Då huset är byggt på 60-talet och renoverat i två omgångar under perioden då asbest användes flitigt i många produkter så är det med största sannolikhet att något av lagren innehåller asbest.P Palleball skrev:Jag ser många trådar där folk undrar om de hittar asbest eller inte. Det brukar sluta i att någon påpekar att enda sättet att veta är att skicka på analys. Så i den här tråden gör vi tvärt om. Jag ska renovera en lägenhet från 1963 i Stockholm. Golvet ska brytas upp, betongen rengöras, och nytt fint golv ska läggas. Men först ska vi analysera om det finns asbest som måste saneras. Här är bilden på de tre lagren golv som satts på vartannat. Om 24 timmar kommer svaret från labbet. Vad tror ni och varför? Vinnaren får äran.
[bild]
Peter / Luleå
Har själv (ännu så länge) skickat in 6 mattprover från mitt hem och fått träff på asbest i 1 av dessa. Så tänker att det statistiskt sett är större sannolikhet för ”nej” än för ”ja” Spännande att se vad analysen säger.
Jag har lärt mig att svartlim i äldre hus ofta innehåller astbestP Palleball skrev:Jag ser många trådar där folk undrar om de hittar asbest eller inte. Det brukar sluta i att någon påpekar att enda sättet att veta är att skicka på analys. Så i den här tråden gör vi tvärt om. Jag ska renovera en lägenhet från 1963 i Stockholm. Golvet ska brytas upp, betongen rengöras, och nytt fint golv ska läggas. Men först ska vi analysera om det finns asbest som måste saneras. Här är bilden på de tre lagren golv som satts på vartannat. Om 24 timmar kommer svaret från labbet. Vad tror ni och varför? Vinnaren får äran.
[bild]
Asbest i linoliummattanpacman42 skrev: