Tänkte göra en rund skiva till ett köksbord ca 160cm i diameter.
Kan nog få tag på ca 36x120mm plank med ca 11% fukt
Måste man torka ner dom mer?
Fräsa notspår och limma i en lös fjäder av masonit? Spåren får ju inte gå ända ut men det för kanske inget?
Fräsa från baksidan med ett rakt stål, vända och köra med ett stål med kullager?
Verkar det som en vettig plan?
Fräsa notspår och limma i en lös fjäder av masonit? Spåren får ju inte gå ända ut men det för kanske inget?
Fräsa från baksidan med ett rakt stål, vända och köra med ett stål med kullager?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Att limma längs fiberriktningen blir lika starkt som träet själv så du behöver inte egentligen not för hållbarhet (och därmed inte heller hela vägen ut om du ändå kör notat).nino skrev:Tänkte göra en rund skiva till ett köksbord ca 160cm i diameter.
Såga halvrent med sticksåg först så slipper du åtminstone några liter damm.
Annars är väl problemet mest att det riskerar att inte hålla sig plant.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Jag gjorde en bordsskiva på ca 120cm dia, limmade utan fjäder och det blev jättebra. Limmade 2 delar av 32x95 som hyvlades och sedan limmades ihop.nino skrev:Tänkte göra en rund skiva till ett köksbord ca 160cm i diameter.
Jag fräste bara från ett håll hela tiden och avslutade med att fräsa en profil. Blev bra resultat men skivan ville böja sig efter ett tag. Tyckte att jag torkade och pressade rejält men tyvärr.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Jag använde överhandafräsen och fäste den på ett anhåll som skruvades i centrum, därför köre jag enbart från samma håll oxå för att slippa skruvhål på skivan.
Men jag är ingen möbelsnickare så finns nog andra bra sätt
Men jag är ingen möbelsnickare så finns nog andra bra sätt
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Nä men jag skulle gissa på ca 12 % men eftersom jag hyvlade virket en del så kanske det var något fuktigare i centrum och slog sig. Låg i snickerilokal en vecka men jag började hyvla det efter 3 dagar
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Sen la jag stavarna av 32x95 med kärnan uppåt, läste att man skulle lägga varannan vilket kanske skulle fungerat bättre