Hej

Jag har kaklat ett kalassnyggt turkost kakel och lagt en vit fog. Problemet är ju nu bara att varje gång man skvilper ut lite kaffe eller liknande så suger den vita fogen upp en del och blir missfärgad. Efter ett tag kommer det att se ganska trist ut.

Har för mig att det finns någon typ av klinker olja eller liknande. Någon som något tips hur man bär sig åt? eller har alla detta problem?

/Oskar

Det finns fogimpregnering som jag tror är någon slags lack. Finns på bl a Bauhaus.

Jag har själv använt den och tycker helt klart att det hjälper. Jag hade det på ett köksgolv som efter 1.5 år inte hade några synbara fläckar på fogarna.

jag satte nånting som hette crystalfog den skulle tydligen va tålig mot missfärgning återstår och se dock, har bara haft det i ett par månader

Fogskydd från Kiilto, finns på närmaste K-Rauta butik

Nu har jag inget svar på frågan utan en liten idé jag vill höra åsikter om. Kan det funka att ist för den vanliga fogen ta matt mjukfog? Den suger ju inte åt vare sig fett eller annat. Skulle det se klokt ut i en fog på knappt 2mm?!

Det skulle vara ett helvete att foga med den, men visst får man bara dit den så funkar det ju rent tekniskt. Även om en mjukfog blir ful med tiden också. Vit silikon gulnar förr eller senare.

Hoppar nog den idén då! Tackar för snabbt svar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.