T Ejmelie skrev:
Jag använder den nästan vid alla byggen. Alltid någon figursågning som behöver göras. Nu sist var det en altan som byggdes intill ett berg.
Nej, nej, du skall inte såga berg med sticksåg, prata med @tommib istället ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Danne_83 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
Det låter som du villhöver en ny sticksåg med bra bladstyrning. ;)
Då blir det bara krokigt på ena ledden(y). Men jag sågar sällan krokiga linjer.
 
Jonas Persson
Tyvärr är villhöver behovet inte stort för en sådan såg. :worried:
 
richardtenggren
Jag gillar Festools blad för isolering, använde dessa till fasadskivorna vi monterade, väldigt smidigt!
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Marcusju Marcusju skrev:
Efter väldigt mycket om och men så blev det till slut en Makita LS1019L gersåg! :)
Finns på K-Rauta för 8495, men är man ny medlem så får man en 20% Rabattkod som jag använde, då kostade sågen till slut 6796,-

Hade egentligen ställt in mig på denna sen länge, men läste ett och annat om att gejdstyrningen eller de skenorna som sågen rör sig på inte ska vara parallella med klingan, men det har inte jag råkat ut för. Absolut spikraka kap!
Mjukstarten ger en känsla av riktig kvalité, inte alls samma brummande mjukstart som finns på 0815 (den mindre 216mm makita sågen), kombinationen av mjukstarten, den tysta motorn och det extremt snabba sågstoppet (stannar på under 2 sekunder) har fått sambon att själv våga såga med denna!
Avstånd från vägg till framkant: 60cm, men 70cm är att rekommendera med mindre man har någon sorts 90 graders anslutning på dammsugarmunstycket
Rekommenderas starkt för er som går i tankarna att byta gersåg :)
Marcusju Marcusju skrev:
Efter väldigt mycket om och men så blev det till slut en Makita LS1019L gersåg! :)
Finns på K-Rauta för 8495, men är man ny medlem så får man en 20% Rabattkod
https://www.k-rauta.se/produkt/kap-...6-0QiBNMIcfm2kzt1SLpwxxmraEW8kIBoC7N4QAvD_BwE

Grymt bra produktbeskrivning på K-rautas hemsida.
Man kan såga både hålkäl OCH golvlist med den!
 
Jonas Persson
T Tjrex skrev:
[länk]

Grymt bra produktbeskrivning på K-rautas hemsida.
Man kan såga både hålkäl OCH golvlist med den!
Sågkapacitet vid 45° 91x197/68x218 mm

Trist att den saknar 4 mm för att kunna såga en 95x45 på högkant

 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Sågkapacitet vid 45° 91x197/68x218 mm

Trist att den saknar 4 mm för att kunna såga en 95x45 på högkant
Gissar det är fullt möjligt och att specen är snålt tilltagen.
Var ju nå liknande när Bosch GCM8S eller SJL? kom för en massa år sedan, den skulle inte klara en 45x70 på högkant enligt spec, men grejade en 45x95.
Ja kan ha blandat ihop siffrorna men kontentan är att den sågade större bitar än specen. ;)(y)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad använder du den till så flitigt?
Grovkapning av "för långa" bitar som inte är smidiga att hantera inomhus där kapsågen normalt står. Även perfekt vid golvläggning. Kapning av bitar på "fasta konstruktioner" där en stationär kap inte kan användas. exempelvis renkapning av takreglar mot vindskivor.
 
C
Marcusju Marcusju skrev:
Efter väldigt mycket om och men så blev det till slut en Makita LS1019L gersåg! :)
Finns på K-Rauta för 8495, men är man ny medlem så får man en 20% Rabattkod som jag använde, då kostade sågen till slut 6796,-

Hade egentligen ställt in mig på denna sen länge, men läste ett och annat om att gejdstyrningen eller de skenorna som sågen rör sig på inte ska vara parallella med klingan, men det har inte jag råkat ut för. Absolut spikraka kap!
Mjukstarten ger en känsla av riktig kvalité, inte alls samma brummande mjukstart som finns på 0815 (den mindre 216mm makita sågen), kombinationen av mjukstarten, den tysta motorn och det extremt snabba sågstoppet (stannar på under 2 sekunder) har fått sambon att själv våga såga med denna!
Avstånd från vägg till framkant: 60cm, men 70cm är att rekommendera med mindre man har någon sorts 90 graders anslutning på dammsugarmunstycket
Rekommenderas starkt för er som går i tankarna att byta gersåg :)
Ser intressant ut - mellan vilka punkter mäter du upp 60 cm? Tänker då på ”framkant” ffa.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Gissar det är fullt möjligt och att specen är snålt tilltagen.
Var ju nå liknande när Bosch GCM8S eller SJL? kom för en massa år sedan, den skulle inte klara en 45x70 på högkant enligt spec, men grejade en 45x95.
Ja kan ha blandat ihop siffrorna men kontentan är att den sågade större bitar än specen. ;)(y)
GCM 8SJL klarar knappt en 45x70 på högkant vid 90 grader kap. Det blir 5-6mm kvar längst ner längst in :)
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
A
Ja,det är nackdelen även med Metabos 216m,klarar bara 65mm på höjden,annars en hyfsad såg.
 
Jonas Persson
Ramnemark Ramnemark skrev:
GCM 8SJL klarar knappt en 45x70 på högkant vid 90 grader kap. Det blir 5-6mm kvar längst ner längst in :)
Ibland får man lägga något mellan så att stycket kommer längre ut, då går det. Mätte precis på min maskin och klingan är ca 75 mm från navet till tänderna.
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Grovkapning av "för långa" bitar som inte är smidiga att hantera inomhus där kapsågen normalt står. Även perfekt vid golvläggning. Kapning av bitar på "fasta konstruktioner" där en stationär kap inte kan användas. exempelvis renkapning av takreglar mot vindskivor.
Jag har aldrig drabbats av att bitarna är för långa och måste grovkapas innan de passas till inomhus (gäller panel eller råspont, inte enstaka 5400 mm reglar som självklart kan vara för långa för att kunna få in i huset). För några år sedan inredde vi en vind med råspont. Virket kapades till med gersåg utomhus och bars upp till vinden två trappor upp. Varför såga två gånger? Har även satt innertak ett flertal gånger och även där kapas bitarna till med gersågen i rummet. Ett av rummen hade 1900 mm i takhöjd och kattvindar. Hur vanligt är det att bitarna inte kan fraktas dit de ska utan att kapa ner dem till kortare längder än vad t ex taket behöver?

Sen är det där med krokigt, jag skulle aldrig ta sticksågen för att kapa änden på takstolen, det blir rakare och snyggare snitt med fogsvansen.

Tror mitt problem är att jag vill få till alla bitar så raka som möjligt då jag lever enligt devisen att är man noga från början blir det mindre strul senare. :oops:
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
inte enstaka 5400 mm reglar som självklart kan vara för långa för att kunna få in i huset).
Ja det var lite så jag menade. Om jag ska ha en enmetersbit av en sådan har jag inte plats att lägga fem meter virke på kapen utan brukar grovkapa en dryg enmetersbit först för att kunna hantera den.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Virket kapades till med gersåg utomhus och bars upp till vinden två trappor upp. Varför såga två gånger?
Ingen anledning alls i detta fall men i mitt förra exempel är det enklare att grovkapa först med sticksågen än att bära ut kapsågen.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Sen är det där med krokigt, jag skulle aldrig ta sticksågen för att kapa änden på takstolen, det blir rakare och snyggare snitt med fogsvansen.
Absolut ett alternativ men jag börjar nog undra om du använt en bra sticksåg med bra blad? Riktigt så oduglig som du verkar tycka är inte en bra stickis.
 
  • Gilla
Tovin och 2 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Riktigt så oduglig som du verkar tycka är inte en bra stickis.
JO,det är den! duger bara till att såga ut pussel! annars används battericirkel med fördel:)
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.