Hei,

Vi är några stugor i en mindre stugby som diskuterat att ansluta oss till elnätet. Vi har ställt en förfrågan till elnätsbolaget som har närmsta knutpunkt någon kilometer bort. Av svaret från elnätsbolaget att döma anser vi priset som skäligt ("värt det") förutsatt att tillräckligt många av fastigheterna önskar att ansluta sig då vi givetvis önskar att dela på den stora kostnaden (X km kabelgrävning/dragning) solidariskt.

Nu till frågan: Skulle det juridiskt vara ett problem att skriva ett avtal där de fastigheter som inte deltar förhindras att ansluta sig i framtiden, i säg X år? Alltså någon sorts bindningstid då elnätet är exklusivt till de fastigheter som gjort denna stora investering.

Anledningen till att jag frågar är just det att det måste bli solidariskt om man ska få med sig tillräckligt antal fastigheter. Annars öppnas möjligheten för fastighetsägare i vår stugby att avstå den ursprungliga inkopplingen/avtalet, undvika sin del av de stora kostnadsposterna (infrastruktur), och därefter göra en billig anslutning till det nya elnätet vid senare tillfälle (då man plötsligt har elnät inom några hundra meters avstånd).

Kommentarer uppskattas och jag hoppas att juridik hellre än el-delen av forumet är riktig plats att ställa frågan.

Vill ni ha ett exklusivt elnät får ni väl bilda ett eget elbolag med egen koncession??

Tack för svar. Googlade just koncession - "medgivande" eller "tillstånd". Bilda eget elbolag lär vi ju oavsett inte idas. Hur som helst, är du då av åsikten att exklusivitet inte är möjligt via något sorts avtal?

Finns det någon förening i stugbyn? Samfällighet, eller annat föreningen? Tänkte ni ha ett abonnemang för alla stugor med ett abonnemang och enskilda elmätare, eller hur är uppbyggnaden tänkt att vara?

Ska detta ske vi någon form av förening kan man alltid neka nya medlemmar beroende på hur stadgarna skrivs i föreningen. Då kan ni som går med ta den kostnaden som blir, det går även att kräva en inträdesavgift som motsvarar era kostnader vid nya medlemmar. Som läggs in som kapital i föreningen, där ni som redan anslutit er får rabatt för x pengar för att täcka upp era intala kostnader.

Ska ni ha individuella avtal så betalar man en schabonmässigt pris för anslutningen till närmaste transformatorn. Då borde kostnaden bli samma för de som ska ansluta sig senare.

Frågan som jag ser det är vem du skall skriva detta avtal med och vad den parten vinner på det. Om det skall skrivas med nätföretaget så innebär det i princip en förbindelse från deras sida att inte skaffa fler kunder i området. Vad får de då tillbaka.

Jag har svårt att se att någon skulle kunna hindra ett elnätbolag att ansluta en ny kund genom något slags avtal, eller på något annat sätt.
Sedan är jag, försiktigt uttryckt, inte bekväm med att den ena skulle kunna hindra den andre från att ansluta sig till elnätet. Leverans av el är en samhällsfunktion, och nätbolagen har monopol på ett område mot leveransskyldighet.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Såsom jag fattat läget så ska inte hela kostnaden för nätutbyggnaden hamna på en abonnent om denne önskar att ansluta sig till elnätet och fler ansluter sig efteråt. Hursom så om det inte är en förening som äger hela stugbyn utan enskilda privatpersoner så har ju nätbolaget ett avtal med varje part. Hur nätbolaget väljer att agera är ju upp till dem (och svensk lag).

Jag tänker att den som ev skulle vilja vara snyltare och ansluta senare ändå gör en dålig affär för då måste elbolaget ändå ut med massa maskiner enbart för den sista biten. Om man passar på när maskiner och arbetare redan är på plats borde det ju bli billigare även om det är längre ledning som ska dras. Kanske kan elbolaget svara på vad prisskillnaden skulle vara i ett hypotetiskt fall.

• Gilla
liran
  • Laddar…
Man kan ju fortsätta bakåt i ledet, vem har bekostat knutpunkten en km bort, ska den också få exklusivitet på sin ledning.?

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vad är ”en stugby” här. En fastighet med många byggnader eller flera olika fastigheter? Hur ägs fastigheterna och byggnaderna?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Vad är ”en stugby” här. En fastighet med många byggnader eller flera olika fastigheter? Hur ägs fastigheterna och byggnaderna?
En relevant fråga i sammanhanget.

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Vilken anledning/skyldighet har en "stuga" att skriva på ett sådant avtal?

I nuläget finns ingen förening, endast ca 25 fastigheter med stugor på och min tanke var att alla skaffar egna abonnemang. Stugorna är dessutom ganska spridda.

Jag och grannen har vart i kontakt med två olika representanter från elnätbolaget där den första representanten föreslog ett avtal där grannar som inte ansluter initialt sätts i karantän en viss tid, nästa representant menade att så kan man inte göra. Det är därför jag frågar här.

Bara då ni förstår summorna så har elnätbolaget estimerat pris på ca 1.7 millioner i infrastruktur + en anslutningsavgift på 20-30 000 per fastighet. Därför viktigt för mig att få med många om det ska bli något för att dela kostnaden för infrastrukturen, och för att denna kostnad skulle bli närmast noll vid en senare anslutning.

Ska läsa era kommentarer en gång till nu, lite noggrannare.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Vilken anledning/skyldighet har en "stuga" att skriva på ett sådant avtal?
Om det är en fastighet tror jag de stugor som vill kan ordna en gemensamhetsanläggning (hädanefter elföreningen) för el.

Elföreningen beställer anslutning till nätet och betalar nätägaren samt skaffar individuella mätare för varje hus.

Den som sedan vill ha el kan köpa in sig i elföreningen eller betala för en egen anslutning och abonnemang. Den senare kostnaden är inte låg, även om anslutning finns i tomtgräns.

Fotografen Fotografen skrev:
En relevant fråga i sammanhanget.
Stugby var dåligt formulerat av mig. Det är ca 25 olika fastigheter med lika många privatpersoner som ägare och som alla har sin egen stuga, ca 2000 m2 per fastighet/tomt och lite skog mellan varje också. Alla belägna längs två små grusvägar.

• Gilla
erigun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.