De flesta har nog redan ett reservelverk stående i garaget eller parkeringsplatsen. I alla fall om det är en bränsledriven eller hybrid. Se till att alltid ha minst halvtank i den. Portabla elverk blir nog extremt stöldbegärliga vid strömavbrott och är lite svåra att ha inomhus.

Med en inverter kan jag i nödfall låta bilen driva pelletsbrännaren. Dock inte cirkulationspumpen som är en gammal trefas så den behöver bytas.

Jag har ett tvålågigt gasolkök och 5kg gas. Jag har helkonserver och torrvaror i reserv. Jag har 70l flaskvatten av billigaste sort från ICA som roteras så ingen flaska är mer än 3 månader gammal. För övrigt vattenbehov har jag dunkar som jag byter vatten i var tredje månad. Vid omfattande strömavbrott ska man inte räkna med att det finns vatten i kranen. Reservmaten klarar sig flera år men roteras sakta så inget riskerar att bli för gammalt.

Innehållet i frysen är ett problem jag inte har löst än. Det i kylen kan man ställa utomhus om det är under +5. Alternativt driva även kyl och frys med inverter från bilen.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tycker det där är sådant hyckleri - samtidigt som man skall klara minst en vecka, så "ska" man ha elbil, man ska inte elda med ved, man ska ansluta sig till kommunalt VA, osv. Det är helt enkelt i många fall omöjligt att uppfylla dessa "förväntningar". Beredskapstänket slutar just vid ett tänk och lite information till allmänheten om hur man tänkt.
Jag håller med.
Det är resultatet av en strid mellan två olika ”gröna” fraktioner, low tech(bo på landet, elda ved, ta hand om sitt avfall själv, odla själv) och hi-tech (elbil, passivhus, solceller). Lösningen blir att gå ut med båda sidors uppmaning samtidigt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tycker det där är sådant hyckleri - samtidigt som man skall klara minst en vecka, så "ska" man ha elbil, man ska inte elda med ved, man ska ansluta sig till kommunalt VA, osv. Det är helt enkelt i många fall omöjligt att uppfylla dessa "förväntningar". Beredskapstänket slutar just vid ett tänk och lite information till allmänheten om hur man tänkt.
Hej cpalm
https://www.byggahus.se/forum/threa...-man-klarar-man-en-vecka.403877/#post-4046704
Du skriver ”Beredskapstänket slutar just vid ett tänk och lite information till allmänheten om hur man tänkt.”

Som jag har förstått det så handlar det mycket om att vi skall ”veta” (om vi inte redan vet det) att vid allvarliga samhällsstörningar så kan inte storebror samhället rycka ut och hjälpa oss. Vi kan inte heller förlita oss på att våra försäkringar håller oss skadelösa.

Vi måste, (precis som vi gjorde när jag växte upp), klara oss själva.

Den ”försäkring vi kan teckna” är att se över hur vi kan klara oss själva. De som inte gjort det måste ”tänka själva” hur de ska hantera allvarliga samhällsstörningar.
 
C
A Avemo skrev:
Om förberedelserna tar mer jobb i anspråk än de kan spara vid ett avbrott är det lite meningslöst.
Handlar det bara om en tidsbesparing skall man nog strunta i det. Det viktiga är ju hur man löser det allra mest grundläggande när den yttre tillgången försvinner helt. Tänk förra årets dasspapperskris. Tog ju flera månader att få ordning på detta och då handlade det ju bara om att folk tog ett par rullar mer än vanligt. För att inte tala om tillgången på t.ex. handsprit. "Var noga med att sprita händerna" - ja tjena, med vaddå? Whisky?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Keiller

Jag tror att det viktigaste, med att myndigheterna går ut men sitt budskap, är för att vi ska börja ”tänka till”.

Du skriver ”Ladda en mobiltelefon är lätt. Bara att gå ut i bilen. En batteriradio finns det naturligtvis här också.”

Det är bra att, i förväg, ha tänkt igenom ur man gör. Har man en gammal bil så tömmer bilen batteriet långsammare än nyare bil, då kan det räcka en månad eller mer. Så är det inte med nyare bilar.

Du skriver ” En dator kan jag utan vidare klara mig utan ett år, så det ser jag inte som något problem” Om man har tillgång till internet (och det fungerar) så kan man lättare nå den specifika ”krisinformation” man behöver. Eller nå anhöriga (som kanske inte har strömavbrott) och som inte kan nås via mobilnätet. Mobilnätet kan vara överbelastat vid ”allvarliga samhällsstörningar.”

Du skriver ”Och skulle det vara så kallt att vattenledningarna fryser ihop så lär de väl frysa även om det finns el här i huset.”

Om det är kallt och du ändrar på det sätt du värmer huset på. Då får du tänka på att se till att värmen ”når” överallt som behöver värme för, att t.ex. vattenledningar inte skall frysa. Vet du var alla ledningar går? Värmer din kamin alla husets utrymmen som normalt har plusgrader och behöver ha det?
Nej, kaminen värmer främst det rum den står i, samt till viss del angränsande rum. Det går utmärkt att överleva en vecka i mitt hus med de förutsättningarna.

Har kallgarage med vattenledning och hittills i vinter har den inte frusit så det ska till en rejäl köldknäpp om jag ska få vattenledningarna i huset att frysa ihop.

En vecka utan ström skulle jag klara. Inte utan besvär men det är ju inga oöverstigliga problem. Det är väl frågeställningen att vara strömlösa en vecka, inte apokalyps vi resonerar om?
 
Keiller Keiller skrev:
Nej, kaminen värmer främst det rum den står i, samt till viss del angränsande rum. Det går utmärkt att överleva en vecka i mitt hus med de förutsättningarna.

Har kallgarage med vattenledning och hittills i vinter har den inte frusit så det ska till en rejäl köldknäpp om jag ska få vattenledningarna i huset att frysa ihop.

En vecka utan ström skulle jag klara. Inte utan besvär men det är ju inga oöverstigliga problem.
Det låter bra!:D
 
A Avemo skrev:
Börjar man inte närma sig zombieapokalypsspåret här?
Inte alls. Som någon annan var inne på så är elverk stöldbegärliga. Det spelar ingen roll hur mycket jobb du lagt på att förbereda dig, om det första som händer när folk börjar frysa i grannskapet är att de knycker ditt elverk. Eller att de kommer och förväntar sig att du ska dela med dig av alla dina förnödenheter bara för att deras beredskapsplan innebar att köpa hämtpizza.

Några har varit inne på hur man ska undvika att rören fryser osv. Så länge man har en kamin tror jag inte man behöver oroa sig så mycket om det. De första dygnen kommer rören klara sig bra. Efter några dygn kanske man får överväga att tömma rören. Om avbrottet är såpass allvarligt att man varken klarar att tömma rören eller värma huset, då får man kanske acceptera att man får laga rören i efterhand.
 
  • Gilla
Marie56 och 1 till
  • Laddar…
C
M Martin Lundmark skrev:
De som inte gjort det måste ”tänka själva” hur de ska hantera allvarliga samhällsstörningar.
Visst, men det räcker inte att tänka. Man måste ha en tillgänglig lösning också.

Vi har kakelugnar, vedspis och vedpanna, torrdass, brunn med handpump, jordkällare, trekammarbrunn med infiltration, lite skog där man kan hämta ved, och lite mark där man kan odla potatis och likande om det skulle behövas. Så i vårt fall klarar man sig själv hur länge som helst om det skulle behövas. Men nästan allt detta är ju bevarade reliker från en svunnen tid där man fick klara sig själv och som existerar parallellt med moderna lösningar. Hur många nybyggda villor har alla dessa faciliteter? Eller lägenheter? Och hur tillgängliga är ens sådana lösningar idag?
 
  • Gilla
Hybro och 7 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Om avbrottet är såpass allvarligt att man varken klarar att tömma rören eller värma huset, då får man kanske acceptera att man får laga rören i efterhand.
Hej PatrikJo

Du skriver ” Om avbrottet är såpass allvarligt att man varken klarar att tömma rören eller värma huset, då får man kanske acceptera att man får laga rören i efterhand.”

Det kallaste jag har varit med om, var – 43 grader. Men då hade vi lyckligtvis inget strömavbrott. Får man ett strömavbrott och rören fryser, då kan skadorna bli ganska stora. Jag tror inte man ska utgå ifrån att försäkringar är räddningen.

”30 minusgrader och ingen ström (PUBLICERAD 25 JANUARI 2014) De boende i byarna Vittangi, Lainio och Kuoksu har -30 grader utomhus och stora problem med strömavbrott. Nu har flera hus frusit sönder och skadorna är enorma. Carina Henriksson har två hus som båda frusit sönder. En morgon vaknade hon av att innertaket föll ner. – Det har varit helt otroligt fruktansvärt bedrövligt, säger hon till SVT:s Nordnytt. Elementen har frusit, vattnet har frusit. Hon har ingen toalett, ingen dusch, ingen värme och ett barn på 3,5 år hemma mitt i röran. – Jag har en vedspis i köket så jag får ställa in sängen där så att jag kan elda under nätterna, säger hon. – Tänk om vi hade sovit på nedervåningen när taket föll? Och hur lätt är det att göra välling utan vatten eller el, säger hon upprört.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/30-minusgrader-och-ingen-strom
 
P PatrikJo skrev:
Inte alls. Som någon annan var inne på så är elverk stöldbegärliga. Det spelar ingen roll hur mycket jobb du lagt på att förbereda dig, om det första som händer när folk börjar frysa i grannskapet är att de knycker ditt elverk. Eller att de kommer och förväntar sig att du ska dela med dig av alla dina förnödenheter bara för att deras beredskapsplan innebar att köpa hämtpizza.
Först ser jag problemet med hur man skall hemlighålla det. Till att börja med måste det vara ett elverk som inte låter. Vidare får man inte använda det till belysning. Gör man det så kommer grannarna i alla fall att förstå att man har ett elverk.

Sedan lär det vara lite svårt att stjäla det obemärkt. Det är som jag ser det ganska stor risk att den som är inne i huset märker om elen försvinner och genast går ut för att se vad som hänt med elverket.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
Det är inte jättesvårt att stänga av ingående vatten och tömma värmesystemet på vatten så det inte fryser sönder.

Med en grill och ett spritkök är det inga större problem att laga mat, och de kan även användas som värmekällor genom att man kokar upp vatten som får svalna i det rum man valt att leva i.

Man skall kanske inte förvänta sig gourmetmåltider, men med det som finns i skafferi, kyl och frys klarar de flesta av att hålla hungern på avstånd en vecka.

Mobiler och datorer går att stänga av för att spara el till att exempelvis lyssna på en eller två nyhetssändningar per dag.

Man kan också med fördel hjälpas åt mellan grannar och byta lite livsmedel med varandra så att man får ihop något, dela med sig av några vedträn, fylla vatten, ta hand om ensamma äldre etc.

Det kan vara vettigt att känna den lokala livsmedelshandlaren som kommer spela en stor roll i att sälja det som finns i butiken i lagoma mängder så det räcker till så många som möjligt. De är också beroende av att kunna omsätta varorna innan de blir förstörda.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej PatrikJo

Du skriver ” Om avbrottet är såpass allvarligt att man varken klarar att tömma rören eller värma huset, då får man kanske acceptera att man får laga rören i efterhand.”

Det kallaste jag har varit med om, var – 43 grader. Men då hade vi lyckligtvis inget strömavbrott. Får man ett strömavbrott och rören fryser, då kan skadorna bli ganska stora. Jag tror inte man ska utgå ifrån att försäkringar är räddningen.

”30 minusgrader och ingen ström (PUBLICERAD 25 JANUARI 2014) De boende i byarna Vittangi, Lainio och Kuoksu har -30 grader utomhus och stora problem med strömavbrott. Nu har flera hus frusit sönder och skadorna är enorma. Carina Henriksson har två hus som båda frusit sönder. En morgon vaknade hon av att innertaket föll ner. – Det har varit helt otroligt fruktansvärt bedrövligt, säger hon till SVT:s Nordnytt. Elementen har frusit, vattnet har frusit. Hon har ingen toalett, ingen dusch, ingen värme och ett barn på 3,5 år hemma mitt i röran. – Jag har en vedspis i köket så jag får ställa in sängen där så att jag kan elda under nätterna, säger hon. – Tänk om vi hade sovit på nedervåningen när taket föll? Och hur lätt är det att göra välling utan vatten eller el, säger hon upprört.”

[länk]
Nej men det var ju precis vad jag skrev i mitt första inlägg. Börja med att fundera ut vilket scenario som är troligt. I hur många delar av landet är det rimligt med -30 i en vecka? Är det en rimlig nivå att lägga sin beredskap på? Om svaret är ja, då ökar insatsen ganska ordentligt. Om man bor i Vittangi som i din länk behöver man tänka mer än om man skulle bo i Skåne.
Det jag antar har hänt i länken är att hon haft en öppen expansion på vinden som har spruckit. Om hon hade varit beredd på att tömma systemet efter någon dag hade hon både haft en drägligare tillvaro och sluppit skadorna på huset.

Man kan självklart bygga sin beredskapsplan på ett sådant vis att man klarar en veckas strömavbrott i minus 30 utan att tappa någon bekvämlighet. Men det är nog inte många som skulle hävda att en sådan plan är rimlig. I mitt fall skulle jag ganska snart bli både frusen och hungrig ganska snart, men det skulle vara uthärdbart. Kring nollan skulle jag kunna vara ganska bekväm.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Mobilen kan man alltid ladda i bilen, och där finns en radio man kan lyssna på.
Om strömavbrottet inte är enormt utbrett kan man alltid åka ett antal mil för att fylla på bränsle i bilen.

Själv har jag både vedspis och vedpanna och alltid minst en hel vinters förråd med ved.
Så vi klarar enkelt en vinter.
Mat blir ju en fråga om affärerna är utan ström, men en vecka mat finns ju om man har lite fantasi. Får väl fiska i sjön 600m bort...
En gammal brunn med gott om vatten finns på tomten.
Har starkt övervägt sista året att införskaffa ett elverk, fritidbatteri och 230-12V omformare för att kunna ha lysen, TV och cirkulationspump(23W) igång.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Först ser jag problemet med hur man skall hemlighålla det. Till att börja med måste det vara ett elverk som inte låter. Vidare får man inte använda det till belysning. Gör man det så kommer grannarna i alla fall att förstå att man har ett elverk.

Sedan lär det vara lite svårt att stjäla det obemärkt. Det är som jag ser det ganska stor risk att den som är inne i huset märker om elen försvinner och genast går ut för att se vad som hänt med elverket.
Har tänkt att ha mitt elverk i krypgrunden med avgasröret ut genom grunden.
Man kan ju annars köra det under den tiden någon är hemma, ladda batterier och driva cirkpumpar via de och 12V omvandlare när man jobbar och på natten. Om jobbet stänger ner finns ju inte det problemet.
 
  • Gilla
jostsweden
  • Laddar…
hsd
Vi klarar det mesta, kakelugnar och vedspis, även gasolkök så det som inte funkar utan el är frys och kyl visserligen har vi jordkällare men där klarar inte fryst mat sig så länge och manvet inte i förväg hur långt strömavbrott varar så det vore dumt att bära ut allt för någon timmes avbrott och till vardags med el är ju allt i kyl å frys
Så ett litet elverk vore inte fel men ska den göra nytta så måste den starta automatiskt och växla in till kyl-frys (å internet)
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.