BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte bra att de noga granskar statistiken för att komma fram till så bra resultat som möjligt?
Jo väldigt bra, men hur lång tid ska det behöva ta? vi har levt med Covid i ett år nu! så vilka som tillhör riskgrupp borde de väl redan veta!
och en så utsatt grupp har nog stort behov av att få veta bla om hur länge de ska behöva isolera sig(vilket är för många ett väldigt påfrestande sätt att leva),isolera sig i en månad eller två eller tre osv för att bla psykiskt bättre klara av att vänta in vaccination.
I den här gruppen hittar vi nog de människor som har levt mest isolerade från mänskliga möten under denna pandemi,
jag tycker inte FOHM visar att de bryr sig tillräckligt bra om denna grupp!
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den här frågan har jag ställt några gånger i de här trådarna, men det är ingen som svarat på den hittills, du kanske är villig?

Tänk dig att du går på gatan då kommer det fram två helt främmande människor till dig.
En yngre, en äldre, ja, kanske äldre äldre till och med, uppenbarligen en bit över 90 år gammal.
Den yngre riktar en pistol mot den äldre och säger till dig;
- Hur mycket betalar du för att den här personen ska överleva? Jag vill ha pengarna kontant här och nu.
- Va?, säger du lätt förvånat.
- Ja, vad är det värt att den här gamlingen ska få leva? Bestäm dig, sen går du till bankomaten där borta och tar ut pengarna och ger till mig.
Nu ger sig den äldre in i ordväxlingen.
- Du ska inte betala något, jag har levt ett långt rikt liv, och är ganska nöjd med det. Jag bor ändå bara på ett hem och alla mina krämpor börjar göra tillvaron meningslös. Låt honom skjuta mig.
- Nä du, så enkelt kommer du inte undan, säger den yngre och riktar sig till dig; - Hur ska du ha det? Hur mycket är det värt?


Hur pengar hade du betalat för att rädda en hypotetisk främling? Handen på hjärtat, hade du betalat lika mycket som för en närstående? Eller ett eget barn?
Hade jag möjlighet så hade jag betalat den summa som gjorde han med pistolen nöjd så att han inte sköt den äldre mannen.
och i de bästa av världar så skulle jag hjälpa mannen till att få utrett om han var deprimerad,o om få hjälp med det, och om han hade svår smärta få hjälp med det,
och vem vet då kanske jag träffade honom igen senare sittandes o njuta i vårsolen med ett leende och med sitt barnbarnsbarn vid sin sida.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om man bortser från risken att det är större chans att covid ger kroniska besvär efter sjukdomsförloppet (vilket faktiskt inte är helt ovanligt att man får av helt vanliga sjukdomar, inklusive influensa), så har du inte mycket till argument.

Du förstår väl själv att det inte går att jämföra en bilolycka med en sjukdom?

I Sverige dör ungefär 1500 äldre varje år på grund av fallskador. 17000 personer får höftledsfrakturer. Ofta så är det ju inte själva fallet som dödar, utan komplikationer efteråt. Lite grann som corona, så är det inte själva viruset som dödar, utan det blir droppen som får bägaren att rinna över. Det kunde varit en vanlig förkylning från ett snorigt barnbarn, vanlig influensa eller något annat. Frågan är ju vilket samhälle _de äldre_ vill bo i? Ska vi bygga renrum på alla äldreboenden som de äldre inte får lämna, utan mattor eller möbler, bara för att de ska hållas vid liv så länge som möjligt?
Jag är vårdpersonal och har bla arbetat på ortopeden bla med patienter som haft höftfrakturer, och jag har arbetat många år på infektion med patienter som haft många olika infektionssjukdomar,
så jag kan en del om detta.

Jo det går att jämföra bilolycka/sjukdom,jag gjorde just det!

Vore väl helt fantastiskt! om vi kunde bygga ett sånt rum, om det var någon äldre som efterfrågade det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och varför har de då inte hållit sig isolerade som de borde?
Träffar man inte någon så blir man inte sjuk.
Du är ju klok så du vet ju också att under ett helt år så kan det såklart bli smittrisksituationer;)
De kanske behövde gå på läkarbesök eller handla mat eller mediciner och då smittades eller så kom någon smitta in med leveranserna som hen beställt hem, eller så hade någon smittad befunnit sig i porten precis innan, eller hen kanske fick en akut vattenskada i hemmet och fick lov att ta in folk, när hen var ute och gick kom det en annan människa som inte höll avstånd, hen fick motorstopp o fick lov att åka taxi hem, barnbarnsbarnet slängde sig oförberett runt halsen vid utefikat mm.
Det är fritt att fylla på denna lista!

Jag har arbetat på äldre och även demensboende och där träffade jag flera äldre som uppgav att de ,då och där, tyckte att de hade den allra bästa tiden i livet, var så nöjda med det lilla.
Jag som då var ung hade lite svårt att förstå att man kunde vara så väldigt nöjd utan att det hände något hela tiden:D
 
B brfbo skrev:
Hade jag möjlighet så hade jag betalat den summa som gjorde han med pistolen nöjd så att han inte sköt den äldre mannen.
och i de bästa av världar så skulle jag hjälpa mannen till att få utrett om han var deprimerad,o om få hjälp med det, och om han hade svår smärta få hjälp med det,
och vem vet då kanske jag träffade honom igen senare sittandes o njuta i vårsolen med ett leende och med sitt barnbarnsbarn vid sin sida.
Fast du svarar inte på frågan, vilken summa i kronor och ören pratar vi om? I slutänden handlar ju den här tråden om strategi, och det som skiljer är olika kostnader. Fallolyckorna nämnda ovan beräknas kosta 14 miljarder varje år. Det är ungefär 8 miljoner personer som betalar skatt i Sverige, och alltså kostar fallolyckor varje person 1750 spänn per år.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Expressens nyheter
När en bild säger mer än 1000 ord

Ja undrar vilken verklighet han lever i?

Nej Anders Tegnell, detta är inget dataspel där man kan starta om när man "dör".

[bild]


Vill du förstöra din eftermiddag så läs det här.

[bild]

[länk]
Du postar samma skräp i två trådar?!?
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
Jo väldigt bra, men hur lång tid ska det behöva ta? vi har levt med Covid i ett år nu! så vilka som tillhör riskgrupp borde de väl redan veta!
och en så utsatt grupp har nog stort behov av att få veta bla om hur länge de ska behöva isolera sig(vilket är för många ett väldigt påfrestande sätt att leva),isolera sig i en månad eller två eller tre osv för att bla psykiskt bättre klara av att vänta in vaccination.
I den här gruppen hittar vi nog de människor som har levt mest isolerade från mänskliga möten under denna pandemi,
jag tycker inte FOHM visar att de bryr sig tillräckligt bra om denna grupp!
Statistiken blir ju bättre dag för dag så av den anledningen bör man ju inte ta beslut onödigt tidigt. Sen har det väl inte precis varit så att folk på Fohm har suttit och rullat tummarna under de senaste månaderna utan de har nog fått prioritera hårt i vilken ordning som det är mest nödvändigt att ta fram vilken statistik. I december är det väl troligt att de höll på med att ta fram det som behövs för att få fram vaccinationsstatistik och som måste vara klart till början av januari samt finjustera vilka som ingår i fas 1 och 2.

Jag har full förståelse för att det är jobbigt för de som vill isolera sig för att minimera risken att bli sjuka. Men jag har också förståelse för den arbetsbörda som finns på Fohm.
 
B brfbo skrev:
Jo väldigt bra, men hur lång tid ska det behöva ta? vi har levt med Covid i ett år nu! så vilka som tillhör riskgrupp borde de väl redan veta!
och en så utsatt grupp har nog stort behov av att få veta bla om hur länge de ska behöva isolera sig(vilket är för många ett väldigt påfrestande sätt att leva),isolera sig i en månad eller två eller tre osv för att bla psykiskt bättre klara av att vänta in vaccination.
I den här gruppen hittar vi nog de människor som har levt mest isolerade från mänskliga möten under denna pandemi,
jag tycker inte FOHM visar att de bryr sig tillräckligt bra om denna grupp!
Att ålder är den största riskfaktorn vet vi redan, och de är redan prioriterade.
Sen är ju män hårdare drabbade än kvinnor, men DEN faktorn lär inte prioriteras...

Och att viruset slår hårdast mot de socioekonomiskt mest utsatta vet vi också, men är det ett tillräckligt bra motiv för att prioritera boende i Rinkeby, Rosengård m.fl?
Tja, om man vill rädda så många liv som möjligt borde man ju göra det, eller hur?

Men man kan ju bara tänka sig vilket liv det skulle bli om Fohm gick ut och sa att ”efter de äldre kommer vi att prioritera utlandsfödda, och därefter män”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Att ålder är den största riskfaktorn vet vi redan, och de är redan prioriterade.
Sen är ju män hårdare drabbade än kvinnor, men DEN faktorn lär inte prioriteras...

Och att viruset slår hårdast mot de socioekonomiskt mest utsatta vet vi också, men är det ett tillräckligt bra motiv för att prioritera boende i Rinkeby, Rosengård m.fl?
Tja, om man vill rädda så många liv som möjligt borde man ju göra det, eller hur?

Men man kan ju bara tänka sig vilket liv det skulle bli om Fohm gick ut och sa att ”efter de äldre kommer vi att prioritera utlandsfödda, och därefter män”.
Ja ålder är ju den största riskfaktorn och de prioriteras.
FOHM har väl redan sagt att de som har störst risk för att dö och även bli allvarligt sjuka i covid-19 ska prioriteras först,
så visst en del i Rinkeby tillhör säkert de som ska prioriteras, men inte alla,

Går det att identifiera den grupp(ex ålder) män som har större risk än kvinnor att dö så ska ju de såklart prioriteras, och kvinnor riskerar ju i högre grad att bli långtidssjuka så de ska ju också prioriteras(ex ålder) om gruppen går att identifiera.

Ang Riskgrupper pga sjukdomar mm så borde det väl kunna vara de som redan anses som riskgrupp ang säsongsinfluensan,
eller? vad tycker ni?

Och jag tycker definitivt inte att vårdpersonal på en mottagning som tar emot patienter(de flesta är friska patienter)för screening, ska prioriteras så att de blir vaccinerade efter äldreboendena, som jag nu fått info om att det sker.
 
BirgitS
B brfbo skrev:
Och jag tycker definitivt inte att vårdpersonal på en mottagning som tar emot patienter(de flesta är friska patienter)för screening, ska prioriteras så att de blir vaccinerade efter äldreboendena, som jag nu fått info om att det sker.
Enligt Fohm gäller detta för fas 2:
Personal inom vård och omsorg, inklusive LSS, som arbetar nära patienter och omsorgstagare.
Som jag har förstått det så är det inte för att skydda dem själva utan för att skydda de patienter etc. som de träffar. Eftersom vårdcentraler m.fl. ställen har många besökare som är gamla och/eller i riskgrupp och vaccinet inte ger 100 % skydd så vill man se till att personalen inte smittar besökare, patienter etc.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ekommendationer-for-vaccination-mot-covid-19/

Sen om det är det bästa vet jag inte för jag sitter inte på all den kunskap som behövs för att avgöra det men det verkar som att även i många andra länder tillhör den typen av personal sådana som vaccineras tidigt.
 
Och jag tycker att vi skall hålla oss för goda för att skapa en huggsexa runt vaccinationen. Låt de som besitter kunskap och har överblick över situationen bestämma tågordningen. En och annan kommer säkert att protestera och anse att det är orättvist men så är ju livet i största allmänhet, det finns ingen millimeterrättvisa. Bättre att försöka hålla ut och följa smittskyddsreglerna så vi kommer igenom detta så småningom.
 
  • Gilla
optimum och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
A Abies koreana skrev:
Och jag tycker att vi skall hålla oss för goda för att skapa en huggsexa runt vaccinationen. Låt de som besitter kunskap och har överblick över situationen bestämma tågordningen. En och annan kommer säkert att protestera och anse att det är orättvist men så är ju livet i största allmänhet, det finns ingen millimeterrättvisa. Bättre att försöka hålla ut och följa smittskyddsreglerna så vi kommer igenom detta så småningom.
Man vill ju inte heller bygga upp en stor byråkrati runt vaccineringen i de senare faserna som ska hålla på och kolla om folk arbetar på vissa ställen osv. utan se till att man kan få stort flöde som möjligt för att hålla nere tiden per spruta så att det går så fort som möjligt.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med om att egentligen är det ju bara att gilla läget för vad vi än tycker här så kommer FOHM inte ta med det i sina beslut.
Men fakta är att varje vecka dör många människor, så den prioritering FOHM väljer har betydelse.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Fohm gäller detta för fas 2: Som jag har förstått det så är det inte för att skydda dem själva utan för att skydda de patienter etc. som de träffar. Eftersom vårdcentraler m.fl. ställen har många besökare som är gamla och/eller i riskgrupp och vaccinet inte ger 100 % skydd så vill man se till att personalen inte smittar besökare, patienter etc.
[länk]

Sen om det är det bästa vet jag inte för jag sitter inte på all den kunskap som behövs för att avgöra det men det verkar som att även i många andra länder tillhör den typen av personal sådana som vaccineras tidigt.
De jag skrev om där personalen skulle vaccineras handlade om en mammografimottagning.
Personalen där har nu munskydd och visir.
 
B brfbo skrev:
Jag håller med om att egentligen är det ju bara att gilla läget för vad vi än tycker här så kommer FOHM inte ta med det i sina beslut.
Men fakta är att varje vecka dör många människor, så den prioritering FOHM väljer har betydelse.
Det handlar om tillit, det som mer och mer blir en bristvara i vår värld. Om du frågar mig skulle jag säga att det kan vara ett lika stort hot mot vår framtid som denna pandemi. Jag tänker inte ta bort ansvaret från de som ägnar så mycket tid åt att leta fel, oavsett om det handlar om en personlig frustration eller om det finns en agenda så är det synnerligen olyckligt och feltajmat.

Igår meddelade WHO att den rika världen lägger beslag på all vaccin, de fattiga länderna blir utan. Guinea hade fått 25 doser!!! Det här duger inte, kedjan är inte starkare än den svagaste länken, den moraliska dimensionen får var och en bedöma.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.