I över ett år har jag kämpat med elementet i min dotters rum. Elementet ligger längst bort i kedjan. Tyvärr har det elementet nästan aldrig varit varmt. Har undersökt alla möjliga möjligheter under året, prövat att jättestrypa de andra elementen, öka framledningstemp, kolla om det finns luft eller blockeringar men inget hjälper. Enda sättet att få det varmt är att köra cirkulationspumpen på max och stänga av något annat element. Är cirkulationspumpen för svag eller vad? Jag har en Grundfos Alpha2 och max på den är 22watt. Är det svagt? Jag trodde en sån pump skulle klara en enplansvilla utan problem. Någon idé?
22W. Låter som en 4 meters pump (40kPa). Låter lite snålt ja, dock lite beroende vad ni har för värmesystem.
Ser inte vad det står för modell. Har ni klena rör? 1 rör eller 2 rör.
Det du kan testa att öka framledningen rätt rejält och strypa radiatorerna så det blir det "lågflödesystem".
Tex 80oC fram 40oC retur. Du mer än halverar flödet än om du kör 55/45
Vet du vad ni kör nu?
Det du kan testa att öka framledningen rätt rejält och strypa radiatorerna så det blir det "lågflödesystem".
Tex 80oC fram 40oC retur. Du mer än halverar flödet än om du kör 55/45
Vet du vad ni kör nu?
Oj PEX 15 som stam? Det får man inte mycket flöde igenom.
Framledningen 58oC, vilken ute temp?
Framledningen 58oC, vilken ute temp?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Vem har dimensionerat systemet? Med pex låter det ju som en rätt ny installation. Trist.
Varmvattenberedare? Har du inte riktig elpanna?D Danii KD skrev:
Stam är det rör som går ut innan alla avstick till radiatorer.
Vem har dimensionera? Ett pex 15 är alldeles för klent som stam oavsett. Redan vid 150 l/h så har du ett mottryck på 550Pa/m..
Säg att du har 10+10 meter stam och bara kör dessa 150 l/h så har du förlorat 11kPa av dina tillgängliga 40kPa i bara rören..
Jag skulle aldrig dra mindre än PEX 25 oavsett system. Någon dag kanske man vill köra värmepump då är man än mer rökt med PEX 15.
Hur många radiatorer har ni?
Vad har du för termostatventil på elementen som inte funkar?
Tack för alla svar då har vi svaret på varför det är så och då vet jag hur det ska åtgärdas.TotalControl skrev:Varmvattenberedare? Har du inte riktig elpanna?
Stam är det rör som går ut innan alla avstick till radiatorer.
Vem har dimensionera? Ett pex 15 är alldeles för klent som stam oavsett. Redan vid 150 l/h så har du ett mottryck på 550Pa/m..
Säg att du har 10+10 meter stam och bara kör dessa 150 l/h så har du förlorat 11kPa av dina tillgängliga 40kPa i bara rören..
Jag skulle aldrig dra mindre än PEX 25 oavsett system. Någon dag kanske man vill köra värmepump då är man än mer rökt med PEX 15.
Hur många radiatorer har ni?
Liknande trådar
-
Varför har gaveln separerats från långsidan? 60-tals hus
Stenhus -
Vilka företag suger ut material från torpargrund?
Grund & Markarbeten -
IVT Greenline HE C7 (cirkulationspumpen, Wilo, för köldbärare går inte)
Värmepumpar -
Varför levererar inte cirkulationspumpen varmvatten till elementen?
Vatten & Avlopp -
Kan det vara för lite kräm i cirkulationspumpen?
Värme allmänt