Har man inte el som värmekälla finns det "alltid" gott om effekt över att ladda med särskilt på natten.
Har man däremot eldriven värme måste man tänka efter lite och även se upp så att ev. effektvakt i värmesystemet inte slår av innan laddaren gör det, eller att de börjar slå av/på om vartannat.

"Lastbalansering" är oftast fel ordval eftersom belastningen mellan faserna inte alls balanseras. Det kräver en laddare med aktiv kraftelektronik eller ett Ferroamp-system.
Rätt uttryck är effektvakt som förhindrar att någon fas överbelastas.

Såvitt jag förstått finns dessa begränsningar med AC-laddning:
Laddstationen kan säga åt bilen start/stopp samt ström. Minsta ström är 6A. Det finns tyvärr ingen "pause", så för att stoppa måste man sluta ladda vilket kan innebära att bilen öppnar säkerhetsreläer till batteri etc. Onödigt att göra många start/stopp.

=> Laddströmmen blir det lägsta värdet av det som finns över på mest belastade fasen.
Är det mindre än 6A stannar laddningen.

Om det finns laddare som själva kan växla till enfasladdning vore det bra eftersom man kan planera elsystemet efter det isf.

Så, är det lastbalansering i bemärkelsen "omfördelning av ström mwllan faserna" på de laddare som diskuteras eller är det effektvakt?
Priserna antyder att det kanske är riktig balansering.
 
Redigerat:
  • Gilla
robban_78
  • Laddar…
Aero
martin43 martin43 skrev:
Har man inte el som värmekälla finns det "alltid" gott om effekt över att ladda med särskilt på natten.
Har man däremot eldriven värme måste man tänka efter lite och även se upp så att ev. effektvakt i värmesystemet inte slår av innan laddaren gör det, eller att de börjar slå av/på om vartannat.

"Lastbalansering" är oftast fel ordval eftersom belastningen mellan faserna inte alls balanseras. Det kräver en laddare med aktiv kraftelektronik eller ett Ferroamp-system.
Rätt uttryck är effektvakt som förhindrar att någon fas överbelastas.

Såvitt jag förstått finns dessa begränsningar med AC-laddning:
Laddstationen kan säga åt bilen start/stopp samt ström. Minsta ström är 6A. Det finns tyvärr ingen "pause", så för att stoppa måste man sluta ladda vilket kan innebära att bilen öppnar säkerhetsreläer till batteri etc. Onödigt att göra många start/stopp.

=> Laddströmmen blir det lägsta värdet av det som finns över på mest belastade fasen.
Är det mindre än 6A stannar laddningen.

Om det finns laddare som själva kan växla till enfasladdning vore det bra eftersom man kan planera elsystemet efter det isf.

Så, är det lastbalansering i bemärkelsen "omfördelning av ström mwllan faserna" på de laddare som diskuteras eller är det effektvakt?
Priserna antyder att det kanske är riktig balansering.
Balanseringen sker mellan hus och bil. Ligger jag på gränsen till vad huvudsäkringen tål och startar en förbrukare i huset får bilen motsvarande mindre effekt. Den skyddar huvudsäkringen och det är det jag är ute efter. Vi har fjärrvärme så 8 h sömn innebär 8 h laddning med full effekt.
GARO:
https://www.garoemobility.se/dynamisk-lastbalansering/
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Värt att satsa på lastbalansering/begränsing. Kör en Chargestorm ”lilla boxen” med ett uttag (minns ej effekt) på 16A med 20A huvudsäkring och huvudsäkringen flyger mest hela tiden om värmepumpen gör varmvatten och mikro/spis drar igång samtidigt som den laddar. Dragit ett 20-tal proppar men snålade ner mig och får skylla mig själv... dock går säkringen gärna precis när bilen laddar klart vilket får mig att fundera på strömspikar?
Laddar en XC60 T8 via boxen, fruns Leaf får hålla till godo med slöladdning, på annan fas än boxen dock - den säkringen har aldrig gått...
 
Aero Aero skrev:
Balanseringen sker mellan hus och bil. Ligger jag på gränsen till vad huvudsäkringen tål och startar en förbrukare i huset får bilen motsvarande mindre effekt. Den skyddar huvudsäkringen och det är det jag är ute efter. Vi har fjärrvärme så 8 h sömn innebär 8 h laddning med full effekt.
GARO:
[länk]
Kul att första meningen lyder "Egentligen borde det istället kallas för "skydda huvudsäkringen"". Det var det jag menade med effektvakt kontra "riktig" balansering av lasten (mellan faserna).

Oavsett vad det heter så laddar bilen med samma ström från alla faser, så har man t.ex. 16A huvudsäkring och kör tvättmaskinen på en fas laddar bilen med 3x6A.
Tyvärr är standarden specad för att ange laddström mellan 6-80A. Hade varit trevligt om man tänkt lite längre och angett 0(pause)-80A eller så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Aero
  • Laddar…
VidarS VidarS skrev:
Tesla WC kommer utan inbygd JFB, något som kan fördyra installationen med flera tusen kronor.
Kan också vara svårt att få nya gröna fakturaavdraget, om man inte ”fuskar” lite (man får inte köpa WC utan att ha köpt Tesla, och installatören måste fakturera för att få avdraget. Kan bli knepigt)
Om det är ”teslaknappen” på laddsladden (som öppnar locket/avslutar laddningen) man vill åt, så finns det lösa sådana att få köpt på tex laddstoppet, som passar alla laddboxar som inte har fastmonterad sladd.

Tesla WC kan bli en dyr affär om man inte hittar en elektriker som vill trixa lite med fakturan samt vill installera billig ”kina-JFB”

Edit:glömde länken
[länk]
Hur mycket pengar menar du att man skulle spara på att köpa en kabel för 3 300 sek när TWC kostar totalt 5 000?

Sedan förstår jag inte riktigt det här med inbyggd jfb? Du tänker väl dra en rejäl kabel direkt till elcentralen, och där har du väl jfb hoppas jag?
 
VidarS
elpaco elpaco skrev:
Hur mycket pengar menar du att man skulle spara på att köpa en kabel för 3 300 sek när TWC kostar totalt 5 000?

Sedan förstår jag inte riktigt det här med inbyggd jfb? Du tänker väl dra en rejäl kabel direkt till elcentralen, och där har du väl jfb hoppas jag?
Kabeln för 3300kr för du till 50% om din elektriker köper in den.
Det är likströmsskydd som saknas i WC, räcker inte med en ”vanlig JFB”.
Sen kan jo du kanske få din elektriker att köpa en WC till dig via Tesla, men om inte det går så kostar WC mer än en Easee inkl sladden jag länkade till. Om du i tillägg må ut med upp till 12k för en JFB typ B (som redan finns inbyggd i Easee) så blir WC klart dyrare.
Jag vet från Teslaforumet på TCS att installation av WC kan bli ett dyrt nöje, och jag kommer enbart med en uppmaning om att kolla priset med din elektriker för du installerar.
 
VidarS VidarS skrev:
Kabeln för 3300kr för du till 50% om din elektriker köper in den.
Det är likströmsskydd som saknas i WC, räcker inte med en ”vanlig JFB”.
Sen kan jo du kanske få din elektriker att köpa en WC till dig via Tesla, men om inte det går så kostar WC mer än en Easee inkl sladden jag länkade till. Om du i tillägg må ut med upp till 12k för en JFB typ B (som redan finns inbyggd i Easee) så blir WC klart dyrare.
Jag vet från Teslaforumet på TCS att installation av WC kan bli ett dyrt nöje, och jag kommer enbart med en uppmaning om att kolla priset med din elektriker för du installerar.
Det är bara elektriker som går på löpande och har säger att han är schysst som ger dig hela sin rabatt från grossen på 20% som tar 12k för en JFB typ B.

https://www.energibutiken.se/sv/jor...xB5O5fGI76Y8aRCUIYDQUDse35d4WuKhoCQDsQAvD_BwE
 
VidarS
R Robert-san01 skrev:
Det är bara elektriker som går på löpande och har säger att han är schysst som ger dig hela sin rabatt från grossen på 20% som tar 12k för en JFB typ B.

[länk]
jag säger inte emot, men jag uppmanar att kolla upp med elektrikern INNAN du installerar Teslas WC.
Kanske får du en som är schysst och köper in JFB till 1500kr, eller så får du en som enbart vill ha ”kvalitet”.

och då kan du gå på en rejäl smäll. Köper du laddbox med inbyggd skydd, så slipper du att ta ”fighten”.
Får du din elektriker att installera Tesla WC (med 50% rabatt på boxen) samt att han godkänner den billiga JFB, så får du en billig och bra laddbox OM du har Tesla.
Har du inte Tesla så ska du nog vara lite försiktig, då boxen uppdateras via bilen, och har ingen eget nätverkstillgång om det behövs uppdateringar. Tesla kan häller inte fjärrsöka fel på boxen om den inte är tillkopplat en Tesla.

jag dissar inte Tesla WC, jag försöker enbart belysa problem som kan uppstå vid köp, installation och drift
 
Alla boxar verkar ha sina + och -. Har installerat 4st Charge Amps Halo idag och även de har sina "egenskaper".
 
Nissens
martin43 martin43 skrev:
Har man inte el som värmekälla finns det "alltid" gott om effekt över att ladda med särskilt på natten.
Har man däremot eldriven värme måste man tänka efter lite och även se upp så att ev. effektvakt i värmesystemet inte slår av innan laddaren gör det, eller att de börjar slå av/på om vartannat.

"Lastbalansering" är oftast fel ordval eftersom belastningen mellan faserna inte alls balanseras. Det kräver en laddare med aktiv kraftelektronik eller ett Ferroamp-system.
Rätt uttryck är effektvakt som förhindrar att någon fas överbelastas.

Såvitt jag förstått finns dessa begränsningar med AC-laddning:
Laddstationen kan säga åt bilen start/stopp samt ström. Minsta ström är 6A. Det finns tyvärr ingen "pause", så för att stoppa måste man sluta ladda vilket kan innebära att bilen öppnar säkerhetsreläer till batteri etc. Onödigt att göra många start/stopp.

=> Laddströmmen blir det lägsta värdet av det som finns över på mest belastade fasen.
Är det mindre än 6A stannar laddningen.

Om det finns laddare som själva kan växla till enfasladdning vore det bra eftersom man kan planera elsystemet efter det isf.

Så, är det lastbalansering i bemärkelsen "omfördelning av ström mwllan faserna" på de laddare som diskuteras eller är det effektvakt?
Priserna antyder att det kanske är riktig balansering.
Hur menar du nu? Det finns väl inga värmepumpar som inte har elpatroner som går in om pumpens kapacitet inte räcker till? Både för varmvatten och uppvärmning... så det finns väl i atort sett alltid risk för överbelastning om man inte har balansering när man ansluter elbil för laddning?
 
R Robert-san01 skrev:
Alla boxar verkar ha sina + och -. Har installerat 4st Charge Amps Halo idag och även de har sina "egenskaper".
Vilka egenskaper tänker du på då, har jag missat något? Det enda jag hade strul med var att den inte hittade några nätverk innan jag bytte till en antenn från en router. Har fått en ny antenn från Charge Amp men inte hunnit byta till den än.
 
TeroM TeroM skrev:
Vilka egenskaper tänker du på då, har jag missat något? Det enda jag hade strul med var att den inte hittade några nätverk innan jag bytte till en antenn från en router. Har fått en ny antenn från Charge Amp men inte hunnit byta till den än.
Den har ingen justeringsmån på plattan för att montera den på väggen. Det är inte helt enkelt att borra exakt i betong med borrhammare.

Man måste lossa en massa känsliga kablarna för att montera den eller vara två som monterar.

Förskruvningen sitter snett bakåt och är svår att komma åt när boxen är monterad.

Antennen sitter ännu sämre till och har du dragit den med verktyg måste du troligen lossa hela boxen för att byta den.

Amp Guard rymms inte i en normkapsling. Har inget fäste annat än för skena och kontanter är inte beröringsskyddade så man behöver ordna en låda med DIN skena.

Du måste ha uppkoppling av box och Guard mot deras server för att det funka.

Den är snygg, men design har fått gå först.
 
  • Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
Aero
Tack för allt engagemang kring laddboxar och dess kostnad!

Jag har nu fått in några priser från mindre firmor. Tyvärr i samma nivå som drakarna, kring 25k.
Har då frågat efter offert på Svenska GARO med lastbalanseringen de erbjuder.
Wifi samt aktivering via tagg.
Någon ligger en tusing under i pris (innan Bolunds bidrag) men skriver å andra sidan in att priset är "preliminärt".
De vill alltså inte lämna fast pris trots att jag skickat med tydliga bilder från både central och platsen för boxen.
Jag anser att jag är en "std kund" med bara en kabelgenomföring i trävägg och hus byggt efter 2010. Enligt mig inga överraskningar.

Är det så att folk är galna i att beställa boxar just nu och entreprenörerna därav kan ta höga priser?
Kunden får ju ändå halva priset av Bolund o Co..
Får drakarna världens rabatt på boxarna då de köper tusentals?

Inväntar några offerter till nästa vecka...
 
Kollade nu på den lådan jag beställt och priset har nästan dubblats på två veckor. Blev som med ROT-avdraget att det hamnade i fickan på entreprenören och ingen nytta för kunden
 
  • Gilla
Aero
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Kollade nu på den lådan jag beställt och priset har nästan dubblats på två veckor. Blev som med ROT-avdraget att det hamnade i fickan på entreprenören och ingen nytta för kunden
Låter ju inte så troligt....
Vad kostade den när du beställde?
Vad kostar den nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.