Vi ska bygga ett attefallshus 7 x 4.3 m med loft i ena änden och öppet upp i nock i övrigt.

Vi har fått en offert på materialet som innehåller en limträbalk 90x315.
Huset ska byggas i Halland, snözon 1.5, med betongpannor på taket.

När jag beräknar vilken nockbalk som behövs på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/ verkar det inte räcka med 90x315.

Behövs det en pelare som stöd för balken vid ingången till loftet? Eller hjälper bjälklaget för loftet till på något sätt?
Ritning av ett attefallshusplan med loft, möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av ett attefallshus med mått, loft och möblemang inkluderat.
Skapa konto
Sektionsritning av ett attefallshus med mått och loftindelning.
Skapa konto

Nej, det behövs en stolpe. Lämplig placering är vid loftkanten. Där är den knappast i vägen.

• Gilla
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nej, det behövs en stolpe. Lämplig placering är vid loftkanten. Där är den knappast i vägen.
Tack!

Enligt beräkningsverktyget verkar det som att man kan gå ner till 90x270 eller 140x225 med en pelare där (limträ 115x115). Kan det stämma?

Grunden är platta på mark, som redan är gjuten. Skulle man haft en förstärkning i plattan vid pelaren?

Ja det är riktigt. Jag tvekade om jag skulle nämna det i mitt förra inlägg. Jag avstod eftersom jag uppfattade det som att du redan hade balken. Det beror på att man kan utnyttja en kontinuitetseffekt när balken (obs oskarvad) ligger över ett mttstöd och bara är utsatt för en jämnt utbredd last. Det uppstår ett uppåtriktat moment över stolpen som motverkar nedböjningen. 90x270 och 140x225 är helt likvärdiga ur styvhetssynpunkt. Det borde varit en vot under plattan. Stolpen får en last på ca 20 kN. Med en 115x115 stolpe blir det 17 MPa vilket är i mesta laget, så du behöver något tryckutjämnande, om du inte vill bila upp plattan.

• Gilla
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja det är riktigt. Jag tvekade om jag skulle nämna det i mitt förra inlägg. Jag avstod eftersom jag uppfattade det som att du redan hade balken. Det beror på att man kan utnyttja en kontinuitetseffekt när balken (obs oskarvad) ligger över ett mttstöd och bara är utsatt för en jämnt utbredd last. Det uppstår ett uppåtriktat moment över stolpen som motverkar nedböjningen. 90x270 och 140x225 är helt likvärdiga ur styvhetssynpunkt. Det borde varit en vot under plattan. Stolpen får en last på ca 20 kN. Med en 115x115 stolpe blir det 17 MPa vilket är i mesta laget, så du behöver något tryckutjämnande, om du inte vill bila upp plattan.
Nej, vi har inte köpt balken än.

Det var ju synd att vi inte visste det vid gjutningen. :( Kan man jämna ut trycket tillräckligt på något sätt så att man slipper bila upp plattan? Om man gör hela väggen vid ingången till loftet bärande och sedan har en stolpe från loftet och upp till nocken?

Blir det ett mindre tryck på stolpen med 90x315-balken?

Balkens dimensioner har bara marginell betydelse. Det handlar om att fördela stolpens last på en tillräckligt stor yta i förhållande till vad plattan tål. Kanske med en kraftig stålplatta. Använd formeln last/yta=tryck. kN/kvm = kPa.

• Gilla
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Balkens dimensioner har bara marginell betydelse. Det handlar om att fördela stolpens last på en tillräckligt stor yta i förhållande till vad plattan tål. Kanske med en kraftig stålplatta. Använd formeln last/yta=tryck. kN/kvm = kPa.
Vilket tryck behöver man komma ner i för att betongplattan ska klara det?

Jag var nog inte riktigt med på hur du räknade fram 17 MPa ovan. Blir det inte 20 / 0.115^2 / 1000 ~= 1.5 MPa? Eller tänker jag fel? :confused:

Du har helt rätt, 1,5 MPa ska det vara. Det måste ha legat något annat tal och skvalpat i kalkylatorn. Jag tyckte bara att talföljden verkade rimlig. Vad plattan tål beror på betongkvalitet mm. Men 1,5 MPa låter mer hanterbart. Annars kan du gå upp i balkdimension och skippa stolpen, t.ex. 190x360.

• Gilla
Ozelot
  • Laddar…
Om det skulle vara så att man väljer en stolpe skulle man även kunna utforma väggmötet så att man kan sprida lasten på en större yta på plattan.

• Gilla
Ozelot
  • Laddar…
Jo det är en intelligent tanke. Antingen en regelvägg med en balk upptill eller kanske en murad historia?
Edit: När jag tittar på planritningen så ser jag ju en tvärställd väggstump som kan utnyttjas för detta ändamål.

• Gilla
bossespecial och 1 till
  • Laddar…
Ja, det var nog så jag menade innan:)
Att man sprider ut trycket på plattan på den lilla väggen vid ingången till loftet?

Vi går helst inte upp ytterligare i höjd på nockbalken med tanke på den lilla höjd vi har på loftet med attefallsreglerna.

3D-modell av en trästomme för en byggnad med lastberäkningar och mått specificerade på sidan.
Skapa konto

Jag tolkar siffrorna i beräkningsverktyget som att stolpen i mitten kommer att ta den största lasten (30 kN), stolpen i bortre ytterväggen 12 kN, och ytterväggen vid loften bara 2.5 kN. Är det korrekt?

Tror ni att det funkar att sprida ut 30 kN i den lilla väggen vid loftet? Hur utformar man den för att sprida ut det tillräckligt över plattan?

Det är något skumt med den uträkningen. Siffrorna stämmer inte inbördes. Det kan vara en programbugg. Det förväntar sig kanske att den mellersta pelaren står på mitten. Enligt min uträkning bör lasten på mittpelaren vara runt 20 kN. Den yttre stolpen vid loftet bör ha en last som är ca hälften av den andras. Den tvärställda väggen räcker absolut för att utjämna pelarlasten.

• Gilla
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är något skumt med den uträkningen. Siffrorna stämmer inte inbördes. Det kan vara en programbugg. Det förväntar sig kanske att den mellersta pelaren står på mitten. Enligt min uträkning bör lasten på mittpelaren vara runt 20 kN. Den yttre stolpen vid loftet bör ha en last som är ca hälften av den andras. Den tvärställda väggen räcker absolut för att utjämna pelarlasten.
Ok, konstigt att den räknar fel på det, men låter bra att vi kan lösa det så! Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.