25 313 läst · 128 svar
25k läst
128 svar
Bästa byn i Mälardalen??
När ni väl hittat ett område som verkar bra så kolla för allt i världen upp vilken typ av folk som bor där.
Har själv erfarenhet av ett samhälle där alla var sjukligt sportintresserade och merparten av invånarna jobbade i byggsvängen.
Hade vänner som var akademiker ut i fingerspetsarna och de kände ingen gemenskap alls förutom oss (som är lite mitt emellan) och flyttade efter ett par år.
Ett annat sammhälle jag vet är oerhört motorintresserat och man bör nog veta hur många grader man har på kamaxeln i bilen för att bli bjuden på kaffe där...
Så för att trivas kan det vara bra att kolla upp lite sånt. Samt hur bra skolan i området är.
Har själv erfarenhet av ett samhälle där alla var sjukligt sportintresserade och merparten av invånarna jobbade i byggsvängen.
Hade vänner som var akademiker ut i fingerspetsarna och de kände ingen gemenskap alls förutom oss (som är lite mitt emellan) och flyttade efter ett par år.
Ett annat sammhälle jag vet är oerhört motorintresserat och man bör nog veta hur många grader man har på kamaxeln i bilen för att bli bjuden på kaffe där...
Så för att trivas kan det vara bra att kolla upp lite sånt. Samt hur bra skolan i området är.
Slår ett slag för Knivsta med omnejd. Nära till precis allt, förstklassiga kommunikationer. Enormt utbud av arbetstillfällen. Ett av Sveriges mest expansiva områden. Ta bilen och åk runt. Börja i Uppsala, leta dig sedan ned till Alsike, Knivsta och Sigtuna. Finns mer landsbygd och "vischa" än man tror.
Bara ett sista råd, sky Märsta som pesten. Tragiskt hur orten förvandlats sista 20 åren.
Bara ett sista råd, sky Märsta som pesten. Tragiskt hur orten förvandlats sista 20 åren.
Kolla på Kjula, mellan Strängnäs och Eskilstuna.
Ca 1000 innevånare.
Tre km till E20.
Skola idrottsförening och självbetjäningsbutik.
Det jag skulle störa mig på är om det är två mil 70-väg innan man kommer ut på motorvägen.
( Vilket är som Mariefred vs stallarholmen.)
//AA
Ca 1000 innevånare.
Tre km till E20.
Skola idrottsförening och självbetjäningsbutik.
Det jag skulle störa mig på är om det är två mil 70-väg innan man kommer ut på motorvägen.
( Vilket är som Mariefred vs stallarholmen.)
//AA
Jag kan rekommendera Stigtomta som ligger 10-15 minuter utanför Nyköping. Ett liten tätort med mycket att erbjuda. Vi flyttade hit för sju år sedan och trivs väldigt bra. Passar perfekt för barnfamiljer! Många som är uppvuxna här återkommer när de själva pluggat klart och vill ha en fast tillvaro i livet. Jag är själv uppväxt i en mindre stad och där var det tvärtom att de flesta flyttade därifrån efter gymnasiet och återkom inte. Jag har inte stött på detta hemvändande på något annat ställe när jag rest/flyttat runt.
Det finns en uppskattad ICA-butik med post, en omtyckt pizzeria, mack och en distriktssköterskemottagning här.
Skolan för F-6 är nybyggd och har även ett bibliotek som man kan komma in i när det passar genom passerbricka. Man kan så klart cykla överallt i samhället och även till två närliggande sjöar med bra badmöjligheter. Här finns också möjlighet till båtplats. Fler sjöar finns inom kort bilavstånd och även havet ca 30 minuter bort. Vill man handla ekologiskt finns det flera lokala ställen att köpa både grönsaker och kött hos.
Orienteringsklubben är väldigt stor i detta lilla samhälle med många motionsslingor runt friluftsgården. Det finns också en driven fotbollsklubb samt hästgårdar om man vill rida.
Byggklara tomter finns till försäljning. Eller så håller man utkik tills någon lite mer intressant fastighet dyker upp och renoverar upp om det behövs. Vi ska själva inom kort flytta till en större fastighet inom Stigtomta just för att vi trivs så bra här.
Det finns en uppskattad ICA-butik med post, en omtyckt pizzeria, mack och en distriktssköterskemottagning här.
Skolan för F-6 är nybyggd och har även ett bibliotek som man kan komma in i när det passar genom passerbricka. Man kan så klart cykla överallt i samhället och även till två närliggande sjöar med bra badmöjligheter. Här finns också möjlighet till båtplats. Fler sjöar finns inom kort bilavstånd och även havet ca 30 minuter bort. Vill man handla ekologiskt finns det flera lokala ställen att köpa både grönsaker och kött hos.
Orienteringsklubben är väldigt stor i detta lilla samhälle med många motionsslingor runt friluftsgården. Det finns också en driven fotbollsklubb samt hästgårdar om man vill rida.
Byggklara tomter finns till försäljning. Eller så håller man utkik tills någon lite mer intressant fastighet dyker upp och renoverar upp om det behövs. Vi ska själva inom kort flytta till en större fastighet inom Stigtomta just för att vi trivs så bra här.
Håller inte med där. Jag bor i Nacka som ligger mellan Värmdö och centrala Stockholm, och jobbar i city. En bra dag när allt klaffar tar det en timme till jobbet (buss till slussen eller Cityterminalen). En normal dag tar det minst en timme och en kvart. Det är ALLTID något som krånglar. Min buss är sen, det är fullt på bussen, måste vänta på nästa. Det är fullt på tunnelbanan i slussen, måste vänta, det är olycka på skurubron (enda vägen till Stockholm om man inte åker via Vaxholm vilket tar ytterligare en timme)...etc etc. Så om du tänker Max en timme till city bör du söka längs pendeltågslinjerna eller sj-tågens stationer.
Det beror nog lite på var i Nacka man bor. Jag bor i Insjön (nordöstra Nacka) och om jag ska till city så tar jag antingen cykel eller bil till Lagnövägen där det finns infartsparkering. Tar 2 min med bil och 7 min med cykel dit. Därifrån buss till Slussen som tar ca 20 min. Eller - bil till Orminge (10 min) och buss till Slussen som tar ca en kvart. Där går också direktbussar till centralen som tar ca 20 min.M MimmiB skrev:Håller inte med där. Jag bor i Nacka som ligger mellan Värmdö och centrala Stockholm, och jobbar i city. En bra dag när allt klaffar tar det en timme till jobbet (buss till slussen eller Cityterminalen). En normal dag tar det minst en timme och en kvart. Det är ALLTID något som krånglar. Min buss är sen, det är fullt på bussen, måste vänta på nästa. Det är fullt på tunnelbanan i slussen, måste vänta, det är olycka på skurubron (enda vägen till Stockholm om man inte åker via Vaxholm vilket tar ytterligare en timme)...etc etc. Så om du tänker Max en timme till city bör du söka längs pendeltågslinjerna eller sj-tågens stationer.
Just nu är Slussen inget kul ställe pga ombyggnaden, och visst kan Skurubron ställa till det lite stundtals. Men nya Skurubron är färdigbyggd 2022. Och om några år kan man åka t-bana från Nacka Forum på 12 min till centralen.
Har tidigare jobbat i Vällingby som ligger i andra änden av stan, men då har jag tagit bilen. Tar ca 45 min-1 timme.
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Är svag för lite äldre fina kåkar som kanske kräver lite mer och ligger lite för långt bort tidsmässigt: https://www.hemnet.se/bostad/villa-...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone
Blidö tar lätt över 1,5 timmar att åka till eller från Stockholm, men kan i princip garantera att det är busfritt.
Blidö tar lätt över 1,5 timmar att åka till eller från Stockholm, men kan i princip garantera att det är busfritt.
Blidö är fantastiskt. Vi hade sommarställe där i många år.D rob_t_j72 skrev:
vad är det med Märsta? Har inte vart där på mer en 20 år hade nån kusin i RosersbergM manjana skrev:Slår ett slag för Knivsta med omnejd. Nära till precis allt, förstklassiga kommunikationer. Enormt utbud av arbetstillfällen. Ett av Sveriges mest expansiva områden. Ta bilen och åk runt. Börja i Uppsala, leta dig sedan ned till Alsike, Knivsta och Sigtuna. Finns mer landsbygd och "vischa" än man tror.
Sigtuna! Pittoreskt, nära till vattnet, bra skolor - svårt att hitta ngt bättre ställe f barn att växa upp i (bodde där från 12 års ålder).
Märsta som nån varnade om är definitivt Ok om du väljer rätt område men långt t vattnet isf, du vill inte bo i Valsta/Steninge-området tro mig...
Märsta som nån varnade om är definitivt Ok om du väljer rätt område men långt t vattnet isf, du vill inte bo i Valsta/Steninge-området tro mig...
Har inte följt prisutvecklingen sista åren, men lantligt en bit från Sigtuna stad är det nog fullt tänkbart. Men Sigtuna är ju en rätt stor kommun, som bl.a. inkluderar ovan nämnda Märsta, Valsta och Steninge.S Strontus skrev: