Hej.

Renoverar ett äldre våtutrymme, och fortsätter kämpa på att förbereda väggar och tak inför hantverkarna som kommer sen för tätskikt och annat.

En del av väggarna (2m+ från närmaste dusch) är av äldra tjockare ojämnt lager våtrumsfärg.
Jag antar att de är så långt från närmaste dusch att hantverkarna inte kommer lägga tätskikt där?

Hur fixar jag sen dessa väggar bäst?... riva färgen, hur?,... räcker det bara med bra primer och bra spackel?, vilka isåfall?

Tack
Hälsn
Andreas

• En vägg med lager av gammal ojämn våtrumsfärg och synliga rör och kablar under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela ditt badrum ska vara tätt som en plastpåse, är dina hantverkare seriösa så kommer de att sätta tätskikt i hela rummet. Ska det bli helt bra så skulle jag riva ut det gamla gipset och sätta våtrumsgips/skivor.

Är inte detta nån typ av källarutrymme?

Hej.

Det är suterräng, men denna del ligger ovan mark.
Färgen är målad direkt på betongputsen bakom.... så rekommendationen är att slipa/skrapa bort detta då för bästa tätskikt sen?... rekommendation på verktyg?

Tack

Kanske enklare att putsa om väggarna hyfsat släta/raka och sedan köra med rollat tätskikt om det inte blir helt slätt? Prata med hantverkaren som ska sätta tätskiktet först. Alternativt sätter ni nya gipsskivor direkt på vägg med skruv och lim.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.