1 474 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Kalla element i halva huset?
Har ett hus med vattenburen värme. Vi lät ta bort ett element på ovanvåningen i samband med renovering och alla element på övre plan är nu kalla. De på nedre våningen är varma. Rören till elementen är också kalla på övre plan.
Vad kan det bero på? finns det några enkla felsökningar jag kan göra för att lokalisera problemet?
Nån som har tips på var jag ska börja kolla?
Vad kan det bero på? finns det några enkla felsökningar jag kan göra för att lokalisera problemet?
Vad gjorde ni med rören som blev kvar efter att ni plockade bort elementet? Proppade dem enskilt? Låter som att ni har ett ettrörssystem och att ni har brutit slingan. Ni behöver bygla över de kvarvarande rören så att kretsen sluts igen.M milimani skrev:Har ett hus med vattenburen värme. Vi lät ta bort ett element på ovanvåningen i samband med renovering och alla element på övre plan är nu kalla. De på nedre våningen är varma. Rören till elementen är också kalla på övre plan.
Rören är kopplade. Dock är inte handdukstorken som skall ersätta elementet monterad än. Kan det vara det enkla problemet?oskar.valta skrev:
Nja, om rören är ihopkopplade så borde det komma fungera om det är ett ett-rörssystem.M milimani skrev:
Rimligen är huset uppdelat i två slingor, över- och nedervåning. Kan det vara någon ventil på slingan till övervåningen nere vid värmekällan som inte har öppnats?
Det var en stängd koppling. Löste problemet!oskar.valta skrev: