Det ena problemet inträffar 2-3 ggr om året, med att värmen till elementen stiger ohejdat upp till 80 grader. I våras mätte vi givaren utomhus och kom fram till att den verkar fungera. Till systemet har vi kopplat på vattenburen golvvärme med egen cirkulationspump.
Det andra problemet är att tappvarmvattnet är rent kallvatten under några minuter när man börjar tappa varmvatten. Just när man startar att tappa vatten så är det ljummet och forstätter att öka i värme till riktigt varmt för att efter det gå ner till rent kallvatten i några minuter innan normatl varmvatten kommer.
Vi har bytt delen AVTQ för ca ett halvårsedan då det "susade" om vår anläggning och vi kunde inte reglera tapp varmvattnet, utan det var alltid kokhett.
Läser man intstruktionen för AVTQn och styrventilen (den man ställer in hur varmt vatten man vill ha) så står det att den arbetar med en fast tomgångstemperatur på 35 grader men det fungerar ju inte alls för oss eftersom det är rent kallvatten som kommer ut i början. Läser man vidare i servicehandboken så tycker de att man ska lufta kapillärrören (slangarna) från stryrventilen och det har vi gjort utan bättre resultat. Man ska också ta bort hatten på styrventilen och trycka in pinnen bakom hatten för hand samtidigt som man har varmvatten i gång för att se att ventilerna fungera och de fungerade när vi provade.
Har någon här på forumet haft samma problem eller hört ovan problem och kan berätta om hur åtgärda dem?
Det andra problemet är att tappvarmvattnet är rent kallvatten under några minuter när man börjar tappa varmvatten. Just när man startar att tappa vatten så är det ljummet och forstätter att öka i värme till riktigt varmt för att efter det gå ner till rent kallvatten i några minuter innan normatl varmvatten kommer.
Vi har bytt delen AVTQ för ca ett halvårsedan då det "susade" om vår anläggning och vi kunde inte reglera tapp varmvattnet, utan det var alltid kokhett.
Läser man intstruktionen för AVTQn och styrventilen (den man ställer in hur varmt vatten man vill ha) så står det att den arbetar med en fast tomgångstemperatur på 35 grader men det fungerar ju inte alls för oss eftersom det är rent kallvatten som kommer ut i början. Läser man vidare i servicehandboken så tycker de att man ska lufta kapillärrören (slangarna) från stryrventilen och det har vi gjort utan bättre resultat. Man ska också ta bort hatten på styrventilen och trycka in pinnen bakom hatten för hand samtidigt som man har varmvatten i gång för att se att ventilerna fungera och de fungerade när vi provade.
Har någon här på forumet haft samma problem eller hört ovan problem och kan berätta om hur åtgärda dem?
Vilken storlek har du på avtqn? I äldre växlare var ofta avtqn överdimensionerad vilket gör att man får rejäla svängningar i början av en tappning. Ett annat vanligt fel är att man har överledning i blandare, d.v.s. det läcker över kallvatten in på varmvattnet någonstans i huset och stör avtqns tryckreglerande del. Detta fel kan du lätt lokalisera genom att stänga av inkommande kallvatten till växlaren och pröva spola varmvatten i alla kranar i huset. Kommer det inget vatten så har du ingen överledning. Motionering av ventilen från ändläge till ändläge (många gånger) samtidigt som man spolar varmvatten för fullt luftar kapillärrören och rensar eventuell skit. Ha inte för hög inställning på varmvattentempen heller, det sabbar regleringen. Mellan 50-55gr är bra, inte högre...
Här finns lite mer matnyttigt att läsa:
http://www.swetherm.se/docs/VartAttVeta.pdf
Här finns lite mer matnyttigt att läsa:
http://www.swetherm.se/docs/VartAttVeta.pdf
teka, eller "test" numera...
Problemet med värmen till elementen kan bero på att utegivaren. Läs på sidan 23 här:
http://se.varme.danfoss.com/PresentationFiles/4174_Servicevägledning%20AVTQ%20ECL2010.pdf
Saxat: "På grund av att ESM 10 vid extrem luftfuktighet kunde ändra motståndsvärdet (motståndsvärdet minskar tillfälligt så att reglercentralen öppnar rad.ventilen helt) så har den ersatts av utegivare ESMT."
Problemet med värmen till elementen kan bero på att utegivaren. Läs på sidan 23 här:
http://se.varme.danfoss.com/PresentationFiles/4174_Servicevägledning%20AVTQ%20ECL2010.pdf
Saxat: "På grund av att ESM 10 vid extrem luftfuktighet kunde ändra motståndsvärdet (motståndsvärdet minskar tillfälligt så att reglercentralen öppnar rad.ventilen helt) så har den ersatts av utegivare ESMT."
Jag har samma problem med nästintill kokande varmvatten...
Har en gammal anläggning, försökt lufta kapillärrören och motionerat ventilen många gånger/timmar..
Kan jag ha något problem med givaren som går in i toppen på avtq:n?
Mycket tacksam för all hjälp!
Har en gammal anläggning, försökt lufta kapillärrören och motionerat ventilen många gånger/timmar..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag ha något problem med givaren som går in i toppen på avtq:n?
Mycket tacksam för all hjälp!
Medlem
· västernorrland
· 102 inlägg
J _JpK_ skrev:
Beskriv gärna ditt problem exakt.
Bästa sättet att motionera ventilen är att skruva ut ratten helt, sen använda rattens baksida för att trycka in piggen snabbt upprepande gånger. Ibland kan det ha fastnat smuts som man får bort på det sättet.
Får du skållhett även om du skruvar ut ratten helt?
Problemet är att vattnet är skållhett, trots att ventilen är urskruvad max, alltså mot kallaste.K Krukmakaren skrev:
Jag har provat att lufta som du beskriver, många gånger snabbt och länge. Men upplevde ingen direkt skillnad.
Känns som att jag gjort det tillräckligt mycket för att luften skall tvingas bort
Medlem
· västernorrland
· 102 inlägg
Låter tyvärr som det bara är att byta ut AVTQ ventilen och kallvatten ventilen(den du skruvar på). Dyrt tyvärr, runt 7000....J _JpK_ skrev:
Medlem
· västernorrland
· 102 inlägg
Dom har ju tekniker anställda eller anlitade som jobbar med just fjärrvärme.J _JpK_ skrev:
Finns ju ett helt fjärrvärmenät som behöver dagligt underhåll, så ett gång tekniker finns det nog.
Dom brukar ha bättre kunskap om din central och förmodligen billigare än en rörmokare