richardtenggren
F Fluxor skrev:
Mera gult!

Känns som det är dags att sluta samla och börja pressa snart...
Jag pressade mina första kopplingar förra veckan, gick bra, dock med lånade grejor! Har inte kunnat motivera eget inköp :)
 
Probuilder klammer- och spikpistol, verktyg för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jula sänksåg med extra skenor, grå med gula detaljer, på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite komplettering av maskinparken i helgen.
Jula sänksåg och klammer&spikpistol från Hornbach.
Köpte även extra skenor till sågen.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Bauhaus var här och levererade nyss.
En tyst (58 db) minikompressor och en dyckertpistol, samt lite limstavar.
Har en större kompressor och en batteridriven dyckert redan, men man kan ju aldrig få för många olika varianter.:p

Förpackningar med en ny minikompressor och dyckertpistol samt limstavar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Ja, sågbyxor har jag. Och skor med stålhätta. Däremot har jag inte speciella såghandskar eller annan sågspecifik skyddsutrustning. Är det någonting man verkligen borde ha innan man drar igång?
Ett första hjälpen kit som får plats i byxfickan eller som kan fästas i livremmen. När jag gick motorsågskursen för några år sedan så gick typ halva tiden åt till att banka i oss att det var det allra viktigaste, att kunna stoppa blodflödet utan att behöva tillkalla hjälp eller flytta sig. Inte i bilen, garaget eller borta vid oljedunken, utan på dig.
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Verktyg och byggmaterial på ett bord, inklusive Bahco-skruvdragare, superlim och en Bahco-väska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Idag dök den lilla krabaten upp :D.


Funkar att justera från Levelling Remote appen på telefonen också (y).
Skärmdump av Levelling Remote-app med knappar för justering av enhet medsols och motsols samt hastighetskontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finjusteringen är dock glappig, måste vara ett måndagsexemplar jag fått så det kommer en ersättare om några dagar.
 
  • Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Idag dök den lilla krabaten upp :D.

[video]
Funkar att justera från Levelling Remote appen på telefonen också (y).
[bild]

Finjusteringen är dock glappig, måste vara ett måndagsexemplar jag fått så det kommer en ersättare om några dagar.
Villhöver ...
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Villhöver ...
Ohöver...:D:cool:
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Ett första hjälpen kit som får plats i byxfickan eller som kan fästas i livremmen. När jag gick motorsågskursen för några år sedan så gick typ halva tiden åt till att banka i oss att det var det allra viktigaste, att kunna stoppa blodflödet utan att behöva tillkalla hjälp eller flytta sig. Inte i bilen, garaget eller borta vid oljedunken, utan på dig.
När vi ändå är inne på att stoppa eventuella blödningar så kan jag rekommendera att man införskaffar en tourniquet. En direkt livshotande blödning i en extremitet kan vara svårt att få stopp på med vanlig kompression/första hjälpen. Har man då en tourniquet i närheten så är det en sådan som kommer rädda livet på personen i fråga.
 
B boohoo skrev:
När vi ändå är inne på att stoppa eventuella blödningar så kan jag rekommendera att man införskaffar en tourniquet. En direkt livshotande blödning i en extremitet kan vara svårt att få stopp på med vanlig kompression/första hjälpen. Har man då en tourniquet i närheten så är det en sådan som kommer rädda livet på personen i fråga.
Är inte det lite av en falsk säkerhet? Hur många skulle, utan utbildning; kunna applicera en sådan korrekt på sitt eget ben? Då tror jag mer på ett ordentligt tryckförband.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Är inte det lite av en falsk säkerhet? Hur många skulle, utan utbildning; kunna applicera en sådan korrekt på sitt eget ben? Då tror jag mer på ett ordentligt tryckförband.
På sig själv är inte helt enkelt men går (benet klart enklare än en arm). Där emot kan du vara behjälplig i en situation där den faktiskt behövs. Ett tryckförband är inte helt enkelt det heller, framför allt inte där vi pratar större kaliber på blödning.

Nu är vi dock fruktansvärt off topic.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
I ivp skrev:
Ett första hjälpen kit som får plats i byxfickan eller som kan fästas i livremmen. När jag gick motorsågskursen för några år sedan så gick typ halva tiden åt till att banka i oss att det var det allra viktigaste, att kunna stoppa blodflödet utan att behöva tillkalla hjälp eller flytta sig. Inte i bilen, garaget eller borta vid oljedunken, utan på dig.
Helt enig!
Jag rekommenderar alla som har möjlighet, att ha ett första förband i vänster benficka. Det är något jag lärde mig i lumpen och som jag har förstått är ett standard-ställe att ha just första förband på. Det hjälpte mig när jag stoppade fingrarna i bordssågen och förbands-väskan jag hade på verktygstavlan visade sig vara usel - i skarpt läge.
Förbandet i fickan var klumpigt men var på rätt plats och gjorde jobbet, när jag själv började bli illamående och svimfärdig.


R Robert-san01 skrev:
Dessa köpte jag 2st av. Har precis samma tanke som ivp!

Dessa är inte mycket större än en tändsticksask.

[länk]
Jag har köpt ett gäng av dessa och placerat lite överallt så att dom alltid ska vara nära till hands.
I just det här fallet, är dom nog lite för små är jag rädd.
Vilken är den vanligaste skadan vid motorsågs-olyckor? Någon som vet?

Ledsen för off topic, men det är ett ämne som aldrig är fel att ta upp emellanåt.
Fridens!
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
Tom kartong i trasigt Amazon-kuvert på bord, antydande en missad leverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens icke-leverans från Amazon. Tom kartong i trasigt kuvert Supporten lovade dock att skicka en ny direkt, utan tjafs, det tackar jag för!
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
[bild]
Dagens icke-leverans från Amazon. Tom kartong i trasigt kuvert Supporten lovade dock att skicka en ny direkt, utan tjafs, det tackar jag för!
Min tångnyckelkartong, av samma modell, var också öppen, men Amazonkuvertet var helt, tack och lov.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.