Hej,

Jag bor i en 30-tals villa med en rejäl skorsten i mitten av huset. Vi har funderat på att installera en liten kamin för myseldning och undrar hur/var kan man ansluta till skorstenen? Kan man vid installation göra en ny anslutning?

Vi har kollat överallt i källaren kring skorstenen men det är bara tegel/klinker/vävtapet på alla ställen som skulle kunna vara sidor på skorstenen.

Är det ett stort jobb att göra en ny anslutning? Det finns ju gränser för vilka ingrepp vi är beredda att göra för att få till en mysbrasa.

Skiss/bild över skorstenen, samt vilken/vilka ”kanaler” som används/har använts som rökrör från någon eldstad, syns i toppen av skorstenen.
Hur många pipor är det i skorstenen?

Vad är det för uppvärmning idag?
Vad har det varit för uppvärmning?

Var är pannrummet i förhållande till skorstenen?
Finns/fanns det någon vedspis i köket?
Hur många frånluftsventiler finns det i huset (badrum, tvättstuga, mm)?

Vi har inga ritningar av skorstenen, utifrån/uppifrån så ser man ett ca 15cm hål.

Ingen aning om hur många pipor skorstenen har. Rent fysiskt skulle jag uppskatta storleken till ca 90x50 cm.

Idag är det luft/vatten värmepump som står för uppvärmning, ingen aning om tidigare system.

Ursprungligen är huset i stort sett kvadratiskt med skorstenen i mitten. Planlösningen kan beskrivas som i stort sett identisk i samtliga plan (dela kvadraten i fyra lika delar, de två delarna på vänstra sidan är gillestuga i källaren, vardagsrum i bottenplan, en del är hall i källare/bottenplan och den tredje delen är pannrum/tvättstuga i källaren och kök i bottenplan). Så pannrummet (och tvättstugan) tar en fjärdedel av källaren, och där är skorstenen kaklad.

Ingen vedspis vad vi vet. Spisfläkten är möjligen kopplad till skorstenen. Badrummets ventilation tror vi går till en annan liten skorsten som sitter en bit ner på taket.

I övrigt så har alla rum i källaren ventilationshål längs med ytterväggen.

Man kan göra en ny anslutning men bäst är att ta dit en sotare och kontrollera att pipan är ledig och att en är OK att använda till en kamin. Jag tror jag betalade 1300 för att kontrollera vilka pipor som var "lediga".

Tack, jag är absolut inte i läget att fixa själv känner jag. Jag är mer intresserad över att förstå möjligheten och kostnaden för ett proffs att göra det. Kan man räkna med att det är görbart för under 10'000kr?

A Abbebe skrev:
Ingen aning om hur många pipor skorstenen har. Rent fysiskt skulle jag uppskatta storleken till ca 90x50 cm.
Med den storleken på murstocken ovan yttertaket så gissar jag på en/två rökkanaler, fyra frånluftskanaler samt en imkanal (från köksfläkten).

För att kolla hur många kanaler det är och hur många som har använts som rökkanal så måste man upp till skorstenen på taket och titta.

Den lilla, troligen runda, pipa som också sticker upp genom yttertaket är troligen avloppsventilationen, förr stack den upp uppåt 50cm över taket, idag oftast bara någon centimeter.

Kommunens byggnadsnämnd kan ha ritningar över hur huset var tänkt att byggas från början.

• Gilla
Abbebe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.