Hej jag läser just nu andra terminen på en Yh utbildning på Automation ingenjör och jag har lite funderingar hur det är med jobb mm. Vill liksom inte slänga min tid i vattnet även om jag verkligen vill jobba med automation. Skulle uppskatta om någon som har läst denna utbildning skulle vilja berätta om deras erfarenheter angående att hitta jobb och hur det ser ut nu och i framtiden för det som kommer från Yrkesutbildning

Väldigt tacksam för svar Mvh Benjamin R

Nu vet jag inte hur det ser ut där du bor men här uppe i malmfälten finns det en mängd arbetsgivare som behöver automationstekniker. Speciellt om man dessutom har vana av industriel.

Bland arbetsgivare kan nämnas ABB, Siemens, LKAB, Boliden, Gefa samt en mängd andra. SSAB i Luleå mfl.

• Gilla
Benjamin Rahimi
  • Laddar…
richardtenggren
Yrkesutbildning ≠ Ingenjör

• Gilla
webbman och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut där du bor men här uppe i malmfälten finns det en mängd arbetsgivare som behöver automationstekniker. Speciellt om man dessutom har vana av industriel.

Bland arbetsgivare kan nämnas ABB, Siemens, LKAB, Boliden, Gefa samt en mängd andra. SSAB i Luleå mfl.
Bor nämligen i västra Götalands området

richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför blir det ej att man ses som ingenjör och vad blir det för jobb titel man får

richardtenggren richardtenggren skrev:
Nej, men det är väl inte ett hinder i sig (och inte heller har någon påstått motsatsen vad jag kan se)? Det lär väl finnas jobb som tekniker även för dem som inte läst fyra–fem år på KTH eller Chalmers.

Edit: sorry ser nu att det visst gömde sig ett ingenjör i frågan. Tekniker är nog det man kallas skulle jag tro.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Benjamin Rahimi Benjamin Rahimi skrev:
Varför blir det ej att man ses som ingenjör och vad blir det för jobb titel man får
Ingenjör är ju faktiskt ingen skyddad titel, men man syftar oftast till högskoleingenjör(3år) eller civilingenjör(5år).

Så klart du kan få ingenjör som titel, men mer lägligt är nog tekniker.
På mitt förra jobb fanns det många som hade Engineer-titel även om de bara ”jobbat” sig upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.