Hej!

På min tv-vägg har jag inget eluttag, det innebär att det blir sladdar över golvet i rummet. Inte snyggt. Nu undrar jag hur stort arbete det skulle vara att be en elektriker att sätta ett eluttag på tv-väggen. Det är en vägg i en lägenhet. Väggen är en innevägg, dvs på andra sidan väggen är mitt kök och där finns el.

Vad kan det kosta att få en sån sak fixad? Och finns det någon elektriker i Sthlm som ni kan tipsa om?

Tack på förhand!

Det är ganska svårt att svara på tidsåtgången för att göra det du frågar om utan att veta mer förutsättningar.

Vad är det för typ av vägg mellan köket och tv-rummet?

Kan du acceptera utanpåliggande ledningsdragning?

En light-variant är annars en kabelkanal utefter golvlisten i vilken du lägger kabeln till en grendosa som du fäster på tv-väggen. Men det kanske du redan har uteslutit.

Tomtebo skrev:
En light-variant är annars en kabelkanal utefter golvlisten i vilken du lägger kabeln till en grendosa som du fäster på tv-väggen. Men det kanske du redan har uteslutit.
Eftersom det inte finns något eluttag alls på väggen så blir det nog svårt. Ska jag dra från en annan vägg så måste ju sladden gå över golvet, finns inga trösklar här, och det är just lös sladd på golvet som jag vill undvika.

Goforit: Det är en som är ca 15-20 cm tjock. Gips tippar jag på. Funkishus. Skulle kunna tänka mig utanpåliggande kablar, men helst inte. Någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta på en ungefär? Snackar vi 30 minuter jobb, eller 5 timmar jobb?

gissar på närmare 5 timmar än 30 minuter med ställtid, restid och installation....

• Gilla
SamuelA90
  • Laddar…
S
davidandersson skrev:
Eftersom det inte finns något eluttag alls på väggen så blir det nog svårt. Ska jag dra från en annan vägg så måste ju sladden gå över golvet, finns inga trösklar här, och det är just lös sladd på golvet som jag vill undvika.

Goforit: Det är en som är ca 15-20 cm tjock. Gips tippar jag på. Funkishus. Skulle kunna tänka mig utanpåliggande kablar, men helst inte. Någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta på en ungefär? Snackar vi 30 minuter jobb, eller 5 timmar jobb?
Du säger bara att det finns ström på andra sidan väggen men var och i vilken form? Sitter det ett vägguttag 200 mm från golvet på rakt motsatta sidan eller sitter det bara en bänkarmatur eller en kopplingsdosa? Som man förklarar får man svar.

sawsaw skrev:
Du säger bara att det finns ström på andra sidan väggen men var och i vilken form? Sitter det ett vägguttag 200 mm från golvet på rakt motsatta sidan eller sitter det bara en bänkarmatur eller en kopplingsdosa? Som man förklarar får man svar.

Det är inte min mening att vara otydlig. Jag kan inget om el och vet därför inte vad som är relevant. Elen på andra sidan är en strömbrytar för lampan i taket och en dimmer.

S
Jag skulle säga att arbetet i sig tar högst en timma. Jag vet inte vad timpriserna ligger på i Stockholm men säg 400 + moms. Material i form av vägguttag, kabel, klammer mm, säg 150 + moms. Därtill vill firman säkert ha betalt för servicebil och eventuellt inställelsetiden. Du kommer ju billigare undan om du köper materialet själv och hittar någon elektriker som kan tänkas göra det vid sidan om.

davidandersson skrev:
Det är inte min mening att vara otydlig. Jag kan inget om el och vet därför inte vad som är relevant. Elen på andra sidan är en strömbrytar för lampan i taket och en dimmer.
Om det bara finns en strömbrytare samt en dimmer på väggen så är det inte säkert att man kan koppla ett vägguttag därifrån. Det finns ingen nolla till strömbrytaren och är inte säkert ett det finns till dimmern heller.

Så jag håller faktiskt med tidigare talare. Räkna med 5 timmar istället för 30 minuter. För måste det trådas nytt kablage från eventuell kopplingsdosa till strömbrytaren och sedan därifrån till vägguttaget så kan det snabbt springa iväg tid.

// DeBe

davidandersson skrev:
Hej!

På min tv-vägg har jag inget eluttag, det innebär att det blir sladdar över golvet i rummet. Inte snyggt. Nu undrar jag hur stort arbete det skulle vara att be en elektriker att sätta ett eluttag på tv-väggen. Det är en vägg i en lägenhet. Väggen är en innevägg, dvs på andra sidan väggen är mitt kök och där finns el.

Vad kan det kosta att få en sån sak fixad? Och finns det någon elektriker i Sthlm som ni kan tipsa om?

Tack på förhand!
Vad det kostar kan jag inte säga men håller med om att det är prat om ca 5 timmar.
Om du ändå skall drassa dit en elektriker så kan du lika gärna kolla om det inte är nåt mera i elväg du behöver ha fixad: Ett eller några flera el uttag i köket/badet? Spottar i taket? Byte till nytt elskåp med jordfelsbrytare och automatsäkringar? Jordning av kontakterna speciellt där datorn kopplas in? Ny lampa i badrummet?

Allt overhead som du betalar i form av inställningstid etc blir då utslagen på flera timmar och på så sätt bättre. Tänk också på att bra el i lägenheten höjer värdet på lägenheten.

Jag kan rekommendera;
Äppelvikens Elektriska Byrå - Stockholm
Tel. 08-25 36 90
Allév. 14 C, 16752 BROMMA

Har varit supernöjd med deras arbete.

sawsaw skrev:
Jag skulle säga att arbetet i sig tar högst en timma. Jag vet inte vad timpriserna ligger på i Stockholm men säg 400 + moms. Material i form av vägguttag, kabel, klammer mm, säg 150 + moms. Därtill vill firman säkert ha betalt för servicebil och eventuellt inställelsetiden. Du kommer ju billigare undan om du köper materialet själv och hittar någon elektriker som kan tänkas göra det vid sidan om.
För 150kr mtrl får du inte ens ett dubbelt jordat vägguttag, hur ska du täcka kabel och klammer + att du inte vet hur långt du måste dra?
En strömbrytare (som satt på andra sidan väggen) innehåller oftast ingen nolla eller skyddsjord.

S
Det verkar som att vi inte köper material från samma grossist. Ett ELJO TREND kan du köpa för 94 spänn på nätet och det är inte mycket mindre än vad jag tar för samma uttag. Jag räknade med att det inte kan vara alltför långt till anslutningspunkten, max 3-4 meter. Infällt fram dit och utanpåliggande till uttaget. För egen del håller jag fast vid summan 150+ moms.

sawsaw skrev:
Det verkar som att vi inte köper material från samma grossist. Ett ELJO TREND kan du köpa för 94 spänn på nätet och det är inte mycket mindre än vad jag tar för samma uttag. Jag räknade med att det inte kan vara alltför långt till anslutningspunkten, max 3-4 meter. Infällt fram dit och utanpåliggande till uttaget. För egen del håller jag fast vid summan 150+ moms.
Eftersom jag klagar så mycket på elektrikerna, deras priser etc så kan det väl vara på sin plats med lite beröm. Ovanstående är en attityd som iallafall jag som konsument uppskattar. Visst, det kanske kan gå åt lite mer tid och kanske ta lite längre tid men då får jag väl betala det då. Om man ska skatta alla jobb väldigt högt så blir det ofta inga beställningar och istället hempuleri.

Men, ändå full respekt för de som har andra tidsuppskattningar och materialpriser.

S
Ja, eftersom det mesta är dyrare och tar mycket längre tid med all trängsel i Stockholm så kan jag förstå att det kostar pengar.

O
Är det inte så att det nu alltid måste finnas jordfelsbrytare? Om jag ber elektrikern dra fram ett nytt uttag så måste det vara en jordfelsbrytare med?
Har för mig att elektrikern pratade om nått sånt?
Men jag kan ha fel ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.