2 941 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Vedeldning och cancer
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 589 inlägg
Nåt ska vi alla dö av. Det dör ca 90.000 personer per år i Sverige. Är då två procent mycket? Tja, det beror ju lite på vid vilken ålder de dör. Går de bort i åttioårsåldern är det mindre illa än vid 50, som i sin tur är mindre illa än 20.
Att bara veta hur många som dör utan att relatera det till ålder och allmän skörhet är ganska tunn information.
Att bara veta hur många som dör utan att relatera det till ålder och allmän skörhet är ganska tunn information.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Dom här partiklarna ni skiver om, hur små är de? Fastnar de i de finaste ventilationsfilter som finns idag (F7)?
Mja, det finns även F8 och F9 om man pratar om rena partikel-filter, men när man är på de nivåerna så kombineras det ofta med molekylärfilter, som kan stoppa betydligt mindre partiklar än storleken på porerna i media't.Dan_Johansson skrev:
(Men har du ett bra PM0.1 filter så tar du merparten, du behöver dock ned kring 0.01 om du ska ta allt från eldning, men då pratar vi snarare om renrum än bostad och jag hoppas att alla sanerar sig ordentligt innan de får komma in...)
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Tänkte mer på vad som går att köpa i vanliga ventilationsbutiker riktade mot privatpersoner...Dowser4711 skrev:Mja, det finns även F8 och F9 om man pratar om rena partikel-filter, men när man är på de nivåerna så kombineras det ofta med molekylärfilter, som kan stoppa betydligt mindre partiklar än storleken på porerna i media't.
(Men har du ett bra PM0.1 filter så tar du merparten, du behöver dock ned kring 0.01 om du ska ta allt från eldning, men då pratar vi snarare om renrum än bostad och jag hoppas att alla sanerar sig ordentligt innan de får komma in...)
Jag håller på och planerar för FTX och tänker sätta filter på avluften för att slippa byta (de dyrare) filter i aggregatet så ofta. Frågan är om det är värt att sätta ett sånt filter där, eller om man ska nöja sig med F5?
Ju bättre filterklass desto bättre, men generellt sett så brukar man använda flera filter, några grövre först för att "skydda" de bakre.Dan_Johansson skrev:Tänkte mer på vad som går att köpa i vanliga ventilationsbutiker riktade mot privatpersoner...
Jag håller på och planerar för FTX och tänker sätta filter på avluften för att slippa byta (de dyrare) filter i aggregatet så ofta. Frågan är om det är värt att sätta ett sånt filter där, eller om man ska nöja sig med F5?
Men den riktiga kostnaden är inte filtret, utan driften av dem. Jämför tryckfallen mellan de olika filtren. Det är rätt vanligt att de "billiga" filtren kostar mångdubbelt mer i elkostnad än de dyrare.