3 523 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Återvinning av hus?
Kommer att riva huset på vår tomt och bygga ett nytt. Nuvarande hus är ursprungligen från 1930-talet och är tillbyggt på 1970 talet. Boytan är ca 50 kvadrat i en våning. En liten källare finns som är murad med leca-block. Huset står förutom på torpargrund även direkt på berg (och den lilla källaren). Huset har murad murstock som står direkt på mark mitt i huset. Huset har et relativt nytt IKEA-kök. Andra värdesaker i huset är (tror jag) de fina spröjsade fönstrena med innerfönster, och ett mycket fint gammalt furugolv i varierade kapade längder. Golvet är spikat.
Min fråga är, kan man sälja detta och vad kan det vara värt? Vad kan man annars göra för att minimera kostnaden av att riva huset? Någon som gjort bra affärer av att riva hus?
Min fråga är, kan man sälja detta och vad kan det vara värt? Vad kan man annars göra för att minimera kostnaden av att riva huset? Någon som gjort bra affärer av att riva hus?
Ingen som har några råd i detta??
Du kan väl kolla på Blocket för att få en uppfattning av prisnivån på begagnat byggmateriel. Nedplockade kök säljs det ju en hel del. Golvet är väl frågan om det går att plocka upp utan att förstöra det. Det kanske är så mycket jobb att det inte är lönt. Fönsterna kanske du kan hitta någon som håller på att återställa ett hus i gammal stil.
Ett försök kan ju vara att sätta ut sakerna på Blocket innan du börjar riva. Sälj dem på rot, så att säga.
Ett försök kan ju vara att sätta ut sakerna på Blocket innan du börjar riva. Sälj dem på rot, så att säga.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Du kan bland annat vända dig till olika byggnadsvårdscentrum för rutor / dörrar / gångjärn mm. Finns det exempelvis kakelugn så kan du definitivt tjäna en slant på att plocka ned den.
Liknande trådar
-
Trädgårdsavfall - återvinningscentralen eller hushållssopor?
Övrigt husrelaterat -
Energiåtervinning/besparing 60-talsradhus
Miljö & Hälsa -
FTX eller FLVP för återvinning av inomhusluft/ventilation
Ventilation -
Värmeåtervinning i hus med mekanisk frånluft
Värme allmänt -
7 år gammalt hus utan värmeåtervinning
Ventilation