Vi har bytt pump nyligen i huset, men även den nya låter mycket.
Letar nu tips på hur jag kan få den tystare, den hörs från källaren till både första å andra våningen.

Bygga en låda av några lager gipsskiva runt motor och pump? Behövs viss genomströmning av luft för kylning av motorn men det går nog enkelt att lösa.

Tips och kommentarer mottages varmt

Nyinstallerad blå pump och motor i ett källarutrymme, bredvid en stor vattenbehållare och diverse rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bäst resultat får du nog om du skruvar dän den från väggen och sen sätter tillbaka den med gummibussningar. Jag föreslår motorkuddar, såna som man sätter fast motorn i en bil med.

Den står på golvet, det blåa på väggen är ett vattenfilter.
Gummikuddar låter smart, dock går röret rakt in i tanken, tror inte jag kan ändra vinkeln på den korta pem-slangen så värst mycket.

Bästa svaret

ClasseClas
Gummikuddar + en bit flexslang på utgående rör från pumpen kan nog få ner vibrationerna från pumpen. Dvs flexslang motsvarande de du har till filtret fast med grövre dimension. Inkommande rör kan också ge upphov till buller. Det är vanligt med PEM 32-slang som inkommande rör. På bilden ser det ut som om du har kopparrör. Är det hela vägen till brunnen månntro?

• Gilla
Embee
  • Laddar…
Ah, fick för mig att du hade nån slags extern pump :oops::seenoevil:
Nåja. Jag vidhåller ändå att ditt största problem nog inte är ljudet som sprids via luften, utan stomljudet som sprids via väggar och golv. Det blir en riktigt fin resonanslåda det där, som ingen ljuddämpning i världen rår på. Så första åtgärden är fortfarande gummikuddar av något slag, att ställa under fötterna på hydroforen. Ju tjockare desto bättre. Ska väl finnas för t ex tvättmaskiner, googla runt lite.

• Gilla
Embee
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Gummikuddar + en bit flexslang på utgående rör från pumpen kan nog få ner vibrationerna från pumpen. Dvs flexslang motsvarande de du har till filtret fast med grövre dimension. Inkommande rör kan också ge upphov till buller. Det är vanligt med PEM 32-slang som inkommande rör. På bilden ser det ut som om du har kopparrör. Är det hela vägen till brunnen månntro?
Inkomande är PEM 40mm (som övergår i kopparröret 50cm innan pumpen), men eftersom det är en sugpump gissar jag att ljudet inte kommer där ifrån.

ClasseClas
Det låter rimligt. Jag funderade på om du möjligtvis hade ett inkommande rör fäst i väggen som skulle kunna fortplanta vibrationer. Det är vettigare att lägga fokus på motorfundamentet och röret till hydropressen.

• Gilla
Embee
  • Laddar…
Har byggt en triangel att ställa hela hydrofortanken på, med gummimuffar från biltema 50mm. Sätter samma under pumpen. att det blir tystare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.