bygga upp nytt matrial med Julas UV-lim. Det som inte är införskaffat och fila ut lite djupare spår i det. Projekt två bestod i att försöka få liv i en tiger såg från Jula som inte orkar ens såga i genom en vanlig tändsticka. Felet även här var att vinkel växlens drev var så slitna att de bra slirade mot varandra. I växelns fett låg en ansenlig mängd metallflisor. Misstänker att fettet i växelen blivit förbrukat runt dreven. Skall se om Jula fått till det med reserv delar till dessa billiga men vad jag tycker annars av rätt bra kvalitet. Byta drev och fylla växeln med skiffer fett efter det rengör och smörja övriga rörliga delar.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
En dag kom ett samtal: det lyser inte på elljusspåret. Upp och kollade. Flimrande lampor i tredje stolpe, svarta i har tredje och normalt lysande i den sista tredjedelen. Misstänkte direkt nollsläpp. Hittade snart en skada på ledningen. Mycket riktigt PEN som var av. Fick hjälp att laga ALUS:en, men många armaturer förblev svarta.

Böt insatserna i armaturerna på några stolpar. Dyrt. Många stolpar kvar. Tänkte hur svårt kan det vara att fixa? Måste vara drivdonet.

Dissekerade ett drivdon. Den trasiga komponenten var påtagligt svart.
Öppnat och skadat drivdon med tydliga brännskador, verktyg bredvid på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men för svår att byta. Får bli att byta hela drivdonet. Fortfarande mycket billigare än att byta hela insatsen.

Före:
Öppet LED-drivdon på arbetsbänk med verktyg och lampkomponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justering av ström:
Multimeter ansluten till öppnat drivdon, omgivet av verktyg och komponenter på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart!
Närbild av öppet armaturdrivdon på arbetsbänk med verktyg under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lyser gör det.
Lyser armatur öppen på verktygsbänk med elektronikkomponenter och verktyg runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mick13 och 4 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Dissekerade ett drivdon. Den trasiga komponenten var påtagligt svart.
Det ser ut som en varistor som ska brinna upp vid överspänning.
 
useless useless skrev:
Det ser ut som en varistor som ska brinna upp vid överspänning.
Jo. Hoppet var ju att det var just en varistor eller något annat billigt som var sönder. Men det var ändå för mycket jobb att byta den på grund av gjutmassan. Och dessutom vet jag inte om något mer är trasigt längre ner. Men det var ju värt att kolla i alla fall om man kunde byta en enstaka komponent.

På köpet så tål de nya drivdonet betydligt högre spänning.
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Jo. Hoppet var ju att det var just en varistor eller något annat billigt som var sönder. Men det var ändå för mycket jobb att byta den på grund av gjutmassan. Och dessutom vet jag inte om något mer är trasigt längre ner. Men det var ju värt att kolla i alla fall om man kunde byta en enstaka komponent.

På köpet så tål de nya drivdonet betydligt högre spänning.
Jag ar funderat över massan i olika produkter jag stöt på under åren - Är den för att det inte skall bildas kondens i komponenterna, brandsäkerhet eller för att vi som tycker att det är kul o ta i sär saker inte skall kunna göra det?
 
M Mick13 skrev:
Jag ar funderat över massan i olika produkter jag stöt på under åren - Är den för att det inte skall bildas kondens i komponenterna, brandsäkerhet eller för att vi som tycker att det är kul o ta i sär saker inte skall kunna göra det?
Förmodligen ja på alla dina förslag. Inkludera vattentäthet och vibrationsskydd så har vi antagligen täckt in de flesta anledningarna till att gjuta in komponenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.