Just nu passerar ett oväder som för en del av oss, innebär elavbrott.

De flesta av oss är beroende av elkraft för att våra bostäder skall fungera, vid ett strömavbrott förändras allt.

Sjukhus har reservkraft, uppdelat i flera generatorer som effektmässigt klarar 150 % av behovet och bränsle för att klara en vecka. Man har ett mål att regelbundet testa reservkraften ”i skarpt läge” och att samtidigt följa upp att allt som skall fungera, vid ett strömavbrott, verkligen fungerar.

Myndigheterna förväntar sig att många av oss skall klara av allvarliga samhällsstörningar.

“Alla svenskar förväntas klara en vecka utan ström. Myndigheterna förväntar sig att alla svenskar ska klara sig själva i en vecka vid kriser. Men när man har frågat befolkningen är det få som har förberett sig för det. År 2017 var det bara tre av tio som visste att man bör ha ett lager av mat och vatten hemma, och knappt några som kände till att man också bör ha kontanter.”
https://www.expressen.se/ledare/klarar-du-en-vecka-utan-el/

Om vi nu ska klara av förväntningar på oss, att klara av allvarliga samhällsstörningar, som t.ex. strömavbrott.

Gör vi då som sjukhusen?
Beställer vi nyckelfärdigt av vår elinstallatör?

Hur gör vi?:thinking:
 
  • Gilla
Ahlsells-listpriser och 4 till
  • Laddar…
Att göra som sjukhusen och ha prylar för att använda hemmet precis som normalt vid en veckas strömavbrott är väl mer att betrakta som någons hobbyprojekt än något annat. Och skall man köpa en sådan anläggning nyckelfärdigt lär det bli ganska dyrt. Inriktningen för min del är att man skall kunna hålla sig varm och mätt i sitt hem under en vecka utan el. Det kommer att vara besvärligt, men sällsynt. Ved för värme, kampingkök för matlagning, batterier och stearinljus för belysning. Jag har bott en vecka i hus utan el. Men jag har aldrig upplevt en veckas strömavbrott.
 
  • Gilla
proffsrik och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle utan större problem klara en vecka utan el. I yttersta nödfall en månad. Skulle såklart gå lättare på sommaren än på vintern.

Varmvatten skulle jag inte ha men värme i åtminstone ett rum och enklare matlagning skulle gå utmärkt tack vare en kamin och en välfylld vedbod
 
  • Gilla
C.Ö och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Inriktningen för min del är att man skall kunna hålla sig varm och mätt i sitt hem under en vecka utan el. Det kommer att vara besvärligt, men sällsynt. Ved för värme, kampingkök för matlagning, batterier och stearinljus för belysning. Jag har bott en vecka i hus utan el. Men jag har aldrig upplevt en veckas strömavbrott.
Keiller Keiller skrev:
Jag skulle utan större problem klara en vecka utan el. I yttersta nödfall en månad. Skulle såklart gå lättare på sommaren än på vintern.

Varmvatten skulle jag inte ha men värme i åtminstone ett rum och enklare matlagning skulle gå utmärkt tack vare en kamin och en välfylld vedbod
Hej Avemo och Keiller

Det är utmärkt om ni har kunnat testa ”skarpt läge”.:)

Många upptäcker vid ett strömavbrott att de inte har tänkt på att de inte kan ladda mobiltelefonen, att radio och dator är strömlösa efter ett par dagar utan el, eller att vattenledningar fryser sönder då huset blir utkylt på vissa platser utan värme på normalt sätt etc.

Man har inte tänkt på allt, och vid det verkliga strömavbrottet är det oftast försent att göra något

Sjukhusens återkommande tester är just för att undersöka att allt fungerar ”i skarpt läge”. Det är nog inte många av oss som verkligen har gjort det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
Det är ju alltid en fråga om hur mycket man skall förbereda sig. Vad kortar förberedelserna? Vad kostar konsekvenserna av att inte förbereda sig? Jag tolkade meningen "Gör vi då som sjukhusen?" som en fråga ifall vi alla bör ha reservkraft för att kunna försörja våra hus som vanligt med el i händelse av strömavbrott. Och där hävdar jag att för de allra flesta av oss är svaret absolut inte. Det blir en jättedyr anläggning som kräver utrymme och löpande service. Och den kommer för de flesta aldrig att vara nödvändig.

Så vad skall vi göra då? Och där blir svaret att tänka igenom hur man skall klara sig igenom ett strömavbrott. Batterier, kampingkök och stearinljus är billigt och enkelt att ha hemma. Vill man lyxa till det kan man ha ett portabelt elverk hemma. Om man tänker sig att man förbereder sig för ett tillfälligt avbrott snarare än apokalypsen kan man även köpa bränsle under tiden strömavbrottet pågår. Vad jag däremot erfor efter stormen Alfrida var att man kan inte köpa batteridrivna lampor och vattendunkar under ett längre strömavbrott. För de är redan slutsålda.
 
  • Gilla
Rooten48 och 4 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Avemo och Keiller

Det är utmärkt om ni har kunnat testa ”skarpt läge”.:)

Många upptäcker vid ett strömavbrott att de inte har tänkt på att de inte kan ladda mobiltelefonen, att radio och dator är strömlösa efter ett par dagar utan el, eller att vattenledningar fryser sönder då huset blir utkylt på vissa platser utan värme på normalt sätt etc.

Man har inte tänkt på allt, och vid det verkliga strömavbrottet är det oftast försent att göra något

Sjukhusens återkommande tester är just för att undersöka att allt fungerar ”i skarpt läge”. Det är nog inte många av oss som verkligen har gjort det.
Har faktiskt testat i "skarpt läge", även om det bara var strömlöst knappt ett dygn.

Ladda en mobiltelefon är lätt. Bara att gå ut i bilen. En batteriradio finns det naturligtvis här också.

En dator kan jag utan vidare klara mig utan ett år, så det ser jag inte som något problem.

Och skulle det vara så kallt att vattenledningarna fryser ihop så lär de väl frysa även om det finns el här i huset.

Skulle det sen vara riktigt illa står två bilar här ute som man kan använda sig av till att förflytta sig dit där det finns det som behövs.
 
Som jag ser det är det viktigaste att man har beredskap för rätt sak. Vissa lägger nivån på att de ska klara zombieapokalypsen, då behöver man konservburkar och skjutvapen för flera år framåt. Andra har på sin höjd några extra chipspåsar och värmeljus så man kan ha myskväll med monopol.
Personligen bor jag relativt centralt. Jag ser inte ett scenario där jag är inlåst i huset en vecka i sträck som realistiskt, utan jag kommer mest troligt att kunna åka någonstans om jag behöver. Det gör att den beredskapen jag behöver ha hemma i princip bara är lite extra basvaror och ved till kaminen. Som ett nästa steg har jag funderingar på ett enkelt elverk för att kunna driva frysboxar och pelletspannan, men det är egentligen mer för bekvämlighetens skull.

Jag lärde mig för övrigt en klok sak angående elverk för ett tag sedan. Nämligen att något av det viktigaste med ett elverk är att grannarna inte märker att du har det. Det är sant för ganska många av de möjliga scenariona kring krisberedskap.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Gå ner i källaren och slå av huvudbrytaren till elen så märker man snabbt vad man saknar mellan 24-48 timmar ett test som är enkelt att utföra.
 
  • Gilla
Hybro och 5 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Jag lärde mig för övrigt en klok sak angående elverk för ett tag sedan. Nämligen att något av det viktigaste med ett elverk är att grannarna inte märker att du har det. Det är sant för ganska många av de möjliga scenariona kring krisberedskap.
Börjar man inte närma sig zombieapokalypsspåret här?
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Gå ner i källaren och slå av huvudbrytaren till elen så märker man snabbt vad man saknar mellan 24-48 timmar ett test som är enkelt att utföra.
Ingen dum idé. Klarar man ett dygn utan att åka till en affär och handla förnödenheter så är man någorlunda förberedd och oftast är det inte strömlöst längre än så. I värsta fall får man åka till Jula och köpa ett elverk.

Och har man inga livsuppehållande maskiner som en respirator hemma i bostaden är det ju lugnt ;)
 
A Avemo skrev:
Börjar man inte närma sig zombieapokalypsspåret här?
Hej

Det finns ingen anledning att hamna på det i denna tråd.
 
  • Gilla
Psykoppout
  • Laddar…
UPS och powerbank gör att jag kan ladda batterier, radio, mobil, fick/pannlampor.
Vatten och mat har jag.
Värme med vedkamin (och ved för åratal) finns.

Mina problem är vattenpumpen(trefas), kyl/frys och värmekablarna. Jag klarar mig kanske några få dagar om det är varmare ute och jag sparar på vattnet. Det skulle kunna lösas med ett trefas elverk, behövs inte ens kontinuerlig drift. Men enfas elverk kan ju inte drifta pumpen.

Kyl/frys tror jag är ett problem för alla, vattenpump är ju ett problem på landet. Behov av värmekablar är ju bara på grund av att nån slö tidigare ägare inte orkade gräva (eller var snål och inte bekostade grävning).
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Har faktiskt testat i "skarpt läge", även om det bara var strömlöst knappt ett dygn.

Ladda en mobiltelefon är lätt. Bara att gå ut i bilen. En batteriradio finns det naturligtvis här också.

En dator kan jag utan vidare klara mig utan ett år, så det ser jag inte som något problem.

Och skulle det vara så kallt att vattenledningarna fryser ihop så lär de väl frysa även om det finns el här i huset.

Skulle det sen vara riktigt illa står två bilar här ute som man kan använda sig av till att förflytta sig dit där det finns det som behövs.
Hej Keiller

Jag tror att det viktigaste, med att myndigheterna går ut men sitt budskap, är för att vi ska börja ”tänka till”.

Du skriver ”Ladda en mobiltelefon är lätt. Bara att gå ut i bilen. En batteriradio finns det naturligtvis här också.”

Det är bra att, i förväg, ha tänkt igenom ur man gör. Har man en gammal bil så tömmer bilen batteriet långsammare än nyare bil, då kan det räcka en månad eller mer. Så är det inte med nyare bilar.

Du skriver ” En dator kan jag utan vidare klara mig utan ett år, så det ser jag inte som något problem” Om man har tillgång till internet (och det fungerar) så kan man lättare nå den specifika ”krisinformation” man behöver. Eller nå anhöriga (som kanske inte har strömavbrott) och som inte kan nås via mobilnätet. Mobilnätet kan vara överbelastat vid ”allvarliga samhällsstörningar.”

Du skriver ”Och skulle det vara så kallt att vattenledningarna fryser ihop så lär de väl frysa även om det finns el här i huset.”

Om det är kallt och du ändrar på det sätt du värmer huset på. Då får du tänka på att se till att värmen ”når” överallt som behöver värme för, att t.ex. vattenledningar inte skall frysa. Vet du var alla ledningar går? Värmer din kamin alla husets utrymmen som normalt har plusgrader och behöver ha det?

Du skriver; "Skulle det sen vara riktigt illa står två bilar här ute som man kan använda sig av till att förflytta sig dit där det finns det som behövs."

Det kan man göra. Men utgå inte ifrån att affärer är öppna och att du kan tanka i mack vid strömavbrott eller att du kan åstadkomma stora åtgärder som du inte har förberett, gällande strömavbrottet. Många andra brottas även de med omständigheterna kring strömavbrottet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 3 till
  • Laddar…
C
M Martin Lundmark skrev:
Myndigheterna förväntar sig att många av oss skall klara av allvarliga samhällsstörningar.
Tycker det där är sådant hyckleri - samtidigt som man skall klara minst en vecka, så "ska" man ha elbil, man ska inte elda med ved, man ska ansluta sig till kommunalt VA, osv. Det är helt enkelt i många fall omöjligt att uppfylla dessa "förväntningar". Beredskapstänket slutar just vid ett tänk och lite information till allmänheten om hur man tänkt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jenpet och 27 till
  • Laddar…
Kylskåp är väl bara ett problem om det är en varm sommarvecka. Och då lär det mer än väl uppvägas av att så mycket annat blir enklare. Frysen blir väl ett problem för dem som har en halv älg eller så i frysboxen. Visst är det tråkigt om maten blir förstörd, men det är som sagt inte så ofta det inträffar. Jag har lekt med tanken på att deltakoppla pumpmotorn och driva den från ett enfaselverk via en frekvensomriktare. Här börjar det bli aktuellt med frågan hur stort är jobbet jämfört med att hämta dricksvatten i dunkar om man får ett långt strömavbrott. Om förberedelserna tar mer jobb i anspråk än de kan spara vid ett avbrott är det lite meningslöst. Om man inte ser det som en hobby förstås.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.