KristinaRT
Violina Violina skrev:
Nja.. det finns ju en vindskiva...

Frågan är om det glidit alls, eller om man "riktat" taket genom att dra ut bärläkten för att själva konstruktionen är lite rombisk i formen? :thinking:
Kanske är pga läkten som jag tycker det ser ut att sakna en vindskiva (vi har två på vårt hus)....

P Pro_stuff skrev:
Har reagerat på att hela konstruktionen svänger lite i fasaden.. är det de du syftar på?
Nej, jag tänker om taket inte har 90° vinklar kan de ha kompenserat för detta genom att sticka ut pannorna utanför.. de skulle ju byggt på hela taket för att det ska bli rätt..

Baserar detta på att jag också tycker man kan se bärläkten under pannorna som sticker ut utanför..

KristinaRT KristinaRT skrev:
Kanske är pga läkten som jag tycker det ser ut att sakna en vindskiva (vi har två på vårt hus)....
Nja.. Skulle tippa på att era vindskivor (precis som mina) går upp i höjd med takpannorna och det sedan ligger en vindskiveplåt över toppen av vindskivan och ut på takpannorna..

KristinaRT
Violina Violina skrev:
Nja.. Skulle tippa på att era vindskivor (precis som mina) går upp i höjd med takpannorna och det sedan ligger en vindskiveplåt över toppen av vindskivan och ut på takpannorna..
Exakt!
Men när vindskivorna byttes för några år sedan låg pannorna precis på kanten ungefär som det ser ut på TS bild (innan de nya skivorna och plåten kom upp)...

Exakt!
Men när vindskivorna byttes för några år sedan låg pannorna precis på kanten ungefär som det ser ut på TS bild (innan de nya skivorna och plåten kom upp)...
Om du har likadana pannor som ts så har de som monterade vindskivorna gjort fel..

KristinaRT
Såg liknande ut, inte samma. Och pannorna låg där sedan innan...

Lite OT, tillbaka till TS. jag tror det hade varit bra m fler bilder i dagsljus...

Löser fler bilder imorgon!

optimum
Det finns några olika sätt att ha takpannorna över och runt vindskivan.
Det luriga med dessa är att taket måste ha rätt längd för att passa då man inte har en gavelplåt som kan ta upp lite extra.
Det är därför jag är nyfiken på vilka pannor TS har.

Dessa alternativ är vanliga.
Så kallade gavelpannor, eller gavelbeslag eller dubbelvinge.

Från Benders sortiment

Brun gavelpanna från Benders för 2-kupigt tak. Gavelpanna (yttre raden) (finns för 2-kupigt också)

Röd gavelpanna för tak, visad i profil, från Benders sortiment. Gavelbeslag (Används ihop med vanliga pannor 1-kup och 2-kup)

En röd takpanna anpassad för att ansluta till en vindskiva, utan gavelplåt, från Benders sortiment. Dubbelvinge (den yttre raden) (finns för 2-kup också)
En röd gavelpanna från Benders sortiment utformad för att passa över vindskivan på ett tak. Vanlig 1-kupig panna som ansluter till nästa panna

Eller andra fabrikat med lite annan utformning men där ser man hur de ska ligga ihop med gavelbrädan.

Schematiska illustrationer av olika modeller av takpannor anpassade för vindskivor.

Violina Violina skrev:
Om du har likadana pannor som ts så har de som monterade vindskivorna gjort fel..
Grejen är att taket är ju 25 år.. vore konstigt att upptäcka de nu..

P Pro_stuff skrev:
Grejen är att taket är ju 25 år.. vore konstigt att upptäcka de nu..
Stranger things have happened ;)

Nu har jag varit ute och tittat idag igen och jag funderar på om det alltid har varit såhär. Gavelpannen i topp och botten ligger mot fasaden men övriga är ju en bit ut, är ju dock en rak linje. Bifogar lite fler bilder.

• Tak med gavelpannor som ligger mot en fasad, vissa sticker utbildande en rak linje, täckta av lite snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor i snö ligger ojämnt mot en husfasad med en tydlig skillnad i avstånd.
    Skapa konto
  • Tak med snö och takpannor som inte ligger helt mot husets fasad.
    Skapa konto
  • Takpannor på husfasad med snö, gavelpannan vid fasaden och andra utstickande, nära gatlykta på kvällen.
    Skapa konto
KristinaRT
Ser ut som de översta pannorna i Optimums inlägg ovan. Att de är en liten bit ut beror säkert på att där tycks vara någon läkt som sticker ut lite utanför fasaden...

Ser ut som de översta pannorna i Optimums inlägg ovan. Att de är en liten bit ut beror säkert på att där tycks vara någon läkt som sticker ut lite utanför fasaden...
So.. inget att oroa sig för?

P Pro_stuff skrev:
So.. inget att oroa sig för?
Nej.. de har ju stöd av läkten.. kanske en viss ökad risk för att de ska blåsa av i en storm (lite mer att ta tag i) men har de legat i 25 år lär de ligga ett tag till ;)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R
Det som är problemet är att pannorna är inte cramlade och rör sig då pannor har toleranser
Ingen panik då det är bara att cramla när vädret är lämpligt och då väljer man lämpligen rostfria cramlor och passar på att inspektera skicket på papp och plåtarbeten och underhåller betongpannorna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.