Sågat lite stockar
Sågad stock på sågbok med elektrisk motorsåg och spån på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyllt grillringen med diverse
Grillring fylld med olika storlekar av stenar och tegelbitar, grillegaller placerat på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar den kännas användbar. Ska svetsa ihop ett större galler som täcker halva ringen.
Grillring fylld med stockar, stenar och ett grillgaller, redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dottern på 7 år fick testa att tända med eldstål och tampong
Sågade stockar, tändverktyg och ett ihopfällt galler i en grillring redo för tändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Tampong???????

//AA
 
S saiter skrev:
Tampong???????

//AA
Tampong är ju asbra om du ska ut i skogen, torrt som fnöske och bra förpackat, får att använda som enklare förband också ;)
 
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Tampong är ju asbra om du ska ut i skogen, torrt som fnöske och bra förpackat, får att använda som enklare förband också ;)
Precis. Alltid bra att ha några i ryggsäcken när man är i skog och mark. Öppna, veckla ut och fluffa till så tänder eldstålet superlätt!
 
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag har bytt bränslefilter på gamla Bettan som jag hade när jag tog körkort för ett dussin år sedan och farsan har börjat byta skärmkanter bak. Hon startade bara hon fick lite bensin i tanken, trots att hon stått still i fem år eller nått.
Person byter skärmkanter på en svart äldre bil i ett garage med verktyg och bildelar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen eldade vi lite i eldfatet jag gjorde till farsan i julklapp och hade som stämning medan vi hade lite korvgrillning.
Eld brinner i ett hemmagjort eldfat utomhus i mörkret som stämningsbelysning vid korvgrillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TriNitro och 6 till
  • Laddar…
Eftersom jag har erkänt svårt att hålla ordning så utnyttjar jag sonen :)
Barn sitter på verkstadsgolv och sorterar skruvar och muttrar i olika behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår inte hur han kan sitta i timmar och sortera skruv/spik/muttrar och annat..
Tror han betat av typ 1kg skrot idag och still going strong
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Monterat hållare.

Monterade Makita batterihållare på en vägg med fyra verktygsbatterier i rad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Håller på att lära känna bordsågen, idag gav jag på att bygga en enkel släde till den av lite bitar jag hade liggande - inte så snygg kanske men funkar som d verkar :)
 
  • Hemmagjord träsläde på en bordsåg i ett verkstadsrum med diverse verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembuilt bordsågsläde gjord av träbitar på ett sågbord med synligt sågblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag slipat, oljebetsat och hårdvaxoljat iläggsskivor till vårt IKEA Bjursta matsalsbord.
Väldigt fin fanér under den gräsliga svarta lacken som tidigare täckte skivorna.
Nyrenoverade iläggsskivor till IKEA Bjursta bord, slipade och behandlade, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Iläggsskivor till matsalsbord behandlade med oljebets och hårdvaxolja i en verkstad med verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kristofo och 8 till
  • Laddar…
AXS
Delade en soffa som inte gick in i lägenheten.
Soffa delad i två delar, liggandes på golvet, med synliga trästommar och stoppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bästa sågen någonsin, 15 år gammal från Classe. Den är på riktigt bättre(snabbare) än varenda Bahco jag testat.

Soffan ihopskruvad och verkar utmärkt för vertikalläge och öl.
 
Forsatt med mitt kombibord, budget lidl fräs och 3d printad lyft monterat. Skrev även ut en cirkeljigg och ritade och skrev ut en adapter till fsn ofa. En Lidl fräs monterad på ett hemmagjort lyftsystem med handtag och 3D-printade delar i en arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Makita trimrouter monterad på en Bosch cirkeljigg med 3D-printade komponenter på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av ett kombibord med en budgetfräs och en 3D-printad lyftanordning, inklusive en cirkeljigg och adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 4 till
  • Laddar…
Kommer ni ihåg gerlådan? Ett måste i det hemmafixande hemmets verktygsuppsättning på 70-talet, långt innan elverktyg för allt var var mans egendom? Inte för att jag saknar den och hur min far slet med gering av lister till något hörn som inte var riktigt 90 grader.

Men nu skulle jag kapa 45 st raka och snygga stumpar av 110mm avloppsrör och de går inte in i kap och gersågen. Så jag gjorde en gerlåda.
Hemmagjord gerlåda med avloppsrör och såg på arbetsbänk, använd för kapat rör till orienteringskontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar rätt bra trots allt. I alla fall om ett par mm snett inte syns.

Men jag och pipelife har inte samma måttband:
Hand mäter avloppsrör med måttband i en hemmagjord gerlåda på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa säljs som 3000mm. Tur att den längd jag ska ha ändå inte går jämt upp i 3000. (Det är mufflösa rör, så det är inte det som ställer till mätningen)

Äntligen klar:
45 kapade avloppsrör av plast ordnade på en arbetsbänk, redo för användning i ett friluftsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vad ska det bli av alla dom här då?
Röda och grå avloppsrör uppradade med nummer och bokstäver på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo, fasta orienteringskontroller till en friluftsanläggning jag är engagerad i.

Jag funderar ibland på att skapa en "vad har du gjort"-tråd med tema arbeten för föreningar och andra ideella jobb. För jag får en känsla av att jag inte är den enda här på forumet som ser till att anläggningar och utrustning snurrar för olika föreningar. Både för att inspireras av och visa vilket arbete som läggs för att planer ska klippas, omklädningsrum renoveras, maskiner servas, hus målas, belysningar lysa, båtar flyta osv i all oändlighet.

För mig är drivkraften mycket att det jag gör kommer många till nytta, jämfört med att bara bygga åt mig själv där på sin höjd jag själv och familjen har någon nytta av det jag gör.
 
  • Gilla
Tjrex och 26 till
  • Laddar…
Installerat laddbox till kommande elbil!
Laddbox för elbil märkt "wallbox" upplyst och monterad på en vägg med kabel och laddhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Soffan ihopskruvad och verkar utmärkt för vertikalläge och öl.
Ståplats?
 
Needas Needas skrev:
Idag har jag slipat, oljebetsat och hårdvaxoljat iläggsskivor till vårt IKEA Bjursta matsalsbord.
Väldigt fin fanér under den gräsliga svarta lacken som tidigare täckte skivorna.
[bild] [bild]
Tänker omedelbart på när jag var på ikeafynd i Älmhult och de reade ut de borden med den färgen för under tusenlappen :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.