Mikael_L
Jag har även lagt en mätpunkt 6 cm åt sidan från VP-röret räknat (MP4), alltså mitt i isoleringen samt en mätpunkt mellan isoleringen och gipsskivan (MP5).
Sen har även omgivningstempen loggats (av dataloggern själv).
Alla mätvärden har loggats med 1 minuts intervall med start då jag slog på strömmen i kabeln.
Strömmen får jag från ett nätagg där jag justerat strömbegränsningen till rätt ström, spänningen är alltså ställd något högre.
Strömmen är justerat till 10A (1:a försöket) och 14A (2:a försöket), och uppmätt med en tyvärr okalibrerad Metex multimeter (då jag inte hittade ngn kalibrerad som klarade över 10A) men strömmen stämde dessutom överens med nätaggets analoga mätare, spänningen över kabeln har jag dock mätt upp med en kalibrerad Fluke TRMS multimeter

• MP4_5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag bifogar också en skiss på hur det ser ut i genomskärning.

Det underlättar för att förstå resultatbilden...

• Skiss.jpg
    Skapa konto
Mikael_L
Och slutligen ....

Resultatet:

Med 10A uppnådde jag en temperatur på 56 grader
Med 14A uppnådde jag en temperatur på 87 grader

Med en omgivningstemp på 24 grader.

• Clip0001.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
jaash och 3 till
  • Laddar…
Imponerande arbete!
Såna empiriska tester värmer gott hos en Testledare:)

Och vad säger alla elektriker, är detta förväntade värden eller?

S
Ja, det är ungefär de värden jag förväntat mig. De bekräftar också att det inte alls är ok att generellt kunna avsäkra en 1,5mm2 med 13A dvärgbrytare.

Mikael_L
Nä, det där med 13A har jag undrat över.
Jag har sett en massa snack om det, här på forumet. Ingen har väl egentligen sagt emot, men jag tycker det verkar som ett aningens smådumt sätt att tänja på gränserna maximalt och bli av med alla säkerhetsmarginaler.

Sen det här med temperatur på kabeln, det är ju inte så att kabeln blir livsfarlig med en gång vid 70gr, isoleringen smälter ju inte direkt. Men jag antar att livslängden är det kritiska. Många plaster har en otrevlig förmåga att åldras otroligt fort då temperaturerna stiger.

Kan bara hålla med sawsaw......

Intressanta siffror. man skulle faktiskt kunna tänka sig ett ännu värre driftsfall. Antag att du kör 3 fas 10A. Då kan du ha 3 ledare med vardera 10-14A i ett rör med totalt 5 trådar. Har för mig att 5 trådar är max för 16mm VP.

Men frågan är väl: Är det OK att säkra 1,5 kvmm med ens 10A om röret ligger isolerat? För tittar man på utlösningskrurvan för en 10A dvärgbrytare så verkar man kunna ha 14A i flera dygn innan den löser ut?

Mikael_L
hempularen skrev:
Men frågan är väl: Är det OK att säkra 1,5 kvmm med ens 10A om röret ligger isolerat? För tittar man på utlösningskrurvan för en 10A dvärgbrytare så verkar man kunna ha 14A i flera dygn innan den löser ut?
Det verkar vara lite gränsfall, men glöm inte att jag har gjort en 240 mm tjock isolerad vägg, där röret ligger precis mitt i.
I praktiken brukar rören ofta ligga mycket närmare ena ytan när det är så här tjocka väggar. (många reglar ju på en 45a sist, för att kunna dra elen i det utrymmet)

Mikael_L
Men i trefasfallet blir det ju riktigt hårigt, där skulle man kunna tänka sig 3x14A under en ganska lång tid, då tror jag inte att röret borde få ligga ens i tunn isolering.

Mikael_L
quote:
På Hässleholms Tekninska Skola har de en isolerad normal innervägg uppbyggd i källaren där de har lagt VP rören mitt i isoleringen med temperaturgivare kopplad till dator. De maxbelastar 1,5 mm2 kablar med 2300W.
Han var osäker på tidsperioden då testat var uppstartat flera timmar innan de anlände för att nå toppen. Enligt honom passerades det 70 grader i rören och det hade i tidigare tester lyckats smälta ihop kablar så de inte gick att dra ut dem en och en.
end quote

Det här tror jag inte på, dvs, om det inte är flera faser. Mer än en fas + retur.

S
Jag tror inte heller riktigt på det.

Beroende på materialet i ledaren kan man få en nog så högre överföringsförlust som omvandlas till värme. Men, pratar vi EK/FK så har jag också svårt att tro på att "smälta ihop kablarna". Väggen kanske angränsade till skolans bastu?

SawSaw: Snygg bild du har nu.

• Gilla
Bastikk
  • Laddar…
Trefas får väl inte dras i 16 rör, ska det inte vara 20 mm då??

TILL MIKAEL L, tadamm,

Ett stort tack från oss alla, du måtte jobba på SP med alla kalibreringar hit och dit.
Det var verkligen kul att du fick fortsätta under dagen också med 14A och det visade sig att det blir varmt men inte så att plasten kläcker.

13A dvärgbrytare kanske har sitt ursprung i England där varje vägguttag säkras med 13 A.

Prototypen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.