Sittställning
Aeinarsson99 Aeinarsson99 skrev:
Det håller jag med om. Har inte tillgång till svets hemma så fick bli så här så länge. Lär göra mer luftintag också för blev dåligt drag med luckan stängd. Blir väl bättre med skorsten för den delen å
Tänk på luftflödet 2 ggr innan du börjar göra extra hål.
Det blir lätt att det läcker ut rök som man sen får sitta och andas in om vinden ligger fel.
 
  • Gilla
Aeinarsson99
  • Laddar…
Fortsätt uppdatera! Så kul att få se andras lösningar
 
Tack för tipps, lärorikt detta. Fick iordning såpass att jag kunde prova idag med eld och vatten.
Funkade över förväntan, var Max 25 liter vatten i ibcn som lutade, mest för å testa flöde å uppvärmning. Tog 10min å få de till 20 grader från 3grader B) la in ved en gång å jättefina glöder fortfarande. 2h senare ;)
Ska självfallet snyggas till längre fram men som det ser ut just nu så blir det nog premiärbad imorgon eller lördag. Pumpen hade bra flöde så ingen risk för kokning. IBC-container som lutats för uppvärmning med ansluten vedeldad kamin och slangar för vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Sittställning
Aeinarsson99 Aeinarsson99 skrev:
Tack för tipps, lärorikt detta. Fick iordning såpass att jag kunde prova idag med eld och vatten.
Funkade över förväntan, var Max 25 liter vatten i ibcn som lutade, mest för å testa flöde å uppvärmning. Tog 10min å få de till 20 grader från 3grader B) la in ved en gång å jättefina glöder fortfarande. 2h senare ;)
Ska självfallet snyggas till längre fram men som det ser ut just nu så blir det nog premiärbad imorgon eller lördag. Pumpen hade bra flöde så ingen risk för kokning. [bild][video]

https://www.kjell.com/se/produkter/...HHs9ROJ-fqcWx8GrY8BoCF7kQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Köp denna !
 
  • Gilla
Aeinarsson99
  • Laddar…
Slarvat med uppdateringar sen i torsdags.:oops:
Men igår blev de premiärdopp i enkeltunnan. Tog 3-4h innan det var perfekt temp. Ska dock göra om kaminen så den blir bättre men vet att det funkar nu.
Tror vi fick upp tempen till 40 grader när jag gick ur. Fyllde på de vatten som rann ur å sen la jag in så fick de brinna ut och cirkulera hela natten. Låg på ca 25 grader vid 2tiden idag. Eldar för fullt nu så de blir kvällsdopp sen :p(y)
Blir att bygga ihop tunnorna längre fram. En hemgjord badtunna uppvärmd med en kamin, kopplad till en IBC-tank under en mörk kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en ölburk framför en vedeldad badtunna med ånga som stiger upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TVRS och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu gjort en egen liten variant, i anslutning till bastun, efter inspiration från detta forum. Det är en helt kall tunna, av en vit ibc, med uppfällbar poolstege (för snabb uppgång) och en varm dubbel-ibc-badtunna med kamin i tunnan. Båda tunnorna är inbyggda i ett trädäck, och har filterpumpar anslutna. Den varma är isolerad, med isolerat lock. Trälådan som tunnorna sitter i är avtagbar för enklare reparationer etc. Stege kamin pumpar etc är köpt från blocket. Tack för all inspiration!! Hoppas nån kan få lite av den varan av detta inlägg.
 
  • Vit ibc-tunna inbyggd i trätrall med uppfällbar rostfri stege, använd som kall badtunna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med inbyggda kall- och varmvattentunnor och en kamin samt uppfällbar poolstege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med inbyggda badtunnor, en kall vit tunna och en varm dubbel-ibc-tunna med skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jumbomarker och 7 till
  • Laddar…
Sittställning
U Ulrimat skrev:
Jag har nu gjort en egen liten variant, i anslutning till bastun, efter inspiration från detta forum. Det är en helt kall tunna, av en vit ibc, med uppfällbar poolstege (för snabb uppgång) och en varm dubbel-ibc-badtunna med kamin i tunnan. Båda tunnorna är inbyggda i ett trädäck, och har filterpumpar anslutna. Den varma är isolerad, med isolerat lock. Trälådan som tunnorna sitter i är avtagbar för enklare reparationer etc. Stege kamin pumpar etc är köpt från blocket. Tack för all inspiration!! Hoppas nån kan få lite av den varan av detta inlägg.
Fan va najs! Jag behöll min gamla och gjorde "isvak" av den underbart skönt
 
  • Gilla
Ulrimat
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Fan va najs! Jag behöll min gamla och gjorde "isvak" av den underbart skönt
Ja kallbadet är ju faktiskt bättre än det varma. Använder den kalla tunnan mkt mer än den varma, klart det har en del med bastun att göra men ändå :)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
U Ulrimat skrev:
Ja kallbadet är ju faktiskt bättre än det varma. Använder den kalla tunnan mkt mer än den varma, klart det har en del med bastun att göra men ändå :)
Har ingen bastu än men jäklar vad jag vill ha en ! Men att skifta mellan 40c och 3c är rätt jäkla skönt också.

Din bild gav mig modet att behålla min ibc och bygga in den i mitt spa-land sen när det är dags att bygga
 
Premiärdoppet blev på nyårsafton. Tack Meckis för all konsulthjälp Vedeldad badtunna i trädgården med stegpall framför och julpyntad figur på lock, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eld i en vedeldad badtunna med svarta spiralkylda rör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggd bastutunna av svart fat med skorsten, bredvid trästaket, utomhus på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Har dom senaste veckorna befunnit mig hos svärföräldrarna därav inget bad. pumpen skar sist vi bada så gått lite i tankar på hur man ska lösa det på bästa sätt. dessutom så fryser ju vattnet till kaminen rätt fort om man inte eldar på nån dag. och efter ett par dagar är tunnan genomfrusen. därför börjar jag fundera på att bygga en ny kamin som är lite mer som gammeldags badtunnor, alltså i tunnan. funderar även ifall det kanske går att göra en extern liten tank av typ ett mindre oljefat eller liknande med tv ledningar till tunnan som du då eldar i och vattnet får gå som de själv vill. inte bestämt mig ännu. men tåls att efterforskas i B) gillar skarpt hur du gjort ulrimat
 
U Ulrimat skrev:
Det är en helt kall tunna, av en vit ibc, med uppfällbar poolstege (för snabb uppgång) [..] har filterpumpar anslutna.
Jag kommer nog ta mig an att fixa en kallbads ibc likt ditt bygge. Undrar dock hur du gör när det är minusgrader ute?

Tömmer du badet efter varje bad, låter badet frysa till is (hur mår filterpumpen då) eller har löst något som hindrar frysning?

Samt, är filterpump att rekommendera? Skulle vara grymt att få lite tips innan man sätter igång :)
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
Skulle vara grymt att få lite tips innan man sätter igång :)
Hej! Tanken är att vattnet ska cirkuleras några ggr under dagen av filterpump o inte hinna frysa. Måste spara vatten (egen brunn) så går ej tömma varje gång. Slangarna är isolerade med sån där grå rörisolering. Bor i norra Skåne så rent teoretiskt sett skulle detta kunna funka. Vis av erfarenheten kan jag nu säga att det inte funkar så bra en vinter som denna. Vi hade mellan -10 och -17 på nätterna under flera veckor. Vattnet frös då i kallbadet trots filterpump, inte helt iofs men tillräckligt mkt för att jag skulle bli nervös för pumpen o stänga av. Då frös det ännu mer såklart :) Den varma isolerade tunnan användes inte på några veckor där, hade pumpen på med samma intervall som den kalla och den frös inte alls! Så - i vår ska jag isolera den kalla tunnan också. Då hoppas jag det funkar som det va tänkt.
 
U Ulrimat skrev:
Hej! Tanken är att vattnet ska cirkuleras några ggr under dagen av filterpump o inte hinna frysa. Måste spara vatten (egen brunn) så går ej tömma varje gång. Slangarna är isolerade med sån där grå rörisolering. Bor i norra Skåne så rent teoretiskt sett skulle detta kunna funka. Vis av erfarenheten kan jag nu säga att det inte funkar så bra en vinter som denna. Vi hade mellan -10 och -17 på nätterna under flera veckor. Vattnet frös då i kallbadet trots filterpump, inte helt iofs men tillräckligt mkt för att jag skulle bli nervös för pumpen o stänga av. Då frös det ännu mer såklart :) Den varma isolerade tunnan användes inte på några veckor där, hade pumpen på med samma intervall som den kalla och den frös inte alls! Så - i vår ska jag isolera den kalla tunnan också. Då hoppas jag det funkar som det va tänkt.
Tack för info! Det låter som en gångbar halvpassiv lösning :)

Har du länk till filterpumpen du använder dig av?

Hur håller du vattnet kallt på sommaren? Fyller du på med is eller har du någon kyllösning? Funderar själv på om badet skulle vara enklare att hålla kallt om man istället grävde ner den i marken en bit för isoleringens skull och bygga ett redigt lock.
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
funderar själv på om badet skulle vara enklare att hålla kallt om man istället grävde ner den i marken en bit för isoleringens skull och bygga ett redigt lock.
Alltså till kalla tunnan har jag en sån pump för några hundralappar på Biltema eller Jula, till barnpool. De kommer med pappersfilter men jag använder filterbollar istället. Man är ju inte i så länge per gång i den så egentligen räcker det nog med en sån liten pump. Kanske hade vart bättre med större dock, för frysrisken etc. Till den varma där man sitter längre har jag en standard Intex sandfilterpump men med filterbollar istf sand, 1000 ggr enklare att ha att göra med filterbollar. Köpte den på blocket för 400 kr men tror en sån går på ca1500-2000kr ny? Pumparna står i en isolerad lite nedgrävd låda.

Båda badtunnorna är nedgrävda ca 50 cm. Har även lock till båda. Får se hur det funkar i sommar, byggde ju detta i höstas så vet inte vad som händer när det blir varmt. Tänker dock att om man kör isolering, nedgrävt, trälåda och lock borde det hålla sig svalt.. vi får se :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.