Är hyfsat nyinflyttad i ett hus från -74. Uppvärmning sker via vattenburen golvvärme, den förra ägaren har påbörjat inkoppling av golvvärme även i källaren, dock är det en hel del kvar att göra.
Som jag förstått det på den förra ägaren har de lagt slingorna direkt på plattan sen flytspacklat och lagt klinkers.
Eftersom huset är byggt 1974 gissar jag på att plattan är oisolerad men är inte säker.
Finns det nått bra sätt ta reda på om plattan är oisolerad?
Om den nu är det, vilket är mest troligt, bör jag inte koppla in golvvärmen pga att det kan bli fukt har jag förstått. Finns det någon bra och inte för omfattande lösning på det, eller behöver jag bila upp flytspacklet och ta bort slingorna?

Vad står grunden på? Oisolerad platta är ett större problem om den är gjuten direkt i leran än om den står på någon form av kross.

Helt ärligt har jag ingen aning vad plattan står på.

S
Har du någon koll på var slingorna går? Isåfall kan du borra ett hål eller två för att kolla. Det bör vara rätt enkelt att gjuta igen det sen.

Vet inte på millimeter vart de går men vet att de ligger sick sack i golvet... Kan ju borra i den delen i källaren som inte har golvvärme just nu. Hur lång borr bör man ha? Hur tjock är plattan normalt?

O
Normal platttjocklek brukar vara mellan 10-15cm men de beror helt på hur de har byggt.
Vissa förstärkningar brukar finnas kring hjärtväggar och kantelement.

Du ska inte köra golvvärme i en konstruktion utan isolering. Det är som att be om oförutsägbara problem..

Ska du köra detta så är det bästa du kan göra att se till att du året runt håller varmt i plattan då du motverkar den fuktvandringen som uppstår vid temperatur skillnader.
Det finns en metod där man ser till att golvvärmen alltid har en lägsta temperatur. Kommer inte ihåg vad men tror det är ca 30grader.
Men inte ens detta garanterar att du håller fukten nere då det finns områden i plattan som ej värms av golvet och blir kall oavsett.
Sen så eldar du ju ochså energin neråt vilket är ekonomiskt dumt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.