7 766 128 läst · 38 029 svar
7766k läst
38,0k svar
Humorhörnan ...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Som skåning uppskattar man varningen, som Trelleborgare som varit med före E6an var motorväg hela vägen så var det då lika bra att ta en annan väg, för det hållet består av lastbilsplockepinn.
Detta är ett par centimeter snö här nere.
Den stannar inte där den föll, och definitivt inte där du la den med plogen.
Sikten är oftast också bristfällig.
Detta är ett par centimeter snö här nere.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stannar inte där den föll, och definitivt inte där du la den med plogen.
Sikten är oftast också bristfällig.
Sista man in!
Den dramatiska dagen då Trelleborg blev avskuret från resten av Sverige hade jag som vanligt åkt till Holmaskolan i Malmö där jag jobbade. Pratade med min fru vid lunch som tyckte att om jag skulle försöka ta mig hem var det nog dags nu.
Kröp i en konvoj ner till Vellinge där vägen delar sig mot Näset och Trelleborg. Jag var enda bilen som skulle till Trelleborg. Bilen en Saab 99 med halvslitna sommardäck var ingen vinterbil direkt!
När jag stått och väntat på den ödsliga vägen och funderat om det över huvud taget skulle vara möjligt att ta sig fram kommer plötsligt två finska långtradare dundrande i hög fart mot Trelleborg och färjorna. Jag hände på! Körde på den sista långtradarens bakljus. Absolut ingen sikt. Bara snörök och drivor på vägen förutom alla övergivna bilar på kanterna. När vi äntligen kom fram till Trelleborg var staden stängd av polisen. En veckas extra ledighet utan betalning blev ett av resultaten!
Dag
Den dramatiska dagen då Trelleborg blev avskuret från resten av Sverige hade jag som vanligt åkt till Holmaskolan i Malmö där jag jobbade. Pratade med min fru vid lunch som tyckte att om jag skulle försöka ta mig hem var det nog dags nu.
Kröp i en konvoj ner till Vellinge där vägen delar sig mot Näset och Trelleborg. Jag var enda bilen som skulle till Trelleborg. Bilen en Saab 99 med halvslitna sommardäck var ingen vinterbil direkt!
När jag stått och väntat på den ödsliga vägen och funderat om det över huvud taget skulle vara möjligt att ta sig fram kommer plötsligt två finska långtradare dundrande i hög fart mot Trelleborg och färjorna. Jag hände på! Körde på den sista långtradarens bakljus. Absolut ingen sikt. Bara snörök och drivor på vägen förutom alla övergivna bilar på kanterna. När vi äntligen kom fram till Trelleborg var staden stängd av polisen. En veckas extra ledighet utan betalning blev ett av resultaten!
Dag
Snö i skåne är helt olik den i norra delen av landet
En vinter på 80-talet var min morbror och moster nere i Malmö och hälsade på
Han infödd norrlänning
När de skulle köra var det ett riktigt snöoväder så min pappa sa att de skulle vänta tills dagen efter
Han skrattade och sa att han var van vid snö och de gav sig av
Tio timmar senare kom de tillbaka
Han var blek och sa att det var det värsta han varit med om
Pappa frågade: Hur långt kom ni?
Morbror svarade:
Bara till Lund....
En vinter på 80-talet var min morbror och moster nere i Malmö och hälsade på
Han infödd norrlänning
När de skulle köra var det ett riktigt snöoväder så min pappa sa att de skulle vänta tills dagen efter
Han skrattade och sa att han var van vid snö och de gav sig av
Tio timmar senare kom de tillbaka
Han var blek och sa att det var det värsta han varit med om
Pappa frågade: Hur långt kom ni?
Morbror svarade:
Bara till Lund....
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Skåne stoltserar ju med att de HAR vinter........ibland och då får de ju inte köra med sommardäck utan det måste vara däck märkta M+S (mud and snow), behöver inte vara dubbat.
Sommardäck får inte användas.
https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter--och-sommardack/
Protte
Sommardäck får inte användas.
https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter--och-sommardack/
Protte
Vet inte va ni pratar om men svarar ändå Max 1,5 mil mellan (känns närapå som de sitter ihop).. rekommenderas dubbfria vinterdäck för de flesta hade diskussion med bilförsäljaren om saken när vi köpte vår bil hehe..nino skrev:
Tyckte de var skitknasiga härnere.. de visste inte ens va en motorvärmare va.. och så.. inga dubbdäck?
Trodde jag hamnat i rymden..
Nu är det ju så att det är inga fel på de skånska vägarna utan bara på bilisterna
Det känns som att vissa halkar av vägen bara de ser en snöflinga utanför bilrutan...
Sen får jag säga att jag föredrar dubbdäck i Skåne, det är ofta som man får underkylt regn eller tö/frysning så det blir glashalt. Inte alls lika troligt med en stor mängd snö på vägbanan. Fast sedan har skåne olika klimat beroende på öst/väst och norr..
Det känns som att vissa halkar av vägen bara de ser en snöflinga utanför bilrutan...
Sen får jag säga att jag föredrar dubbdäck i Skåne, det är ofta som man får underkylt regn eller tö/frysning så det blir glashalt. Inte alls lika troligt med en stor mängd snö på vägbanan. Fast sedan har skåne olika klimat beroende på öst/väst och norr..
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Jo visst skrattar vi åt skåningarnas ”snöoväder” — så länge vi bara ser det på bild och läser siffrorna. Men den enda gång jag blivit helt insnöad (och då menar jag i fysisk bemärkelse) var faktiskt när vi bodde i Skåne. Fram till stora vägen kunde jag följa snökäpparna, men sedan var det helt omöjligt att se var vägen befann sig.
För att inte tala om när vi under samma period i livet skulle åka och hälsa på svågern med familj, som då bodde i Kalmar, och följaktligen fick köra längs med hela Blekingekusten. SOM det yrde igen. Drivor hit och drivor dit och snörök som en tyllgardin över alltihopa, säkert mycket vackert i dagsljus sett inifrån en väl uppvärmd bostad med en kopp varm choklad i handen, men betydligt mindre tilltalande när man ska försöka baxa fram fru och två små barn i en bakhjulsdriven Volvo 240 i mörker utan olyckstillbud.
Sen håller jag med om att svenskarna i övrigt totalt har tappat ”vinterföret” i trafiken, men den diskussionen tror jag vi tar vid annat tillfälle, för nu hör jag tilltagande oroliga kväk från grodorna.
För att inte tala om när vi under samma period i livet skulle åka och hälsa på svågern med familj, som då bodde i Kalmar, och följaktligen fick köra längs med hela Blekingekusten. SOM det yrde igen. Drivor hit och drivor dit och snörök som en tyllgardin över alltihopa, säkert mycket vackert i dagsljus sett inifrån en väl uppvärmd bostad med en kopp varm choklad i handen, men betydligt mindre tilltalande när man ska försöka baxa fram fru och två små barn i en bakhjulsdriven Volvo 240 i mörker utan olyckstillbud.
Sen håller jag med om att svenskarna i övrigt totalt har tappat ”vinterföret” i trafiken, men den diskussionen tror jag vi tar vid annat tillfälle, för nu hör jag tilltagande oroliga kväk från grodorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Härifrån
· 775 inlägg