2 539 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Takpannor glidit över kanten
Nej, jag tänker om taket inte har 90° vinklar kan de ha kompenserat för detta genom att sticka ut pannorna utanför.. de skulle ju byggt på hela taket för att det ska bli rätt..P Pro_stuff skrev:
Baserar detta på att jag också tycker man kan se bärläkten under pannorna som sticker ut utanför..
Exakt!Violina skrev:
Men när vindskivorna byttes för några år sedan låg pannorna precis på kanten ungefär som det ser ut på TS bild (innan de nya skivorna och plåten kom upp)...
Det finns några olika sätt att ha takpannorna över och runt vindskivan.
Det luriga med dessa är att taket måste ha rätt längd för att passa då man inte har en gavelplåt som kan ta upp lite extra.
Det är därför jag är nyfiken på vilka pannor TS har.
Dessa alternativ är vanliga.
Så kallade gavelpannor, eller gavelbeslag eller dubbelvinge.
Från Benders sortiment
Gavelpanna (yttre raden) (finns för 2-kupigt också)
Gavelbeslag (Används ihop med vanliga pannor 1-kup och 2-kup)
Dubbelvinge (den yttre raden) (finns för 2-kup också)
Vanlig 1-kupig panna som ansluter till nästa panna
Eller andra fabrikat med lite annan utformning men där ser man hur de ska ligga ihop med gavelbrädan.
Det luriga med dessa är att taket måste ha rätt längd för att passa då man inte har en gavelplåt som kan ta upp lite extra.
Det är därför jag är nyfiken på vilka pannor TS har.
Dessa alternativ är vanliga.
Så kallade gavelpannor, eller gavelbeslag eller dubbelvinge.
Från Benders sortiment
Gavelpanna (yttre raden) (finns för 2-kupigt också)
Gavelbeslag (Används ihop med vanliga pannor 1-kup och 2-kup)
Dubbelvinge (den yttre raden) (finns för 2-kup också)
Vanlig 1-kupig panna som ansluter till nästa panna
Eller andra fabrikat med lite annan utformning men där ser man hur de ska ligga ihop med gavelbrädan.
Nu har jag varit ute och tittat idag igen och jag funderar på om det alltid har varit såhär. Gavelpannen i topp och botten ligger mot fasaden men övriga är ju en bit ut, är ju dock en rak linje. Bifogar lite fler bilder.
Det som är problemet är att pannorna är inte cramlade och rör sig då pannor har toleranser
Ingen panik då det är bara att cramla när vädret är lämpligt och då väljer man lämpligen rostfria cramlor och passar på att inspektera skicket på papp och plåtarbeten och underhåller betongpannorna
Ingen panik då det är bara att cramla när vädret är lämpligt och då väljer man lämpligen rostfria cramlor och passar på att inspektera skicket på papp och plåtarbeten och underhåller betongpannorna
Liknande trådar
-
Fel placering av hängrännor eller takpannor? Vatten rinner över
Tak & Vind -
Renovering av tak - solceller + takpannor
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Övergången mellan plåttak och takpannorna?
Tak & Vind -
Takpannor har glidit ner på nylagt tak
Tak & Vind -
Hur få plåt runt skorsten att överlappa takpannor?
Tak & Vind