Jag vill gärna använda järnvitriol att måla vårt gästhus med. Är det någon som har erfarenhet av detta och eventuella tips kring detta? Jag kan säga att jag har redan beställt panelen och det är norrlandsgran och 120 mm brett, men jag har hört att detta inte skulle vra det bästa virket för ändamålet. Vet någon mer om detta?
Det är ganska svårt att ha kontroll över en järnvitriolbehandling, resultatet kan skifta beroende på vilket virke och koncentration på lösningen. Och såklart hur mycket man lägger på. Jag har patinerat lite virke enligt Gysinges recept. Det blev bra. Tänk på att det tar några månader innan effekten syns. Och jag tror visst att din panel ska funka utmärkt till det här, förstår inte varför den inte skulle göra det..?
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Gran är vanligt som virke i ytterpanel och särskilt har det använts på utsatta ställen typ till knutar och liknande. Lite mindre röt-tåligt än furan men å andra sidan är ytveden lite bättre ur fuktsugningssypunkt. Nog bör den passa.
Finns lite gamla trådar på forumet om vitriolens egenskaper. Man skall nog främst se den som en färgning eller patinering och kanske i andra-tredje hand som ett träskydd. Järnet i vitriolen kanske eventuellt kan skydda lite. Det skulle teoretiskt kunna ge lite sämre miljö för svamp/bakterier att växa i än på obehandlat trä.
Finns lite gamla trådar på forumet om vitriolens egenskaper. Man skall nog främst se den som en färgning eller patinering och kanske i andra-tredje hand som ett träskydd. Järnet i vitriolen kanske eventuellt kan skydda lite. Det skulle teoretiskt kunna ge lite sämre miljö för svamp/bakterier att växa i än på obehandlat trä.
Tack för tidigare svar angående behandling med järnvitriol! Jag ska nog våga mig på att måla vårt gästhus med det.
Finns det något medel man bör använda som grundbehandling innan man behandlar med järnvitriol? Eller möjligtvis efteråt?
Finns det något medel man bör använda som grundbehandling innan man behandlar med järnvitriol? Eller möjligtvis efteråt?
Tänk på att man brukar rekommendera att panelen sitter på ett speciellt sätt då man stryker på järnvitriol. Det kan möjligtvis ge en snygg fasad men något träskydd är inte att tala om - utan det räknas som obehandlat trä (därför är det viktigt att träet kan andas ordentligt och att det finns en luftspalt bakom).
Järnvitriolen har en viss fungicid effekt och ger en viss färgning av träet. Dock är det viktigt att man har en bra kvalitet på panelen och ett bra utförande. Granpanel, 28mm eller mera och bra luftspalt. Se:
"Behandling med järnvitriol"
"Behandling med järnvitriol"
Jo, jag vet att den har en viuss fungicid effekt (och att den färgar lite, men det blir i princip samma utseende att låta virket gråna av sig själv). Men å andra sidan är det frågan om det behövs, och hur länge det håller i sig. Ett panelvirke av bra kvalitet klarar sig omålat utan att angripas av röta eller mögel, det största problemet är snarare UV-ljusets nedbrytning av ligninet på sikt, och där har inte järnvitriol någon effekt.
Då ni är inne på ämnet, skulle jag behöva utöka frågeställningen då jag inget vet om vitriol. Det låter ju underbart.
Det gör att träet blir åldrat, blir det silver färgat när det är torrt och mörkt när det är vått? Har idag ett ruckel med omålad fasad som skall bytas, den är bara mörk, våt och tråkig. Det silvriga åldrade trået låter härligt, men håller den "färgen"?
Om jag skulle ångra mig kan jag då måla över med annan färg?
Fungicid effekt, svamp?, håller den borta svamp eller?
Kan man bestryka allehandabrädor som man vill undvika få svamp?
Hjälp!!/ Tanja
Det gör att träet blir åldrat, blir det silver färgat när det är torrt och mörkt när det är vått? Har idag ett ruckel med omålad fasad som skall bytas, den är bara mörk, våt och tråkig. Det silvriga åldrade trået låter härligt, men håller den "färgen"?
Hjälp!!/ Tanja
Järnvitriol har alltså i princip samma effekt som att inte göra någonting alls, fast snabbare. Det blir mörkare när det är blött och silvrigare när det är torrt. Färgen håller, för det är ju inte ett pigment på ytan som färgar, det är själva virket som antar en annan färg. Som det dessutom skulle antagit ändå. Du kan måla med annan färg om du ångrat dig. Den har en viss svamphämmande effekt, ja, men den lakas antagligen ur rätt så fort. Obehandlat panelvirke får sällan mögelproblem om det inte sitter väldigt fuktigt till, så den fungicida effekten kanske inte är så viktig. Du kan i teorin använda det som ett antimögelmedel, men det finns betydligt bättre medel på marknaden.TanjaoMarkus skrev:Då ni är inne på ämnet, skulle jag behöva utöka frågeställningen då jag inget vet om vitriol. Det låter ju underbart.
Hjälp!!/ Tanja
Tack för alla synpunkter och råd och kunskap!
Men jag har fortvarande inte fått klart för mig när man kan måla på järnvitriolen?
Virket ska upp snart, jag har tyvärr inte möjlighet måla på det innan det kommer upp/inomhus. Men nu har jag bestämt mig, jag ska prova detta, verkar lite kul! Jag återkommer sedan med min erfarenhet och berättar hur det gått....
Men jag har fortvarande inte fått klart för mig när man kan måla på järnvitriolen?
Virket ska upp snart, jag har tyvärr inte möjlighet måla på det innan det kommer upp/inomhus. Men nu har jag bestämt mig, jag ska prova detta, verkar lite kul! Jag återkommer sedan med min erfarenhet och berättar hur det gått....
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Ja du kan måla över den om du inte blir nöjd. Men utan att ha kollat upp det kanske man inte skall använda vitriolen inomhus, har bestämt för mig att den endast bör användas utomhus, kan ha fel...