Tycker träfiberskivor som inte innehåller tillsatta lim är sympatiskt både ur miljö- och hälsoskäl. Skulle det gå att ha det istället för OSB bakom gipset? Alltså i syfte att få en vägg det är lätt att borra och hänga upp saker i? Eller är hard board för smulig/vek för att fungera?

Det vanligaste limfria alternativet bakom gips är råspont. En träfiberskiva typ masonite är inte mycket att skruva i.

• Gilla
pwb
  • Laddar…
Råspont är så klart det bästa alternativet men också det dyraste och mest arbetskrävande.

Masonit bakom gipsen ger ingenting, bättre då med dubbelgips om det ska vara limfritt.

• Gilla
Pumabjörnen och 1 till
  • Laddar…
P pwb skrev:
Råspont är så klart det bästa alternativet men också det dyraste och mest arbetskrävande.
Mest arbetskrävande ja, men inte nödvändigtvis det dyraste. I mitt hus har man använt spillvirke till väggarna (prefabricerade innerväggselement). Detta kostar inte mycket alls, men fungerar tillräckligt bra även om det ibland händer att det inte finns bärighet, men då får man flytta skruven ett par centimeter.

Jag lade in ett inlägg i en annan tråd här i forumet för några år sedan:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...plyfa-bakom-gips-dum-ide.290085/#post-2647330

I mitt hus (40-tal) är det masonite på tretex på väggarna. Själv tycker jag att masonite är ett helvete både att skruva i och att spika i. Hårt som betong är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.