Stefan N Stefan N skrev:
Helt sjukt vet jag inte, har typ samma. Nyinflyttade?
Jag har nyligen byggt en ny villa på 220 kvm superisolerade, 360mm väggar och 450mm tak och vi hade 600kr i oktober och 1000 i november. Nibe 1255F. Så det låter mycket, men hur ser isoleringen ut för er?
 
L lordi skrev:
Låter inte som katastrofsiffror. Men det är alldeles för många okända parametrar här.

Nytt hus eller 200 år gammalt?
Bor ni i Skåne eller i Norrland?
20 grader eller 25 grader inomhus?
Hur hög framledning krävs vid dimensionerande
utetemperatur?
5 eller 30 minuters duschar?
Mycket matlagning och bakning?
Tvättmaskin + torktumlare som går ofta?
Motorvärmare till bilen?

Hur många kWh har ni förbrukat?

Elbil?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Intressant. Har ni uppvärmt garage och bod?
Som jämförelse:
135kvm byggt 1981 - 1 plan
Frånluft, kamin och luft/luft i vardagsrummet
17949 kWh.
2 vuxna - 2 barn.
Tycker vi ligger högt i jämförelse med andra.
Garaget har ett fast element så där är det kanske 7-8 grader nu när det är några minusgrader. Jag drar igång ett ett extra 2 kW element med fläkt om jag skall göra något i garaget. Friggeboden har ett element som är inställt på typ 5 grader om den inte skall användas. Jag har öppen spis med insats i huset som används lite mellan november och februari.
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
K Kalle Wibeck skrev:
Snygg graf!

Ni måste ju nästan ha tjänat in den kostnaden första året (y)
Tack! Nja, inte riktigt, men blir väl break-even after 4-5 år :) Räknade för övrigt även på bergvärme men kom fram till att jag skulle behövt runt 10 år till för att tjäna in skillnaden i investeringskostnad. Kanske får göra en ny kalkyl när LVVPn lägger av.
 
  • Gilla
Kalle Wibeck
  • Laddar…
Ausana Ausana skrev:
Det mesta i elräkningen består av nätavgifter - det kan vi alltså inte påverka.
Det är väl inte konstigt? Ganska mycket infrastruktur krävs för att distribuera el i ett "glesbefolkat" land.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Nja. De som skriver billigt menar att det ÄR billigt för det är det. Mycket pengar visst. Men det är en sanslöst skillnad på om något är dyrt eller om det är mycket pengar. Om man har köpt ett hus med fyra väggar som vetter ut mot den bistra december kylan, ett tak och ett golv som också vetter ut mot kylan, och har ett hus som är dubbelt så stort mot lägenheten där värmen ingick så ÄR det verkligen billigt!
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Angående Bergvärme och elpatron...
Har en 25 år gammal thermia. Elpatronen gick sönder 2007...

Sen dess har det bara varit bergvärmepump. Huset är på två plan och byggt 64. 222 boyta och ytterligare 60kvm uppvärmt.

Har absolut inga som helst problem med uppvärmningen. Elektroniska termostater som är inställda på komforttemp på 22 grader kvällar och helger.

Så se över behovet av elpatron... Begränsa den till uppvärmning av varmvatten mot salmonella då och då. Har ni tillräcklig pump och borrdjup kan ni spara många kronor...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja vad har ni för temp i huset, vi har mellan 18-19C, hus byggt 2013-14 med våningsyta på 137m2, vi betalar väl mellan 2900-3900 kr varannan månad i el under den kallaste vintern. Vårt hus värms med bergvärme. Vi får det till 20C eller varmare om vi orkar elda kakelugnen regelbundet.




25A säkring känns som minimum i min värld. Men jag lever inte direkt lägenhetsliv i hus och har maskiner i garaget som svetsar m.m. som kräver styrka, 16A huvudsäkring skulle inte hålla för nånting för mig.
Undrar faktiskt varför du behöver 25A säkring med ett så pass nytt hus med bergvärme. Själv har jag 20A och har inte blåst dem en enda gång, trots direktverkande el och bara spånsug och planhyvel som kan dra i sig 10kW ihop om jag pressar på dem lite.

Har varit uppe i 20 minuter på 25kW i medeleffekt utan att någon huvudsäkring rök. Det är drygt 40A per fas givet att fasfördelningen är någorlunda jämn.
Det går att kräma ur rätt mycket mer än 20A ur en diazed så länge det inte sker kontinuerligt under flera timmar vilket svetsar och maskiner sällan kräver.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
225m2 uppvärmd platta plus 13 m2 poolhus och en jacuzzi - 3371kr december i så långt söder du kan komma i Sverige. Jag tycker det är värt 1200kr. Helt SJUKT!!!
 
Mats-S
När jag läser den här tråden verkar det som om jag kommer billigt undan när det gäller elförbrukningen :thinking:

Vi är två personer i en 1½ plans villa i Sollentuna på 125 kvm, byggnadsår är 1982. Uppvärmning med LVP, ventilation FTX. Inomhustemperatur minst 22 grader. Som ni ser på graferna ligger vi konstant runt typ 10.000 kwh.
Villan var 1982 extremt välisolerad, 20 cm i väggarna vilket inte var standard då. Vi fick även en stor skillnad när vi gick från direktverkande el till LVP, samt när vi uppgraderade FTX-ventilationen. LVP är nog det enklaste och billigaste om man snabbt vill få ner värmekostnaderna.

Ang kostnad så låg vi 2020 på lite över 1000kr/månad. Åren innan typ 1.300/månad.

Stapeldiagram som visar årlig elförbrukning i en villa med konstant runt 10 000 kWh från 2016 till 2020.

Graf som visar månatlig elförbrukning i kWh under 2020 med jämförelse av föregående 12 månader och beräknad förbrukning.

Stapeldiagram som visar årlig elförbrukning i SEK mellan 2018-2021 uppdelad på avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K korthoga skrev:
225m2 uppvärmd platta plus 13 m2 poolhus och en jacuzzi - 3371kr december i så långt söder du kan komma i Sverige. Jag tycker det är värt 1200kr. Helt SJUKT!!!
Vad är sjukt, att du betalade 3371 kr för elen eller att du tycker det är värt 1200 kr?
 
Hmm. Tycker det låter billigt nu under dom kalla månaderna så ligger jag på 2500-3000 kr i månaden. Har ny bergvärmepump nu men innan kunde jag ligga på det dubbla. Ca 26000 kr betalade jag för mina 16800 kilowattimmar så ca 2140 kr i snitt per månad
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kempa_swe
Var inte så farligt. Känner en som hamnade på 5k förra vintern.
 
Största delen av elräkningen är överföringsavgiften, Som jag uppfattat det så betalar de flesta där en fast avgift och en rörlig avgift för överförd energi (kWh).

Men det finns nätägare som tar betalt efter effekt. Vissa har en fast grundavgift och en rörlig effektavgift andra bara en rörlig effektavgift med lite olika beräkningsmodeller, typ medelvärdet för de tre eller fem högsta effekttopparna mellan säg mellan 07:00 och 19:00 under månaden bestämmer månadsavgiften. Det betyder att den som gör frukost före 7:00 och kör diskmaskin, tvättmaskin och bastun efter 19:00 kommer att få en betydligt lägre elräkning än den som nyttar samma mängd ström (energi) under dagtid. Detta är en modell som är väldigt svår att göra uppskattningar av framtida elkostnad för.

Ännu svårare blir det att göra kostnads-intäktskalkyler för installation av solceller med effektavgifter, men det är en annan diskussion som kanske förtjänar en egen tråd :)
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Inget konstigt för vi hade nåt liknande.
Vi är också 2 personer, 120 m2 och ytjordvärme.

Det ni måste göra är att skapa ett räkningskonto. Sen räknar ni ihop årets utgifter, delar med 12 och sen vet ni summan som ni måste sätta undan varje månad.

På sommaren ökar saldot men på vintern minskar det.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.