optimum optimum skrev:
Beijer har endast priser som passar proffs med stora rabatter.
Jag köper mina Essve på en lokal firma med vettiga priser.
När jag byggde uterum blev det en hel del skruv och då fick jag som privatperson ändå 20% rabatt.
Deras ordinarie priser var lägre än det lägsta jag hittade på nätet för Essve.
Jo totalt blev det nog någon typ 1000 kr mer men skitsak för ett helt uterum med ny altan.
Dessutom var det en del konstruktionsskruv vilka jag inte tror är så vanliga hos andra.
Kanonbra skruv för att dra ihop kraftigare konstruktioner

Jo jag såg priset för sådan på Beijer, typ dubbla priset mot vad jag betalade.

Kollade nu Essve ET 6,5x130
K-Rauta = 379 kr per paket (100 st)
Beijer = 589 kr per paket. (100 st)

Ja jämför du kvalitetsskruv på Beijer med annat fabrikat på Byggmax så skiljer det en hel del.
Jo jag kollar upp priser på det jag köper till mina privat byggprojekt mycket väl för det är mina pengar.

Edit: Nej det var inte på K-Rauta jag köpte skruven. Den lokala firman ligger något lägre och gav dessutom rabatt.
Det lönar sig att kolla upp priserna så kan även privatpersoner få bra kvalitet till vettiga priser.
Men man väljer givetvis själv vad man vill ha.

[bild].
Alla får inte 20%
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nu är ju inte Heco dålig kvalitet som du ständigt antyder... det är bra kvalitet till ett betydligt lägre pris än Essve...
Jag vet att de är rätt hyffsade då jag skruvat en del sådan hos bekant som köpt materialet själv men jag trodde inte proffs körde med sådant.
Men jag kanske missbedömt dig.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ok, du har ju tydligen bestämt dig för att Essve är bäst. Jag VET att tex Heco är riktigt bra kvalitet, skulle nu Essve vara ännu bättre så är det overkill. Heco håller minst lika länge som trallen, bättre än så behöver det inte vara.
Essve ligger i toppskiktet och jag gör inte avkall på sådant när jag bygger åt mig själv. Har lärt mig av tidigare misstag.
 
optimum
D Dr Jumping Jack skrev:
Alla får inte 20%
Jo det brukar gå att pruta om man köper lite större partier. Men i detta fall fick jag rabatten utan att ens ställa frågan.
Diskuterar alltid pris om jag köper en hel del på samma gång. Köper jag några kartonger skruv betalar jag bara och är nöjd.

Köpte trallvirke och tryckta reglar på firma med hög kvalitet och en hel del proffskunder. Fick totalpris något lägre än ordinarie Byggmax. Var till hel altan där jag sedan byggde uterum på till stugan.
Jäkligt bra kvalitet på virket, Sorterade bara bort 1 regel ur högarna jag plockade från.
Jag lämnade fram lapp med allt virke jag skull ha och hade hoppats på typ 10% men fick betydligt mer i rabatt.
Frågade bara om de kunde göra något på priset om jag köpte allt virke hos dem.
Inte påstridig utan frågade artigt.

Ibland blir det bra rabatt och ibland inget.

OBS privatperson, inte proffs.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag vet att de är rätt hyffsade då jag skruvat en del sådan hos bekant som köpt materialet själv men jag trodde inte proffs körde med sådant.
Men jag kanske missbedömt dig.
Om du läser tråden så finns det de som säger att man skruvat många altaner med Heco och att de fungerar utan anmärkning.
Bara för att du bestämt dig för att de dyraste skruvarna är bäst så behöver det inte vara så i verkligheten.
Jag har inget behov av att övertyga dig, du får väl tro vad du vill, man måste inte ta till sig av andras erfarenheter. :)
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Essve ligger i toppskiktet och jag gör inte avkall på sådant när jag bygger åt mig själv. Har lärt mig av tidigare misstag.
Har du gjort misstag så har du väl inte undersökt innan om det du valde var bra.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Har du gjort misstag så har du väl inte undersökt innan om det du valde var bra.
Det var länge sedan och före nätet fanns så det var inte lika lätt att undersöka sådana saker då.
Före forum liknande detta var det svårare att få reda på saker. Givetvis via grannar och goda vänner men ett forum som detta är guld värt när man håller på och bygger.

Jag sparar in så pass mycket på att göra det mesta själv så jag kan med gott samvete lägga några kronor extra för bra skruv.
Samma med färg, köper enbart Alcro eller Jotun Demi Dekk. Skulle aldrig köpa budgetalternativ för sådant.
Men det finns bra saker på Byggmax också, Köper en del där t.ex. blev det nya innerdörrar och de var riktigt bra.

Men jag passar mig noga för "proffs" som köper in budgetalternativ.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Om du läser tråden så finns det de som säger att man skruvat många altaner med Heco och att de fungerar utan anmärkning.
Bara för att du bestämt dig för att de dyraste skruvarna är bäst så behöver det inte vara så i verkligheten.
Jag har inget behov av att övertyga dig, du får väl tro vad du vill, man måste inte ta till sig av andras erfarenheter. :)
Beror på vad man väljer.
Skruva trall 28x145 med härdad skruv skulle jag aldrig göra oavsett fabrikat.
Skruva trall på Västkusten utan att välja A4 så får man problem.

Men om andras erfarenheter bygger på misstag liknande ovan så är det inget att gå på.
Om en leverantör haft ett problem betyder det inte att allt är skit i alla tider.

Volvo hade lackproblem på 70-talet. Betyder inte att Volvo ständigt är skit även om de är dyrare än andra fabrikat.
Kör du budget men låt dina kunder få veta det också så de inte tror de får material ut högre kvaliteter.
 
På tyska, men intressant, test av skruv på vridmoment och pris, Bauhaus, Lidl, Spax, Wurth

Bäst pris/prestanda får Lidl och Spax! Wurth likvärdig med Spax men kostar 4 ggr så mycket.

Vad kan man lära? Mycket liten korrelation mellan pris och kvalitet.
 
richardtenggren
Fast Wurth har väl nästan samma rabattsystem som Ahsell, tror jag fick typ 63% bara jag uppgav företagsnamnet när jag handlade lite där :)
 
optimum optimum skrev:
Skruva trall på Västkusten utan att välja A4 så får man problem.
Nja, kanske vid vattenbrynet. Men inte en liten bit därifrån. Har själv använt A2 och det räcker men vill man ha A4 så varför inte men det är att skjuta över målet då det oftast räck med A2.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
optimum
R roli skrev:
Nja, kanske vid vattenbrynet. Men inte en liten bit därifrån. Har själv använt A2 och det räcker men vill man ha A4 så varför inte men det är att skjuta över målet då det oftast räck med A2.
Kan nog vara så men vågar inte chansa.
Där stugan ligger rostar allt stål som inte är syrafast eller väldigt bra målat.
Ligger ett stycke från havet men när det blåser är det salt i luften. Märks oftast på bilen där rutorna blir kladdiga fort och lacken sträv.

Jo jag är lite väl försiktig :cool:
 
E Ergo16 skrev:
Hej,

Har kommit till vägs ände gällande vilka trallskruv jag ska välja till altanbygge. Skulle någon kunna hjälpa mig lite?

- MFT A4, 4.2x55. 200 stk för 209 kr

- NKT A4, 4,2x55. 170 stk för 269 kr

- Essve A4 4,2x55. 250 stk för 359 kr.

Har hört att Essves gärna går av, trots att det är A4? De andra två har jag ingen erfarenhet av alls.
Så länge du använder rostfri fungerar nog alla uppräknade. Undvik corrseal. Har själv gjort misstaget att använda den- kommer aldrig göra om det igen
 
F Fredrik K80 skrev:
Så länge du använder rostfri fungerar nog alla uppräknade. Undvik corrseal. Har själv gjort misstaget att använda den- kommer aldrig göra om det igen
Lite nyfiken på hur Essves CorrSeal fungerat som konstruktionsskruv, tänk 6x80 och uppåt i storlek, har kört med dom bla. på sommarens altanbygge.
Är ju inte alls lika utsatta som trallskruven.
Använde även MFT, MFT2000, deras C4 kommer den vara mer ever lasting tro?

Vill även påpeka att Essves CorrSeal ankarskruv är så mycket trevligare än MFT's ankarskruv, ligger man snett med bitsen, blir MFT smulor.
 
D debbo skrev:
Lite nyfiken på hur Essves CorrSeal fungerat som konstruktionsskruv, tänk 6x80 och uppåt i storlek, har kört med dom bla. på sommarens altanbygge.
Är ju inte alls lika utsatta som trallskruven.
Använde även MFT, MFT2000, deras C4 kommer den vara mer ever lasting tro?

Vill även påpeka att Essves CorrSeal ankarskruv är så mycket trevligare än MFT's ankarskruv, ligger man snett med bitsen, blir MFT smulor.
Kör på sortiment från Arvid Nilsson, https://arvidnilsson.se/ ,outstanding sortiment o kvalite, https://arvidnilsson.se/aterforsaljare/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.