Maria T Maria T skrev:
Hej på er Physalisodlare @Fadai och @Snigla - tänkte kanske ni vet eftersom jag är förstaårsodlare på denna växt. Min står i växthus, oisolerat och två "halva rutor", Stockholmsområdet. Har givit många bär, särskilt på senhösten, men jag tror ju nu jag skördat de sista, men vid titt på plantan så ser jag nya små skott som kommit 15 cm över jorden.... och jag känner mig hemsk när jag kasserar en levande växt :cry: så kan jag få den att överleva/övervintra om jag flyttar den inomhus? Har möjlighet att låta den stå i källare (mörkt, plusgrader) eller på en veranda (lite ljusare, frostvakt) för jag gissar att den inte gillar inomhustemperatur med 20-21 grader?
Bara en chansning här, har inte sökt på nätet för det är mycket roligare att fråga på ett forum, ärligare och bättre svar.
Förra och förrförra året har jag tagit in en physalis. Dock mycket tidigare under hösten. Vet ej om det gör någon skillnad. De har överlevt och gett bär även inomhus ett tag. Har också tagit sticklingar från dem till nya plantor så är man igång snabbare på våren. De har stått rätt varmt, men i ljusaste fönstret. I år tog jag aldrig ut den och tyvärr missade jag en vattning och den dog.
 
En kastrull full med brysselkål på ett köksspishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1920g brysselkål, från tre plantor.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nu ska de bara kokas till du inte kan räkna dem ;)

Vi brukar rosta med sesamolja och chili.
 
Tills jag inte kan räkna dem? :thinking:

Blev lite till maten ikväll, kokade de som rensades hårdast. Och de resterande sorterades efter storlek och förvälldes.
 
Nu är det (fr)öråd här hemma.

Vi har impectas katalog, hur farligt som helst.
Bord täckt med fröpåsar, en öppen katalog, anteckningsblock, koppar och diverse trädgårdsplaneringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mathildatiger och 5 till
  • Laddar…
Japp, it's the British way.

"How do you know if the Brussels sprouts are done? If you can still count them, they need more time."
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
:thinking:
Men... Men... Jag hann ju inte ens öppna en öl innan de var färdiga :surprised:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu är det (fr)öråd här hemma.

Vi har impectas katalog, hur farligt som helst.
[bild]
I år har ni chansen o slå mina fröinköp ;)
Jag köpte några chilisorter på rea för ett tag sedan.. men i övrigt har jag inte köpt nått än.. alls :oops:

Jag har letat.. men nä.. jag börjar undra om jag måste ringa ambulans åt mig själv haha

Jag brukar ju vara den som ”spammar” tråden med fröinköp, i tid o otid!
 
Snigla Snigla skrev:
I år har ni chansen o slå mina fröinköp ;)
Jag köpte några chilisorter på rea för ett tag sedan.. men i övrigt har jag inte köpt nått än.. alls :oops:

Jag har letat.. men nä.. jag börjar undra om jag måste ringa ambulans åt mig själv haha

Jag brukar ju vara den som ”spammar” tråden med fröinköp, i tid o otid!
Chili är ju lättare att hitta hur mycket spännande som helst bland, tyvärr använder vi väldigt lite chili.

Detta är nog mest påfyllning av det vi gjort slut på, får se hur mycket nytt som snorklar sig in.
 
Maria T
kashieda kashieda skrev:
Japp, it's the British way.

"How do you know if the Brussels sprouts are done? If you can still count them, they need more time."
Precis som de gör med morötter och så gröna ärter, hårdkokar de stackars grönsakerna så de inte går att känna igen :cry:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Chili är ju lättare att hitta hur mycket spännande som helst bland, tyvärr använder vi väldigt lite chili.

Detta är nog mest påfyllning av det vi gjort slut på, får se hur mycket nytt som snorklar sig in.
Jo, men det är ju inte chili jag/vi har mest fröer av :)

Min tomatsamling gör att jag inte beställt mer (än)., vette fåglarna hur jag ska kunna hinna med alla sorter.. en del fröer är ju tre år redan :p

Sedan är det ju blommor oxå.. :love:

..plus sånt som måste fyllas på (dill, rädisor, rödbetor osv)

Lite komiskt är det dock.. att närapå allt (Ej inläggningarna) vi sålde via reko.. var gjorda av frukt från EN chilisort (2 plantor). :surprised::cool:
 
Ah.

Jo, tomater har vi en del med, hälften är från frötomten ;)

En bra chiilplanta i kombination med en inte alltför stor konsumption ger ju en rejäl skörd =)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar ju försöka dela både bra och dåliga saker här (odling består ju till stora delar av saker som inte alltid går som planerat.. man styr inte alltid över fröers grobarhet, regnet, värmen, skadedjur osv).

Så nu ska jag visa min expertis på inomhusgrönska.. :cool:

Ampellilja stickling som rotar sig i ett genomskinligt snapsglas fyllt med jord och rotstimulerande svamp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ampellilja! En av få saker som överlever hemma hos mig (iaf tidvis..) haha.

Jag är grymt kass på att ta hand om blommorna inne i huset :oops: och när jag väl kommer ihåg att ta hand om dem, ja då dör de ändå!:poop: (har plastblommor till alla fönster ’ifall att’)

Men palettblad och ampellilja.. det är några växter jag tydligen kommer överens med (kan vara så, erkänner motvilligt, att det beror på att jag kan ta många nya skott varje år..) :seenoevil::cool:

Här sker nu testning på rotning i några av mina kvarvarande ”svampar” (rootit).. har satt sex palettblad och tre ampelliljor (y)

(Ps. snapsglas är bra till mycket..)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
FRÖTOMTEN HITTADE HIT!

Trots snöstormen inatt.. tur hen har släde och vår skorsten är nysotad! :cool:(y):D

Fröpåsar med blandade tomater, meloner och chilis utspridda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blev allt mycket svårare, ytterligare 14 sorters roliga tomater damp ner.. (bland annat, flera melonsorter, några chilis osv) (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
FRÖTOMTEN HITTADE HIT!

Trots snöstormen inatt.. tur hen har släde och vår skorsten är nysotad! :cool:(y):D

[bild]
Visste att det inlägget var på G! :crysmile::crysmile::crysmile: Grattis!
Nu blev allt mycket svårare, ytterligare 14 sorters roliga tomater damp ner.. (bland annat, flera melonsorter, några chilis osv) (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.