Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Starkt jobbat! Kör fler skruv vid skarvarna så minimerar ni risken för sprickor.
Hur menar du? Glesen är såklart på tvären, inte längs med långsidan. cc 300, 34x70. Skruvar i övrigt ca cc 17 cm så en skruv extra per bredd mot rekommenderat.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ett tillägg till ovan är också att jag kör Gyproc GPLE (Plangips). Dessa har alla 4 sidor försänkta just för att man ska kunna gipsa tak eller höga väggar och slippa bygga spackel på höjden över kortskarvar. Dessa skivor är fiberförstärkta samt att samtliga sidor är förstärkta med ingjutna plastlister. Detta gör de väldigt styva och bra att hantera (hållbara). Priset är dock därefter. Jag har rätt bra pris på dessa då jag jobbar i branschen, men de kostar ändå mig drygt dubbelt så mycket som vanlig väggips. Jag anser det ändå helt klart vara värt priset.

Även tvättstugan är nu färdiggipsad och hål tagna för downlightsen. Var riktigt pilligt ovan värmepumpen, men det gick. Där gipsen slutar ska det muras upp en ny vägg mellan tvättstuga och kommande badrum/bastu. I helgen fortsätter jag i hallen (eller vad man nu ska kalla det) utanför tvättstugan. Sedan är det bara de två små förvaringsrummen kvar (drygt 1 skiva per rum). Det som saknades i gillestugan är också klart och alla hål för downlights är tagna. Ev. byts fönstren i helgen också.

Gipsade tak och väggar i ett pågående renoveringsprojekt med synliga rör och tekniska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i tvättstuga med nymonterade gipsplattor i taket och förberedda hål för downlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag var för snål att köpa planum, men det skiljde 3,5x i pris för mig. Säljaren sa att de var sällan någon köpte dessa, just på grund av priset.
Men har noterat att den gips jag köpt också är glasfiberförstärkt, lite ”lyxigare” med andra ord?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag var för snål att köpa planum, men det skiljde 3,5x i pris för mig. Säljaren sa att de var sällan någon köpte dessa, just på grund av priset.
Men har noterat att den gips jag köpt också är glasfiberförstärkt, lite ”lyxigare” med andra ord?
Gips avsedd för tak är ju generellt det så absolut :)

Den används ju framför allt när det ställa höga krav på ytskikten vilka inte går att uppfylla utan att ha försänkta skarvar eller att slätspackla hela taket. Denna typen av krav är inte så vanliga i Sverige, men förekommer i övriga Europa och USA/Kanada.

För de som spacklar och målar själv, som undertecknad, underlättar det dock mycket då jag hellre gipsar än spacklar :p Framför allt i tak.
 
F falkn skrev:
Hur menar du? Glesen är såklart på tvären, inte längs med långsidan. cc 300, 34x70. Skruvar i övrigt ca cc 17 cm så en skruv extra per bredd mot rekommenderat.
Sorry, miss av mig, märkte inte att du glesat, trodde det var ett helt tak under.
 
Nu är värmen igång. Satt provtryckningproppar på alla sticken som inte är inkopplade (plan 2 & källare). Fyllt på och dragit igång pumpen nu. Har hittils bara kört elpatron på tappvarmvattnet och har fortfarande pumpen kopplad på byggström.

Fick först larm om fel fasföljd så fick skifta om byggströmmens faser lite så släppte det. Fyllt på till 1,2 bar i omgångar och luftat några gånger. Verkar snurra nu och inga läckage :)

Radiatorn i garaget monterades igår. Tung pjäs (616 TP21) som sitter en bit upp så var lite halvsvettigt :sweat:
 
  • Radiator monterad på vägg ovanför trappsteg i oinredd källare, sladdar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Har fortsatt lite i källaren i helgen. Fogade fönstren i gillestugan utvändigt. Kvarstår att knäcka till gavlar på underbleck till de fönstren, men jag tyckte det blev lite för kallt. Bytte även fönstret i ljusbrunnen och gipsade klart inklädnaden runt avlopp och tappvattenstammarna. Underkant schakt bildar ovansmyg mot fönstret. Resterande smygar putsas. Detta fönstret är alubeklätt då det sitter rätt utsatt.

Renoveringsarbete i källare med nytt fönster, trästomme och inklädnad för avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i källare med nytt inbyggt fönster och gipsade väggar mot råbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frugan började sätta skarvremsor i taket. Har lite kompletterande gipsning kvar runt trappan sen är all gipsning klar. Ska sättas spackelhörn också runt schakt och trappa främst samt balken i gillestugan.

Köpte mig en betongblandare (125 L) i helgen så nu börjar jag bli redo för att putsa ytterväggarna. Tänkte dock mura upp väggen mellan tvättstuga/badrum först. Måste förlänga tvättstugeplattan 6-7 centimeter för att få upplag under hela. Ska gjuta det idag tänkte jag. Drog även igång den vattenburna golvvärmen i tvättstugan igår då det började bli lite kyligt i källaren.
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Nu är den nya väggen mellan tvättstuga och kommande badrum färdigmurad. Ska göra klart avslutet på elnischen/VS-schaktet idag.

Nyfärdigmurad vägg med synliga lecablock och rörledningar, redo för vidare renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan ses även fönsterbänkarna i gillestugan som jag missade i förra inlägget. Limmades mot lecan. Smygarna kommer sen putsas, men är inte helt klar med hur jag ska göra. Sidosmygarna blir i så fall ett rätt tjockt påslag som nog får göras i omgångar. Alternativet är att vinkla ut smygarna något på sidorna. Även underbleck kom på plats på dessa fönster i helgen så nu är utsidan helt klar.

Nyinstallerad fönsterbänk i oputsad tegelvägg med synliga VS-rör och elinstallationer i en renoveringssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom murning har det mest remsats i helgen. I princip är all remsning klar nu förutom runt elcentralen och ett ställe vid trappan. Jag remsar även innerhörn mellan gips/gips samt takvinklar mellan gips/puts på de väggar som ska slätspacklas (ej ytterväggar). Började även spackla lite skruvskallar igår. Tanken är att börja slamma väggarna med rödgrund i veckan och sen sätta lite armeringsnät runt fönster. Jag får även gå över väggarna med en enklare bilning då det sticker ut rätt stora brukstuggor på vissa ställen och golvvinkeln är också rätt stökig på sina ställen.

Förhoppningsvis hinner jag börja putsa lite i helgen. Vill gärna få det gjort så fort som möjligt då det sen ska torka 6-8 veckor innan målning. Kommer nog bli så att montage och koppling av apparater samt inkoppling el och även läggning av klinker får göras innan slutstrykning med silikatfärg p.g.a. detta.
 
  • Gilla
Blackmore och 5 till
  • Laddar…
Wow vilket projekt! så snygga och bra lösningar! Och så bra redovisat i denna tråd! Stor tumme upp :D Vi håller också på med totalrenovering. Gör övervåning själva men tänkta ta in hjälp med nedervåning senare för vi är mitt i småbarnsåren så tiden räcker inte riktigt till. Älskar ert staket, vi ska bygga i vår. Funderar på staket med armeringsmatta. Enkelt, billigt och snyggt tycker vi. Men blev sugen på det ni har, ungefär vad kostade ert staket om man får fråga? Hur långt är det? Vårt blir nog ungefär lika långt.

Mvh Cissi
 
C CissiSimon skrev:
Wow vilket projekt! så snygga och bra lösningar! Och så bra redovisat i denna tråd! Stor tumme upp :D Vi håller också på med totalrenovering. Gör övervåning själva men tänkta ta in hjälp med nedervåning senare för vi är mitt i småbarnsåren så tiden räcker inte riktigt till. Älskar ert staket, vi ska bygga i vår. Funderar på staket med armeringsmatta. Enkelt, billigt och snyggt tycker vi. Men blev sugen på det ni har, ungefär vad kostade ert staket om man får fråga? Hur långt är det? Vårt blir nog ungefär lika långt.

Mvh Cissi
Knappt 12' i material på den sträckan inkl. betong och gjutrör till plintar etc. Längden är ca 27 meter så 445 kr/lpm.
 
Update
Jag har varit lite dålig på att uppdatera senaste tiden. Det beror dock inte på att det stått stilla även om jag inte riktigt lagt samma tid som innan.

Det är fortsatt arbete i källaren som varit fokus även senaste tiden. Alla väggar putsades klart i mellandagarna. Först rödgrund sedan C-putsbruk 0-1 mm i ca 8-10 mm påslag. Armering endast runt fönsteröppningar då det är leca samt inomhus.

Nyputsade källarväggar med rödgrund och C-putsbruk, armering nära fönster, ojämn betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödgrund i gillestuga
Renoverad källare med nyligen putsade väggar, fönster täckt med plast och arbetsmaterial utspritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan rummet
Putsad vägg och fönster med armeringsnät klart för vidare renoveringar inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armering runt fönster
Vägg i källaren med nyputsat C-putsbruk och spacklat tak ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya väggen i tvättstugan putsad
Renoverad källarvägg med nyputsad yta och installationsrör, arbetslampa och pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Projektorväggen i gillestugan
Nyputsad och spacklad källarvägg med oputsad pelare och radiator, samt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen vid trappan
Renoverad källarvägg med putsat ytskikt, upphängd radiator och fönster, oöppnade hinkar med byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiatorer upphängda, men ej inkopplade (behövde bli av med dem)

Jag har sedan kört på med spackling av tak och de gipsväggar och schakt som funnits. Gillestugan är klar och målades klart förra veckan. Vi väntar till början av mars med att måla de putsade väggarna då torktiden är 6-8 veckor. Ute i hallen är tak och schakt spacklade en gång. Murade väggar grundlagade inför slätspackling (ej ytterväggar). Det blev en lergrå ton i gillestugan (NCS S 3005-Y20R). Tegelvägg och gipsvägg målades med Beckers Velvet Mood (ultramatt). Ytterväggarna kommer sen målas med silikatfärg vilken också är väldigt matt.

Oputsat hörn av källare med nya vita och gråa väggar och installationer för rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelvägg i gillestugan

Vi fick även hem klinkern för några veckor sedan vilka bars in i helgen. Det är 60x60 plattor enligt tidigare inlägg. Kommer läggas med 2 mm fog. 5x5 cm mosaiken är till golvbrunnen i tvättstugan som har ett litet lokalfall.

Renoverad hörna med ny gråtonad vägg och exemplar av klinkerplatta på betonggolv vid vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klinker mot vägg i gillestuga
Öppnad kartong med 60x60 cm klinkerplattor i brungrå nyans på ett geometriskt mönstrat mattgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5x5 cm mosaik

Tvättstugan spacklades klart igår. På ytterväggen slipade jag bort all färg, lagade upp hål och slammade lätt för att få lite mer enhetlig yta. Målning här kommer påbörjas i slutet på veckan. Rören som syns till höger i bild går till utedelen som ska flyttas till våren. Rören kommer då gå ut längst till vänster i bild. I samband med detta får hålet där de går ut gjutas igen. Eventuellt gipsar jag in rören sen.

Nyputsad vägg i källare med synliga rör och eluttag, samt spacklade områden i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yttervägg tvättstuga

Planen framöver är att alla tak och murade innerväggar ska vara färdigmålade innan mars är slut så vi kan gå direkt på och måla ytterväggarna för att sedan börja lägga klinker och slutligen köra klart tvättstugan med inredning o.s.v. Förhoppningsvis är allting klart i mitten på april så vi kan stänga värmen och dra igång med flytt av utedel och rivning trädäck etc. Är det för kallt i den perioden får jag börja riva på plan 2 istället :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Imponerad över att du planerar så många steg i förväg!
 
  • Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
Tvättstugan blev färdigmålad i helgen sånär som på de nyputsade väggarna. Kvarstår någon liten bättring under elcentralen med.

Renoveringsarbete i en tvättstuga med nymålade och nyputsade väggar, elinstallationer och frånluftsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsad vägg i en tvättstuga med en öppen elcentral och kablar, omålad del under elcentralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade frånluftsdon och anslutningskopplingar och satte vattenlås till tvättmaskin etc. Har ställt dit tvätt- och tork där de kommer stå sen. Bifogar även en liten skiss på hur det kommer se ut när det är klart.

Renoverad tvättstuga med tvätt- och torkmaskin, oputsade väggar, och kablar längs golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare på datorskärm, design i planeringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller nu på att spackla klart taket i utrymmet utanför (hallen). Har en sista vända på kanter och schaktet idag, sen kvarstår slätspackling av väggar innan vi kan slipa och grunda.
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Ser fint ut det här! Men tror du kommer ångra dig, likt jag, att du körde på färdigt mediaskåp. Så här i efterhand skulle jag bara dragit släpp på all eternet in i en stor garderob eller rack. Det är så sjukt mycket prylar som ska in, bättre att låta dem ta plats. Gör det också enklare att byta saker. De här mediaskåpen som finns på marknaden är ju dimensionerade för 1990-talet
 
Q qvrk skrev:
Ser fint ut det här! Men tror du kommer ångra dig, likt jag, att du körde på färdigt mediaskåp. Så här i efterhand skulle jag bara dragit släpp på all eternet in i en stor garderob eller rack. Det är så sjukt mycket prylar som ska in, bättre att låta dem ta plats. Gör det också enklare att byta saker. De här mediaskåpen som finns på marknaden är ju dimensionerade för 1990-talet
Kan hålla med här. Har samma skåp. Mediaomvandlare, router, switch, gateway till plejd m.m. Kan knappt stänga dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.