Nu har jag bestämt mig för att bygga igen carporten så jag kan ha ett litet gym hemma. Carporten ligger i anslutning till ett mindre hus på tomten, så det kändes mest vettigt att lägga ett träbjälklag även i den delen om man i framtiden vill öka ytan inne i det huset. Se ritning.

Den nya delen ska användas som gym/kontor.
Och efter lite sökande här på forumet så såg jag att det finns något som heter EPS-betong? Är det lämpligt att använda i det här fallet?

Om ja, skulle man kunna rulla ut en gym matta

• Arkitektritning av en carport som ska byggas om till ett gym med angränsande förråd och hobbyrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte riktigt om jag fattat vad du vill ha svar på, men på mitt jobb har vi gym ovanför lunchrummet. Det bjälklaget tror jag är reglat cc300 och har dubbla golvspån. Sedan är det ”gym” matta lagd över. Så det är ju iaf ett alternativ om de funkar för dig.

hoppas de hjälpte dig lite iaf.

/Henrik

H Henrik-Wessman skrev:
Vet inte riktigt om jag fattat vad du vill ha svar på, men på mitt jobb har vi gym ovanför lunchrummet. Det bjälklaget tror jag är reglat cc300 och har dubbla golvspån. Sedan är det ”gym” matta lagd över. Så det är ju iaf ett alternativ om de funkar för dig.

hoppas de hjälpte dig lite iaf.

/Henrik
Det hjälpte absolut, hade tänkt om man kunde göra något med CC måttet också.

F frutty skrev:
Nu har jag bestämt mig för att bygga igen carporten så jag kan ha ett litet gym hemma. Carporten ligger i anslutning till ett mindre hus på tomten, så det kändes mest vettigt att lägga ett träbjälklag även i den delen om man i framtiden vill öka ytan inne i det huset. Se ritning.

...

Vet inte om någon moderator ändrade mitt inlägg och la dit bilden lite hastigt, men det ska stå "Om ja, skulle man kunna rulla ut en gym matta direkt på betongen?"

A
F frutty skrev:

Den nya delen ska användas som gym/kontor.
Och efter lite sökande här på forumet så såg jag att det finns något som heter EPS-betong? Är det lämpligt att använda i det här fallet?

EPS-betong är inte lämpligt utan övergjutning som ger hållfasthet. Är du ute efter isolering, lägg cellplast och gjut på riktigt. Det blir billigare.

Scouten skrev:
EPS-betong är inte lämpligt utan övergjutning som ger hållfasthet. Är du ute efter isolering, lägg cellplast och gjut på riktigt. Det blir billigare.
Okej då skippar jag tanken om EPS.

Är det något annat man ska tänka på än att regla tätare för ett starkt reglat golv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.