Bilade upp ett hål och tog bort spjället också. Nu är vi helt klara för insatsrör. Har satt dit nya kajgaller på alla kanaler där uppe med så nu slipper vi förhoppningsvis fler döda fågelkadaver. I bild nedan ser man sidorna uppgjutna och hål klart för varmluftsgaller. Insatsröret ska komma på måndag.

Renoverad öppen spis med borttaget spjäll och förberett för insatsrör, samt byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett utrymme i en tegelvägg med borttagna tegelstenar, förberett för installation av varmluftsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också gjort ett ordentligt ryck längs staketet i helgen. Grävt upp ett tiotal stubbar och rensat rötter och ogräs. Lagt ut dress och sått gräs i båda ändar. Även sått där alla gamla pannor låg innan (närmast i bild). Där ska bli marktegel och utekök i framtiden, men ser trevligare ut med gräs än jord till dess.

Trädgård med nysått gräs, uppgrävda stubbar och förberedelse för utekök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Slang på plats och fastgjuten vid gamla spjället. Får se om det behövs läggas i mer bruk underifrån imorgon annars kan vi fylla med Vermiculite och gjuta fast toppfodret. Fixerade slangen vid gjutning genom att bulta fast den i värmeskölden.

Slang fästad i tak med en värmesköld, inuti en murad konstruktion med spår av gjutning och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur fick du upp de gamla rötterna?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Hur fick du upp de gamla rötterna?
Alla rötter är såklart inte borta, men stubbar tar jag med spade, yxa och tigersåg. De flesta rötter som inte är från träd går att dra upp om man ligger i.
 
  • Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
Eldstad klar
Äntligen klar med eldstaden på plan 2. Hela murstocken ska putsas sen när ovanvåningen renoveras. Sotaren kommer nästa helg för att besiktiga denna samt den där nere. Ram och galler är bara löst ditsatta.

Nyinstallerad eldstad i röd tegelmurstock med löst ram och galler, oputsat, renoveringsmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad eldstad i tegelmur med löst sittande ram och galler, redo för besiktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Vilken modell av insats till öppna spisen är det? Tjusigt!
 
Ursviken Ursviken skrev:
Vilken modell av insats till öppna spisen är det? Tjusigt!
Det är en Contura i6.
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Fundera på var man skall ha miljöbelysning! Jag hade dragit med minst 1 tändtråd (Orange) över allt, då kan man montera uttag med separat brunn där den nedre på valda ställen styrs mjukt med astrouret i en PLEJD för hela huset.
Det kan vara bra med ett extra vattenutkast på andra sidan av huset, koppla ett av dom så man alltid har vatten i ett när man stängt huvudkranen in till huset efter mätaren.
Hej Leif, vi är i färd med att bygga hus och har ett möte med elektrikern inplanerat inom kort. Jag har fastnat för plejd och vill förbereda så mkt som möjligt ifall man enkelt vill bygga ut grunden i ett senare läge. Har läst en hel del i forumet och du märker ut dig som en stark förespråkare :)

Jag har en fråga, du förordar att dra med en/två tändtrådar till uttag/brytare för att senare lättare kunna komplettera med en plejd. Exvis om man vill ha vägguttag med separata brunnar där den ena går att styra mjukt via tex astrouret (och kanske även hårt från brytare). Skulle du kunna förklara lite mer ingående för mig syftet/funktionen med tändtråden? Om tändtråden går från en brytare till ett uttag är jag med på funktionen men om uttaget bara ska styras mjukt är jag inte hemma. Är det då en obruten fas från gruppen i centralen? Som man kan splitta och koppla in plejden i? Eller sätter du plejden i centralen? Som sagt, utveckla gärna så mkt du kan!

Tack:)
 
Åsa Lund
Vad är planerna med teglet runt kaminen?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad är planerna med teglet runt kaminen?
Det ska putsas sen. Planlösningen kommer ändras lite där uppe då det kommer vara anslutande väggar till denna på båda sidor. Kommer nog lägga dit en stenskiva på toppen också.
 
Varit och hämtat samt monterat inredning i hallen i helgen. IKEA Bestå med lucka Stockviken och täcksidor från Metod Kungsbacka (samma material och färg). Förhoppningsvis slipper vi nu fler frågor om radiatorns konstiga placering :rofl: Det ska sys en dyna till den låga delen också.

Nyinstallerad IKEA Bestå förvaring med Stockviken luckor och Metod Kungsbacka täcksidor i en hall, intill en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat koppla ihop lite grejer på kattvinden också. Avloppsluftningen är klar och jag har beställt delar för att färda frånluft och imkanal. Frånluften kommer isoleras med strumpa för att undvika kondens i rören som kan läcka ut. Imkanalen brandisoleras med 30 mm mineralull likt resten av sträckningen.

Installation av avloppsluftningsrör med isolering på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsluftningsrör installerat i en vind med synlig isolering och träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började även på kupan på framsidan lite idag. Bytte ut rännan som jag råkade sätta med utkastaren på fel sida :rolleyes:. Fick även dit insektsnät i takfoten, men hade sen ingen klädsel kvar till takfotsinklädnad så fick köra och handla. Hann grundolja idag, men får strykas klart imorgon så jag kan fortsätta.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ja det var kul placering på radiatorn :)
Ni kanske kan måla den i väggens färg så framträder den mindre? Fin blir hallen i alla fall!
 
F falkn skrev:
Har nog inget speciellt namn. Köpt det av parkettkontakten. Brukar finnas 3 sorteringar. Detta är mellanvarianten.
Är du nöjd med parkettkontakten? Är det bra kvalitet? Har hört att det inte är svensk ek men kanske är bra ändå
 
JeppeMcKenzie JeppeMcKenzie skrev:
Är du nöjd med parkettkontakten? Är det bra kvalitet? Har hört att det inte är svensk ek men kanske är bra ändå
Jadå, inga konstigheter på leveransen. Jag köpte mellansortering och var överlag nöjd med kvalitén. Jag tror inte det spelar någon roll vem man handlar av rent kvalitetsmässigt. Om eken kommer från Sverige eller ej bryr jag mig inte om över huvud taget. Tror generellt inte mycket av eken till golv kommer från Sverige.
 
Klar med ihopkoppling av systemen på kattvinden nu. Det blev inte snyggt, men förhoppningsvis funktionellt :p

Ihopkopplade ventilationssystem med isolerade rör på en vind, omgiven av sten- och mineralullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena t-röret har ett pluggat stick som ska dras vidare till badrummet på plan 2 när det renoveras (vänster om bilden). Imkanalen isolerad med 30 mm stenullsmatta i hela sin dragning. Frånluften isolerad med 50 mm mineralull för att undvika kondens på insida rör.

Ska försöka få hit elektrikern så han kan drifta frånluftfläktens nya matning och koppla in en Plejd Controller på den så jag kan styra fläkten med 0-10V impuls.

Håller fortsatt på utomhus med att panela kupan på framsidan. Dock hinner jag bara med ca 1,5h arbete innan det blir mörkt om dagarna. Framsidan är i alla fall klar och på ena sidan sitter spikläkt. Blir förhoppningsvis klart nästa helg då denna helgen ska ägnas åt trädgårdsarbete. Vi har några träd som ska fällas sen ska alla fruktträd beskäras.

Har börjat förbereda en del för att koppla ihop radiatorslingorna i källaren. Väntar på 20-slang och presskopplingar som är beställda. Har börjat dra ner stick från radiatorerna på plan 1 och koppla in dessa.

Jag gillar inte vanliga skyddsrör så jag kapar upp 22 mm förkromade kopparrör och trär över slangen sen använder jag en självhäftande täckbricka från Faluplast. Resultatet blir enligt nedan.

En vit radiator ansluten till kopparrör på ett trägolv nära en svart strömkontakt och en vägg med mörkgrå färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På lördag kommer sotaren och besiktigar eldstäderna. Har handlat hem lite bränsle för proveldning :rofl:

alt="Inredningshörna med ett insatt braskaminfönster, vedpåse och en säck bränsle på ett marmorgolv, vidare till en korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon har vi också ägt huset 1 år vilket kommer firas lite. Tanken är att vi ska sammanställa ett lite längre inlägg med bilder och filmer i före-efter stuk :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Putte G... och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.