• Gilla
fatsug
  • Laddar…
Klyvt en bit björk. Först tillverkades en enkel "släde" som glider över bordssågens anhåll (tips från en annan forummedlem), i vilken plankan sedan fästes med tving. Sågade så mycket jag kunde men tyvärr fick jag ändå handsåga rätt mycket vilket tog merparten av kvällen. Lärdom: måste köpa en bättre handsåg.

Det ska bli sängbord vad det lider. Fortsättning följer.

Björkplanka fastspänd i hemmagjord släde på bordssåg redo för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En björkplanka som är fastspänd i en självgjord släde på en bordssåg, redo att sågas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klyvning av en björkplanka med en handsåg fastspänd i en handgjord träsläde över en bordssåg i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden och 5 till
  • Laddar…
Testade att göra en paddel. Virket jag hade var inte så bra för att göra en paddel, det hade för mycket kvistar, men jag ville se om det var komplicerat att göra en och testa storlek m.m. Det gick rätt lätt, men tror den blev lite för kort. Greppet hade nog gått lite lättare att göra med en spånhyvel, får skaffa en till nästa gång.

Jag skall göra några till med lite bättre virke att utgå ifrån. Det kan vara värt att testa lite olika bredd och längd på bladen.

Hemmagjord paddel med kvistar fastsatt i skruvstäd på ett verkstadsbord omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord paddel i trä med synliga kvistar lutad mot en vägg i ett hem med julbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 10 till
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Jag skall göra några till med lite bättre virke att utgå ifrån. Det kan vara värt att testa lite olika bredd och längd på bladen.
Nu är jag ingen paddlare av rang, men vill man inte ha olika vinkel på bladen, så att de är vridna x grader i förhållande till varandra längs skaftet. Jag tror helt enkelt att det är svårt att få till en bra tvåbladig paddel av en planka.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är jag ingen paddlare av rang, men vill man inte ha olika vinkel på bladen, så att de är vridna x grader i förhållande till varandra längs skaftet. Jag tror helt enkelt att det är svårt att få till en bra tvåbladig paddel av en planka.
Det finns olika varianter. Detta är en s.k. grönlandspaddel som har samma vinkel på bladen. Jag har aldrig testat dom själv, men det skall vara mer skonsamt för kroppen på längre turer med denna variant av paddel. Den klassiska paddeln är av europeiskstil, dom har/kan ha olika vinkel på bladen. Dom är nog ett eller två snäpp klurigare att göra själv dock, plus att jag redan har en bra sådan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Björn Thomasson som är en duktig kanotdesigner och säljer ritningar (har själv tänkt köpa ritningar till hans havskajak "Isfjord") är en varm anhängare av grönlandspaddeln.
Är man intresserad av paddling är hans hemsida värd ett besök:

https://www.thomassondesign.com/

Förbannat, nu har ni fått mig att tänka på kajakbygge igen istället för arbetsbänkbygget jag håller på med... ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Haha
siggebo och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Björn Thomasson som är en duktig kanotdesigner och säljer ritningar (har själv tänkt köpa ritningar till hans havskajak "Isfjord") är en varm anhängare av grönlandspaddeln.
Är man intresserad av paddling är hans hemsida värd ett besök:

[länk]

Förbannat, nu har ni fått mig att tänka på kajakbygge igen istället för arbetsbänkbygget jag håller på med... ;)
//Ronnie
I min spåkula ser jag en färdigbyggd verkstad i Varberg med en kajakbyggarkurs/workshop..lagom till sommaren 2021?
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
nu har ni fått mig att tänka på kajakbygge igen
Frustrator Frustrator skrev:
kajakbyggarkurs/workshop..lagom till sommaren 2021
Kan man anmäla sig preliminärt redan nu? Jag ägnade en inte oväsentlig del av sommaren åt att läsa Björn Thomassons sidor och kolla diverse kajakbyggen på YouTube. Helt ärligt så vet jag inte riktigt varför, det finns inte en chans att jag skulle kunna vika ner mig i en sådan farkost. Men sådana detaljer skall väl inte få hindra ett bygge. ;)
Men en Kanadensare hade kanske varit åtminstonde lite realistisk, sådana klarar jag än så länge av att framföra.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Kan man anmäla sig preliminärt redan nu? Jag ägnade en inte oväsentlig del av sommaren åt att läsa Björn Thomassons sidor och kolla diverse kajakbyggen på YouTube. Helt ärligt så vet jag inte riktigt varför, det finns inte en chans att jag skulle kunna vika ner mig i en sådan farkost. Men sådana detaljer skall väl inte få hindra ett bygge. ;)
Men en Kanadensare hade kanske varit åtminstonde lite realistisk, sådana klarar jag än så länge av att framföra.
Är rätt säker på att @Ola C skulle kunna skissa på en 'sänka-ner-jac-i-en-kajak-jigg' om vi bara kan motivera honom tillräckligt.
 
Ska ju bygga en massa luckor till bokhyllan som ska stå på underredet. Luckorna kommer bli Formicalaminat på mdf, kantlistat innan laminering, som de här hyllorna.

I alla fall, för att ytterligare sminka den här ikea-grisen så funderar jag på infällda massiva greppgropar, i stil med dessa. Den här stilen med massivt trä i greppen är rätt populär nu så jag tänkte någon kanske är intresserad av hur man kan göra det.
Del av bokhylla med mdf-luckor, infällda greppgropar i massivt trä och skuggor på ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att mha cirkeljiggen fräsa ut ett hål i en mall, 80mm diameter men det är såklart beroende på hur stort grepp man vill ha. Hellre för stort än för litet hål i detta momentet. Fräste sen mha kullagerfräs 14mm djupa brunnar i mitt testobjekt som är 16mm mdf (med ekfaner men det kan ni strunta i, tog vad som fanns i fulhögen).

MDF-panel med frästa utskärningar och greppgropar för anpassning av skåpluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ekfanérklädd MDF med två infällda, runda greppgropar, förberedd för inläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gjorde jag puckar i 14.5mm ek. Dessa körde jag ut på svarven eftersom det är enklast o snabbast när jag bara skulle ha två stycken. Går precis lika bra att köra ut med fräs o cirkeljigg men lite mer jobb att fintrimma diametern. Dock går det snabbt när man väl rattat in jiggen. De extra 0.5mm tjocklek jämfört med brunnsdjupet var för att säkerställa att puckarna inte hamnade under ytan.
Rund träpuck för infällda greppgropar, tillverkad för möbelrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ekpuck med metallskiva och skruvar ovanpå som en del i tillverkningen av infällda greppgropar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träsvarv med en rund träpuck fastspänd, omgiven av träspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmade i puckarna o hyvlade sen i liv med omgivande yta, detta moment känns rätt viktigt. Uppstickande puck skulle ge bulor o ljusbrytningar i laminatet sen. Skruvhålen är från svarvningen o försvinner i sista fräsningen.
Träskiva med utfräst cirkel och två skruvhål i mitten som förberedelse för handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickeriarbete med rund trähylsa infälld i mdf-bräda bredvid en hyvel och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmade sen på laminat, en svart bit o en vit, ingen speciell anledning till det ville mest kolla hur kontrasten blev mot olika färg. Det kan va en bra idé att märka ut puckcentrum på kanterna innan man limmar på laminatet...efteråt är det omöjligt att veta var dom är. Borrade sen med 50mm borr för att spara fräsen lite i momentet efter.
Träpanel limmas med flera röda klämmor på ett verktygsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MDF-skiva kantlistad och laminatbelagd i svart och vitt på verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testpaneler i MDF med svarta och vita laminat, varje med en infälld träpuck där grepp ska fräsas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med samma mall igen o nu fräsning med styrhylsa. Fräste ena gropen med t-stål och andra med lådgreppsstål. Fräsningen här ca 13mm djup för att inte riskera att gå igenom puckens botten.
Testobjekt i MDF med fräst cirkulär öppning avslöjande en massiv träpuck under ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg för infällning av greppgropar i vänt på arbetsbänken, med synlig kullaragerfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fräsverktyg för infällda grepp i trä, vilande på vit MDF-yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev väl rätt bra men behöver lite mer underskär för bättre grepp. Det här va mest ett koncepttest innan det körs skarpt på 12st luckor, kommer shoppa hem lite nya frässtål till det.

Liknande metod kan användas för att fälla in avlånga grepp eller annan form.

Infälld massiv trägreppgrop i vit MDF-panel, koncept för skåplucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infälld cirkulär greppgrop av massivt trä i vitlaminerad MDF-panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infälld rund massiv trägreppgrop i svartmålad MDF-yta som koncepttest för bokhyllsluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
David-O och 25 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Kan man anmäla sig preliminärt redan nu? Jag ägnade en inte oväsentlig del av sommaren åt att läsa Björn Thomassons sidor och kolla diverse kajakbyggen på YouTube. Helt ärligt så vet jag inte riktigt varför, det finns inte en chans att jag skulle kunna vika ner mig i en sådan farkost. Men sådana detaljer skall väl inte få hindra ett bygge. ;)
Men en Kanadensare hade kanske varit åtminstonde lite realistisk, sådana klarar jag än så länge av att framföra.
Finns ju tom en speciell just för dig, lite felstavat bara.. Webbsida som visar en kajakmodell, Jack 14, från en designkatalog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Efter det där inlägget från @Ola C vågar jag knappt lägga in mitt, tröstar mig med att jag kört annat material!

Anhållet som satt på sågen när jag köpte den hade sett sina bättre dagar. I och för sig hade det samma form som byggladornas reglar, men då det dessutom hade kortare centimetrar än alla mina måttband och bara kunde räkna till 42 av dom så beslutade jag mig för att prova göra ett i biesemeyer-stil.
Bordsåg med modifierat anhåll i biesemeyer-stil och en använd aluminiumprofil, för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde en alu-profil och resten kommer från bra-att-ha samlingen, kvällens bedrift var att borra ett 40mm djupt hål rakt (nåja, tillräckligt rakt, ring-tricket fungerar!) genom en solid klump för låskammen :) Låshandtaget vill jag göra om, och jag behöver en plastdistans mellan fästet och stålprofilen för att förhindra att det vickar då jag spänner fast den. Har en del detaljer kvar (som lite ny färg/mindre rost) men det får bli en annan gång!
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Det finns olika varianter. Detta är en s.k. grönlandspaddel som har samma vinkel på bladen. Jag har aldrig testat dom själv, men det skall vara mer skonsamt för kroppen på längre turer med denna variant av paddel. Den klassiska paddeln är av europeiskstil, dom har/kan ha olika vinkel på bladen. Dom är nog ett eller två snäpp klurigare att göra själv dock, plus att jag redan har en bra sådan.
Jag har paddlat med Pautik i många år. Det började med att jag pajade ena handleden i en cykelolycka vilket gjorde att det inte gick något bra för mig att paddla med vinklad paddel. Nu är handleden fixad sedan länge, men Pautiken håller jag kvar vid. Som synes så har den varit med ett tag. Kanske borde kosta på den en avslipning och inoljning vilken vår som helst nu.
Sliten träpaddel i en verkstad med ribbor för kajakbygge i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Attberopå kajakbygge så har jag ribbor till en tredje kajak liggande. Synd bara att jag dragit på mig en epoxiallergi som förmodligen omöjliggör att det blir en kajak av dom. Var försiktiga med epoxin. Jag ser ut som
Viktor Jusjtjenko i ansiktet i en vecka efter arbete med epoxi. Inget roligt alls.
Staplade träribbor för kajakbygge i förgrunden och en hängande träkajak i bakgrunden i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför ligger en Njord och en Najad.
 
  • Gilla
  • Ledsen
BengtH och 5 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Synd bara att jag dragit på mig en epoxiallergi som förmodligen omöjliggör att det blir en kajak av dom
Trist med epoxiallergi :(
Men låter som att du kan bli handledare på @Pysslarn s framtida kajak-byggarkurs ;)

Hur svårt är det att då till en sjöduglig kajak?

Började kolla på kajakritningar 2008 men inte kommit till skott ännu..
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
tommib
Kopplat in barnens julklapps-Wii, till sist. Det som fördröjt det hela är att vår gamla Logitech Harmonyfjärr inte accepterar fler apparater. Vi har en ny Harmony Companion, köpt för typ två år sedan men aldrig inkopplad då jag dels inte orkade konfigurera den, dels för att den inte lirade med vår IR-extender. Den klarar åtta apparater så det är bara att bita ihop och installera då.

Givetvis använder Logitech 2,5 mm utgångar för sina IR-blasters vilket är ett irriterande försök att tvinga mig att köpa grejer från dem. Sånt är ju störigt men som tur är säljer Kjelle 2,5 mm monopluggar. Vi har en IR-extender av oklart märke från ebay (köpt på den gamla goda kinapaketstiden). Den har IR-mottagare som kopplas in med 3,5 mm stereoplugg. Rimligen måste man kunna köra en direkt kabel mellan dessa tänker jag, och löder glatt ihop en adapterkabel med 2,5->3,5 monopluggar. Se det gick inte dock och då slutade även den andra IR-mottagaren att fungera. Klurade lite och googlade upp en manual för en extender från Multibrackets som såg förvillande lik ut. Det visar sig att stereopluggen är där av en anledning eftersom den där mottagaren givetvis behöver en spänningsmatning. Det är alltså +12V, Gnd och Signal. Monopluggen som jag använde kortslöt mellan +12V och gnd, så det var ju tur att inget gick sönder. Inser mitt misstag och googlar lite till. Det verkar som att Logitech kör signal ut i tip och gnd i sleeve. Klipper upp den hembygda adapterkabeln och löder om lite och nu funkar det. Seger!

Ja, jag vet att det ser extremt rörigt ut. Det är tillfälligt. Ska fixa vilken sekund som helst nu.
Rörig teknikhylla med Logitech fjärrkontrollssystem, IR-extender och många kopplade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu måste jag bara lösa hur TVn ska få IR-signalen eftersom alla prylar förutom den är i ett skåp. Måste klura lite mer på det, kanske bara tillfälligvis tejpa upp Logitechs IR-blaster på väggen...
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.