Jag har ett ganska trivialt men ändå klurigt problem. I taket kommer en slang med en nätverkskabel ner, där ska ett hål på 50 mm borras så att en kamera kan tryckas upp i hålet.

Men hur ska jag borra utan att borra sönder slang och kabel?

• Slang med nätverkskabel hänger från ett vitt tak i behov av ett hål för kamerainstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det dra efter kabeln in i röret?
Isåfall ta en hålsåg och borra hål i en skiva/bräda.
Placera över slangen, ta bort centrumborren i hålsågen och använd hålet i skivan som styrning.

David-O David-O skrev:
Går det dra efter kabeln in i röret?
Isåfall ta en hålsåg och borra hål i en skiva/bräda.
Placera över slangen, ta bort centrumborren i hålsågen och använd hålet i skivan som styrning.
Nja, kan få in röret en bit men kabeln känns stum så den går inte in helt i röret/hålet tyvärr.

Är det gips? Rita ut en cirkel och borra en massa hål med ett mindre borr efter markeringen. Sen kan du skära rent med en vass kniv.

Då skulle jag nog ta en liten borr och borra många hål innanför kanten på en 50mm diam cirkel och sedan stämma/skära/såga + raspa om det behöver jämnas till.
(2a på den :rofl:)

L lordi skrev:
Är det gips? Rita ut en cirkel och borra en massa hål med ett mindre borr efter markeringen. Sen kan du skära rent med en vass kniv.
David-O David-O skrev:
Då skulle jag nog ta en liten borr och borra många hål innanför kanten på en 50mm diam cirkel och sedan stämma/skära/såga + raspa om det behöver jämnas till.
(2a på den :rofl:)
Tack för er input, ska testa att göra något sådant och se om jag lyckas

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.