Svårt och svårt. Följer man instruktionerna och inte har tummen totalt felplacerad så blir det en kajak. Har man sedan både verktygsvana och öga för detaljer som många av er här har så kan den bli riktigt snygg också. Björn Thomasson har gått mer och mer mot snabba byggen i beskrivningarna. Jag satsade på utseendet, trots att jag när jag byggde den första kajaken 2003 inte hade just någon vana av att arbeta med trä. Skrovet blev kanonfint. Däcket blev sådär, för då var jag mer sugen på att paddla än att slöjda. Till kajak nummer 2 så gjorde jag den omvända prioriteringen. Det blev bättre, kan man ju säga. Det vore roligt att bygga en ny kajak nu, nästan 20 år senare i mitt eget snickeri. Den första kajaken bögg jag uppe på taket till en kontorsmodul i plåtslageriet jag jobbade extra på då. Den andra i ett garage som var 20cm längre än kajaken. Båda platserna hade sina begränsningar.

Menar ni allvar med en kurs så bidrar jag gärna med några inlägg om hur jag modifierade byggbeskrivningen för att kunna bygga utan synliga märken på utsidan av kajaken och en del andra tips via forumet.
 
  • Gilla
Staraction och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Trist med epoxiallergi :(
Men låter som att du kan bli handledare på @Pysslarn s framtida kajak-byggarkurs ;)

Hur svårt är det att då till en sjöduglig kajak?

Började kolla på kajakritningar 2008 men inte kommit till skott ännu..
Det är inte så svårt, mest roligt. Köper man en ritning från Björn Thomasson får man med bra instruktioner. Jag började mitt bygge för ca 10 år sedan, när jag närmade mig slutet tog jag en paus så jag beräknar att den blir klar nån gång om ett tag, typ i framtiden, ungefär...
Men det är ett roligt bygge som jag varmt rekommenderar.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ska ju bygga en massa luckor till bokhyllan som ska stå på underredet. Luckorna kommer bli Formicalaminat på mdf, kantlistat innan laminering, som de här hyllorna.

I alla fall, för att ytterligare sminka den här ikea-grisen så funderar jag på infällda massiva greppgropar, i stil med dessa. Den här stilen med massivt trä i greppen är rätt populär nu så jag tänkte någon kanske är intresserad av hur man kan göra det.
[bild]

Började med att mha cirkeljiggen fräsa ut ett hål i en mall, 80mm diameter men det är såklart beroende på hur stort grepp man vill ha. Hellre för stort än för litet hål i detta momentet. Fräste sen mha kullagerfräs 14mm djupa brunnar i mitt testobjekt som är 16mm mdf (med ekfaner men det kan ni strunta i, tog vad som fanns i fulhögen).

[bild]
[bild]

Sen gjorde jag puckar i 14.5mm ek. Dessa körde jag ut på svarven eftersom det är enklast o snabbast när jag bara skulle ha två stycken. Går precis lika bra att köra ut med fräs o cirkeljigg men lite mer jobb att fintrimma diametern. Dock går det snabbt när man väl rattat in jiggen. De extra 0.5mm tjocklek jämfört med brunnsdjupet var för att säkerställa att puckarna inte hamnade under ytan.
[bild]
[bild]
[bild]

Limmade i puckarna o hyvlade sen i liv med omgivande yta, detta moment känns rätt viktigt. Uppstickande puck skulle ge bulor o ljusbrytningar i laminatet sen. Skruvhålen är från svarvningen o försvinner i sista fräsningen.
[bild]
[bild]

Limmade sen på laminat, en svart bit o en vit, ingen speciell anledning till det ville mest kolla hur kontrasten blev mot olika färg. Det kan va en bra idé att märka ut puckcentrum på kanterna innan man limmar på laminatet...efteråt är det omöjligt att veta var dom är. Borrade sen med 50mm borr för att spara fräsen lite i momentet efter.
[bild]
[bild]
[bild]

På med samma mall igen o nu fräsning med styrhylsa. Fräste ena gropen med t-stål och andra med lådgreppsstål. Fräsningen här ca 13mm djup för att inte riskera att gå igenom puckens botten.
[bild]
[bild]
[bild]

Blev väl rätt bra men behöver lite mer underskär för bättre grepp. Det här va mest ett koncepttest innan det körs skarpt på 12st luckor, kommer shoppa hem lite nya frässtål till det.

Liknande metod kan användas för att fälla in avlånga grepp eller annan form.

[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt som vanligt Ola!

Funderar lite på något liknande som lådfronter i en ikea hurts som min son har till sitt skrivbord. Skrivbordet tänkte jag bygga från scratch men hurtsen behåller jag nog och pimpar lite.

Jag är mest sugen på att jobba med möbellinoleum men principen blir väl densamma. Alternativt använder jag en del av mina restbitar av laminerad björkplywood. Blir väl lite omständigare då laminatet redan är limmat men det borde gå om man fräser ut ned till laminatet från baksidan...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Blir väl lite omständigare då laminatet redan är limmat men det borde gå om man fräser ut ned till laminatet från baksidan...
Det där låter som en delikat övning, iaf om det är standard 0.7 laminat. Blir svårt att få det i liv på baksidan också, även om den inte syns mer än inifrån lådan blir man av lite med wow-faktorn. Kanske inte sonen bryr sig så mycket om dock:)
 
Byggt en vallaprofil i miniatyr för juniorskidor.
Hemmagjord vallaprofil för skidor i en verkstad med verktyg och vuxenskidor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vuxenversionen bakom.

Idag finns det i stort sett hur många bindningssystem som helst, trots att det i grund och botten bara är två olika system. Så mitten på profilen har i stort sett fått modifieras en gång per skidpar.
Miniatyr och fullstorlek längdåkningsskidor med bindningar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu tror jag att jag fått med de flesta.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
PNO PNO skrev:
Byggt en vallaprofil i miniatyr för juniorskidor.
[bild]
Vuxenversionen bakom.

Idag finns det i stort sett hur många bindningssystem som helst, trots att det i grund och botten bara är två olika system. Så mitten på profilen har i stort sett fått modifieras en gång per skidpar.
[bild]
Nu tror jag att jag fått med de flesta.
Det finns ju en tjusning att bygga själv och troligen blir det stabilare än de billiga ställen från typ swix.
Var först inne på att bygga ett eget men blev att vi köpte ett ändå, det är lätt att justera avståndet mellan profildelarna. Min tanke var att köpa profilerna från swix och bygga eget bord.
I nästa version kanske du kan ha två flyttbara ”profiler” för olika längder, så som tex swix har. Så borde ju fästet från mitt ställ finnas att köpa som tillbehör, typ en m6 med påsvetsad pjäxbygel.

Men har ni så pass att det är åkbart? Finns ju ett konstfruset spår här omkring men annars borde det vara klent med spår.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Men har ni så pass att det är åkbart? Finns ju ett konstfruset spår här omkring men annars borde det vara klent med spår.
Nej, det är inte mer snö än att det precis är vitt här i norra Roslagen. Ungarna åker pulka, och hade man idats så hade det nog gått att samla ihop ett spår på fotbollsplanen. Men jag vallar för att åka till Harsa i helgen.

Att jag kör klassisk träprofil hänger mest ihop med att det spar plats i packningen. Alltid hittar man ju något trädgårdsbord eller altanräcke att fästa den i.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Nej, det är inte mer snö än att det precis är vitt här i norra Roslagen. Ungarna åker pulka, och hade man idats så hade det nog gått att samla ihop ett spår på fotbollsplanen. Men jag vallar för att åka till Harsa i helgen.

Att jag kör klassisk träprofil hänger mest ihop med att det spar plats i packningen. Alltid hittar man ju något trädgårdsbord eller altanräcke att fästa den i.
Träprofilerna är att föredra. Har numera ett köpt i stål och svär varje gång jag ska använda det.. inte alls så stumt som man vill ha det utan flexar och har sig när man lägger lite kraft i sicklingen..
 
  • Gilla
Horgmo
  • Laddar…
Idag blev det en cyklon så jag kan använda vanlig dammsugare i min lilla verkstad.

Gul dammsugare och svart-vit cyklonseparator i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Målat och maskerat av delar till såganhållet. Fixat en ny profil då den gamla var så risig och dessutom lite krokig. Tänker göra något liknande som @Ola C gjorde till sin såg.

Målat såganhalldel, profil, maskerat delar och verktyg på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fått hjälp att svarva upp kilremshjulet så det passar på den nya motorn, en lokal mekanisk verkstad drog ett nytt kilspår.

Nysvarvat kilremshjul på motorn, anpassat för såganläggning, med verktygsnyckelhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixat till en nyckel för att dra muttern till klingan, 32 mm funkar efter lite filande. Slipade till en hårdmetallborr så lyckades jag få ett hål i den för upphängning.

32 mm skiftnyckel ligger på en metallisk yta, modifierad för användning på sågklingans mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Idag blev det en cyklon så jag kan använda vanlig dammsugare i min lilla verkstad.

[bild]
Japp, jag vet, dammsugaren sitter fel i cyklonen.... :oops: :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
MrJozk och 1 till
  • Laddar…
Fixade enkla krokar för att hänga den nya spånhyveln på i hyvelskåpet.

Två träkrokar fästa på en ljus träyta för att hänga upp verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spånhyvel upphängd på enkla krokar i ett träskåp med andra hyvlar synliga nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 10 till
  • Laddar…
Microkatten
Var är guldramen med tillhörande plakett? ;)
 
Microkatten Microkatten skrev:
Var är guldramen med tillhörande plakett? ;)
Guldet står så slätt jämte spånhyveln, så det kändes som lite slöseri med guld.
 
  • Gilla
Microkatten och 1 till
  • Laddar…
Tagit upp ett hål och satt en lucka för att kunna inspektera kattvind
 
  • Inspektionslucka uppsatt i en vitmålad kattvind med verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionslucka till kattvind öppnad i tak, visar isolering och trästruktur, med sladd och träbit på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erikssonjorgen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.