E
Papperskatt Papperskatt skrev:
Ok, det kan jag väl göra. Jag orkar dock inte göra det via telefonen så det får isåfall vänta tills jag kommer hem.
Hur går det Katten, du behöver inte skriva en hel uppsats, såå tröga är vi inte.

Eller jo, kanske, men vi är också för lata ATG läsa långa rader sammanhängande textmassor.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför 10 olika auktorisationer?
Framgår inte heller hur TS har tänkt sig hur lång utbildning eller praktik som behövs
Läs inläggen i början så står det...

Men för att förtydliga: För de lägre behörigheterna, ingen alls. Tillgodogör du dig kunskaperna och färdigheterna på en kvart så varsågod. Behöver du två år så är det ok det med, så länge som du kan uppvisa på examinationen att du kan.

För högre behörigheter kan absolut krav på relevant praktik vara befogat. Utbildningstid är dock inte relevant.

/Andreas

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
E
E eal skrev:

Men för att förtydliga: För de lägre behörigheterna, ingen alls. Tillgodogör du dig kunskaperna och färdigheterna på en kvart så varsågod. Behöver du två år så är det ok det med, så länge som du kan uppvisa på examinationen att du kan.

För högre behörigheter kan absolut krav på relevant praktik vara befogat. Utbildningstid är dock inte relevant.

/Andreas
Men det måste väl vara prövotid fem år i alla fall? Och repetitionskrav två gånger per år.

E El-Löken66 skrev:
Men det måste väl vara prövotid fem år i alla fall? Och repetitionskrav två gånger per år.
Minst

E eal skrev:

/Andreas
Krångligt!
Bättre att gå tillbaka till gamla systemet med BB1 och BB2 som högsta klass för hempuleri.

Klarar du att läsa igenom gymnasieskolans elutbildning (de elrelaterade ämnena) och avlägga ett praktiskt prov i olika moment på kopplingstavlor på en eftermiddag så visst kan jag köpa det.

E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Krångligt!
Bättre att gå tillbaka till gamla systemet med BB1 och BB2 som högsta klass för hempuleri.

Klarar du att läsa igenom gymnasieskolans elutbildning (de elrelaterade ämnena) och avlägga ett praktiskt prov i olika moment på kopplingstavlor på en eftermiddag så visst kan jag köpa det.
Tror inte BB1 är i närheten av tillräckligt för denna skocken. :)

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hur går det Katten, du behöver inte skriva en hel uppsats, såå tröga är vi inte.

Eller jo, kanske, men vi är också för lata ATG läsa långa rader sammanhängande textmassor.
Det blev en intensiv kväll igår så det hanns inte med, men nu så ska jag göra ett försök. Det ska tilläggas att jag inte är den mest insatta i den här diskussionen, jag har dock följt en del trådar lite sporadiskt så man kan väl säga att jag har någorlunda koll på läget.

Diskussionen handlar om hur vi anser att behörighetssystemet för el idag är under all kritik. Hur skulle ett bättre system kunna se ut? Det försöker vi att ta reda på.

Det handlar inte enbart om att låta privatpersoner läsa upp till en begränsad auktorisation, vi vill även att alla elektriker ska få en personlig auktorisation istället för att gå under en firmas. Liknelser med till exempel åkeribranschen tas upp som exempel på hur orimlig situationen är idag.

Det är mig veterligen ingen som anser att elkopplandet ska släppas helt fritt. Jag själv är en anarkist och inte ens jag förespråkar det.

Det är nog ingen som förväntar sig att systemet kommer att ändras över en natt, om ens någonsin, men betyder det att man inte kan diskutera för och nackdelar? Jag anser att en diskussion alltid är nyttig -- kommentarer om att man ska flytta om man inte gillar läget är inte konstruktiva. Varför ska jag flytta istället för att försöka att förbättra den plats som jag älskar?

Så uppfattar jag på ett ungefär diskussionen som vi vill föra. Tyvärr så finns det envisa röster som desperat vill kväva diskussionen.

Jag skulle kunna skriva mycket mer, men jag har inte tid just nu.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska man se frågan ur ett politikerperspektiv, och med det menar jag ett perspektiv där man letar problem att lösa snarare än att man har en uppfattning om hur samhället borde se ut skulle jag säga att det inte finns något här att hämta.
  • Branschen har ett nominellt skråskydd som gör dem beroende av politikerna.
  • Inom skrået råder konkurrens och möjligheten att ta in den personal som behövs är god.
  • Handeln är fri att sälja till vem de vill.
  • Dödstalen är närmast försvinnande låga.
  • Person- och egendomsskador är godtagbart låga.
  • En ineffektiv marknad kan inte flyttas utomlands då den är bunden till verksamhet på fast egendom.

Det finns helt enkelt inte incitament att göra om systemet. Så vi hemmapulare får muttra på medan vi skruvar med det vi kan och vill hemmavid.
Jag håller med sååå mycket. Det saknas helt enkelt alla former av politiska incitament. Det är ju inte heller direkt en valfråga om man säger så.

Det som möjligen kan hända är att branschen krackelerar innifrån s.a.s.
Det har alltid saknats något som styr upp kompetensen, skickligheten och ansvaret för firmorna som kopplat (JA, ni kan protestera hur mycket ni vill, men det är trots allt faktum), utan det har hela tiden lutat sig mot villigheten att göra rätt och korrekt. Dvs att branschen i sig själv haft rejäl ryggrad. Det är inte så att det är lagar som tvingat fram en viss nivå på elstandard.

Det är något jag brukar påpeka när jag befinner bland mina "kollegor", (inte när jag är bland privatpersoner), då brukar jag mena något i stil med "Fortsätt och se till att ni sköter er (att vi sköter oss!!, jag själv är naturligtvis inräknad här), ty det är inte många branscher i landet som åtnjuter ett sådant här bransch-skydd, och det äventyras varje gång någon elektriker ställer till det.

Nu har vi en ny lagstiftning sedan 2,5 år, och den gjorde det inte bättre, utan på marginalen sämre.
Nu har ansvar (det som i praktiken innan ändå inte existerade) från person till juridisk person, vilket gör det upplagt för någon allra värsta sortens elfirma att köra på som idioter för att lägga ner företaget varje gång det börjar osa katt.

Den nya lagen har också öppnat för att en bred skara av icke elektriker kan få möjlighet att koppla helt lagligt, men kanske utan tillräcklig kunskap och befinna sig längre ifrån kunskapen (förut var den max ett kontor bort, typ).

• Gilla
erik_83 och 7 till
  • Laddar…
E
Papperskatt Papperskatt skrev:
Det blev en intensiv kväll igår så det hanns inte med, men nu så ska jag göra ett försök. Det ska tilläggas att jag inte är den mest insatta i den här diskussionen, jag har dock följt en del trådar lite sporadiskt så man kan väl säga att jag har någorlunda koll på läget.

Diskussionen handlar om hur vi anser att behörighetssystemet för el idag är under all kritik. Hur skulle ett bättre system kunna se ut? Det försöker vi att ta reda på.

Det handlar inte enbart om att låta privatpersoner läsa upp till en begränsad auktorisation, vi vill även att alla elektriker ska få en personlig auktorisation istället för att gå under en firmas. Liknelser med till exempel åkeribranschen tas upp som exempel på hur orimlig situationen är idag.

Det är mig veterligen ingen som anser att elkopplandet ska släppas helt fritt. Jag själv är en anarkist och inte ens jag förespråkar det.

Det är nog ingen som förväntar sig att systemet kommer att ändras över en natt, om ens någonsin, men betyder det att man inte kan diskutera för och nackdelar? Jag anser att en diskussion alltid är nyttig -- kommentarer om att man ska flytta om man inte gillar läget är inte konstruktiva. Varför ska jag flytta istället för att försöka att förbättra den plats som jag älskar?

Så uppfattar jag på ett ungefär diskussionen som vi vill föra. Tyvärr så finns det envisa röster som desperat vill kväva diskussionen.

Jag skulle kunna skriva mycket mer, men jag har inte tid just nu.
Vilka är dessa röster du hör, någon som inte tillåter dig att uttrycka din åsikt menar du?

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har vi en ny lagstiftning sedan 2,5 år, och den gjorde det inte bättre, utan på marginalen sämre.
Nu har ansvar (det som i praktiken innan ändå inte existerade) från person till juridisk person, vilket gör det upplagt för någon allra värsta sortens elfirma att köra på som idioter för att lägga ner företaget varje gång det börjar osa katt.

Den nya lagen har också öppnat för att en bred skara av icke elektriker kan få möjlighet att koppla helt lagligt, men kanske utan tillräcklig kunskap och befinna sig längre ifrån kunskapen (förut var den max ett kontor bort, typ).
Hej Michael!

Du skriver att det inte blivit bättre med nya elllagen, snarare tvärtom, vad tänker du då på?

Möjligheter att hempul?

Att det skulle vara så stor skillnad som du beskriver har jag inte upplevt men möjligt att möjligheten till detta kan ha ökat något men du menar att det skiljer stort i arbetssättet mellan då och nu? I Uppsala.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
vad tänker du då på?
Det jag skrev i inlägget.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det jag skrev i inlägget.
Okej, men detta är fria spekulationer då?
Inga fakta.
Eller har du något exempel?

Mikael_L
Fakta är att ansvaret har flyttas från personligt till juridisk person.
Dvs om ett AB utför elinstallationsarbete och sen likvideras bolaget när det börjar osa hett, så finns det ingen mer eller annan som har något ansvar, det försvinner med bolaget.

Om det i praktiken är någon försämring går ju dock att diskutera då det personliga ansvaret förut verkade vara väldigt tunt. Vem har hittat någon dom över någon elinstallatör?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fakta är att ansvaret har flyttas från personligt till juridisk person.
Dvs om ett AB utför elinstallationsarbete och sen likvideras bolaget när det börjar osa hett, så finns det ingen mer eller annan som har något ansvar, det försvinner med bolaget.

Om det i praktiken är någon försämring går ju dock att diskutera då det personliga ansvaret förut verkade vara väldigt tunt. Vem har hittat någon dom över någon elinstallatör?
Det vet jag inte om det är fakta egentligen, jag skulle nog vilja se något bevis på detta.

Företaget eller VD har egentligen alltid varit ansvarigt även om EFR helt klart hamnar mycket i skymundan nu, vårt millennium i ett nötskal, ställ omöjliga krav och kan dessa inte uppfyllas till 100% alltid ska någon hängas upp i galgen.

Ungefär som att någon orsakar en olycka för att någon ligger i 115 på en 110 väg samtidigt som bromsarna är lite för dåliga, väglaget aningen för blött och däcken lite för slitna.

Folk kommer alltid ta små genvägar. Errare humanum est.

Sätter @Mikael_L sig upp i sängen varje morgon vid 5 och analyserar dagens potentiella risker i en analys?
Har hen hjälm, visir och 1000V handskar då hen lossar en FQ1,5 från en öppningsbar Wa Go'?

Spänningsprovar grundligt efter att ha dragit HB och huvudsäkringar och allt därefter slocknat?
Och så vidare..

Tror egentligen det är för tidigt att göra dessa jämförelser då underlaget är ganska vagt men ge det några år till så får vi se.

Min uppfattning är att inget direkt ändrats, det tillkommer lite pappersexercis i vanlig ordning och hempulandet fortsätter i vanlig ordning. Inget att se, cirkulera..

P
E El-Löken66 skrev:
Spänningsprovar grundligt efter att ha dragit HB och huvudsäkringar och allt därefter slocknat?
Som hempulare så sysslar jag förstås inte med de mer avancerade exemplen du tog upp, men just det där gör jag definitivt. Jag gör absolut ingenting innan jag har mätt på arbetsområdet och konstaterat att det är strömlöst.

Som hempulare har jag förvisso inget beting eller liknande att uppfylla så jag kan ta god tid på mig. Jag har ingen som helst lust att stressa vid elarbeten.

Jag har helt och hållet fullständigt personligt ansvar för vad jag gör, vilket kanske påverkar min inställning.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.