I guider för att riva vägg står det alltid att man ska tillkalla en elektriker först för att ta bort eventuella kablar. Om kablarna går inne i väggen hur kan elektrikern ta bort dom? Vad är det en elektriker gör för att göra väggen säker för rivning?

Elektrikern bryter strömmen till de aktuella ledningarna.

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Elektrikern bryter strömmen till de aktuella ledningarna.
Hurdå? Varför kan jag inte göra detsamma själv genom att slå av säkringar?

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
När jag rev min vägg skruvade jag först ur rätt säkringar, hittade sedan kopplingspunkterna till ledningarna i väggen, kopplade ur dem. Sedan kunde jag slita ur trådarna ur vp-rören. Sedan bara att riva

• Gilla
Peternow och 4 till
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
När jag rev min vägg skruvade jag först ur rätt säkringar, hittade sedan kopplingspunkterna till ledningarna i väggen, kopplade ur dem. Sedan kunde jag slita ur trådarna ur vp-rören. Sedan bara att riva
Ser du några risker? Vilka kopplingspunkter menar du? Var fanns de? I väggen du rev eller i annan vägg med ledningar som ansluter till väggen du rev?

Klart man kan göra det själv bara man vet hur man gör och riskerna med att jobba med el Gör som skandiamannen föreslog då blir det säkert kanon. OM du inte har ett bra testinstrument så köp ett så att du är säker på att du inte pillar på det heta. En elektriker brukar också "låsa " säkringar så att någon inte av misstag råkar slå på en fas som är "under arbete.

• Gilla
cuztrud
  • Laddar…
C cuztrud skrev:
Hurdå? Varför kan jag inte göra detsamma själv genom att slå av säkringar?
Du måste koppla loss de ledningar som går genom väggen också, annars om du river väggen så kommer ju de ledningarna som går från väggen någon annanstans (kopplingsdosa eller elcentralen) fortfarande vara strömförande när du slår på säkringen. Du borde också försäkra dig om att elen i väggen inte går vidare och förser någon annan del med el.

• Gilla
cuztrud
  • Laddar…
C cuztrud skrev:
Ser du några risker? Vilka kopplingspunkter menar du? Var fanns de? I väggen du rev eller i annan vägg med ledningar som ansluter till väggen du rev?
Om du bryter all el I huset så är det bara å kapa på riskfritt. Tillkalla el om du sågat av elledningar.

Kopplingspunkter sitter oftast i lamputtag eller i dosa på vägg ca 2m ovan golv.

Juridiskt får du ej kapa elledningar spänning eller ej.
Men snickare gör det i tid och otid.

Rekommenderar inte detta, men än har jag ej sett att snickare skadat sig eller något annat när dom sågat av elledningar mindre än 25A. Du får inte göra det och du får ta eget ansvar för vad du gör.

Ta ut en elektriker innan du börjar riva väggen. För kapar du kablar måste det dras nya av en elektriker och då blir det betydligt dyrare. Snålhet och dumhet brukar annars gå hand i hand;)

• Gilla
smn och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ta ut en elektriker innan du börjar riva väggen. För kapar du kablar måste det dras nya av en elektriker och då blir det betydligt dyrare. Snålhet och dumhet brukar annars gå hand i hand;)
Förstår inte, hur får elektrikern ut kablarna ur väggen innan jag river den? Annar kommer jag ändå riskera att kapa kablar oavsett om elektrikern har stängt av elen eller inte.

Staffans2000
C cuztrud skrev:
Förstår inte, hur får elektrikern ut kablarna ur väggen innan jag river den? Annar kommer jag ändå riskera att kapa kablar oavsett om elektrikern har stängt av elen eller inte.
Kablarna ligger i rör. Öppnar du kopplingsdosorna så ser du hur det är kopplat. När du satt dig in i det, är det bara att koppla ifrån de som går in i väggen du skall riva. Grundprincipen är väldigt banal.

Staffan

• Gilla
cuztrud och 2 till
  • Laddar…
Eftersom att du har rör i väggarna som elkablarna går i så kan elektrikern lokalisera vart kablarna går och koppla bort dem.

Struntar du i elektrikern, slår av strömmen och tar ner väggen finns risk att jordfelsbrytaren (om du har någon) kommer bryta strömmen direkt när du slår på strömmen igen. Dessutom kan det vara svårt att köra en tigersåg utan ström om den inte är batteridriven

C cuztrud skrev:
Så länge du slagit av rätt säkringar ( ta hjälp av gruppförteckningen vid centralen) och kollat med spänningsprovare att det är strömlöst är det riskfritt. Kopplingspunkterna kan finnas i kopplingsdosor. Har du ex ett uttag i väggen får du spåra kablarna till en kopplingspunkt, ex en kopplingsdosa eller ett takuttag. Där kopplar du isär kablarna och sätter kopplingsklämmor på de matande tåtarna. Kablarna i väggen går i rör så när du kopplat loss i båda ändar kan du dra ut trådarna. Men: är du osäker på vad du gör så ta dit en elektriker, better safe than sorry

• Gilla
cuztrud och 2 till
  • Laddar…
C cuztrud skrev:
I guider för att riva vägg står det alltid att man ska tillkalla en elektriker först för att ta bort eventuella kablar. Om kablarna går inne i väggen hur kan elektrikern ta bort dom? Vad är det en elektriker gör för att göra väggen säker för rivning?
Elektrikern kopplar som sagt bort spänningen från ledningarna i väggen och kan även dra ur ledarna så att ni får tomma rör och kontakter/strömbrytare.
Jag gjorde det själv i garaget då jag visste vad jag gjorde. Ring elektrikern om du känner dig osäker på hur det fungerar.

Ett tips, när du ska in med eventuell ny el, är att sätta upp lappar med märkning där du vill ha uttag och strömbrytare. Man får en känsla för hur det blir i rummet och elektrikern ser precis hur det ska bli.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.