Om du tycker att SketchUp är krångligt har du inte sett de professionella verktygen såsom ArchiCAD och Revit (min egen favorit)!
Har du sökt på forumet innan du ställde frågan? https://www.byggahus.se/el/valja-ritprogram
Har du sökt på forumet innan du ställde frågan? https://www.byggahus.se/el/valja-ritprogram
Jag håller med om att sketchup är förhållandevis enkelt jämfört med många alternativ men det går att lära. Finns många guider på youtube, dels sådana som är mer allmänna och troligtvis även sådana som är inriktade mot det du vill skapa.
Är det hela hus du tänker göra? Beroende på hur detaljerad du tänker vara så borde det dock finnas enklare program för just det. Men jag gissar bara.
Är det hela hus du tänker göra? Beroende på hur detaljerad du tänker vara så borde det dock finnas enklare program för just det. Men jag gissar bara.
Det går även att manipulera objekt får att på sätt få till tak. Bifogar rendering av mitt nya husprojekt som exempel.P Pettert skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag tillverkar de flesta 3D-objekten jag använder i mina modeller själv i programmet, i bilderna ovanför exempelvis även fönster, hängrännor och stuprör med mera.
Just för tak finns det lite olika metoder.
Det finns vissa färdiga objekt i grundprogrammet, ytterligare fler kan laddas ned.
Annars kan man som jag använda sig av väggar konverterade till objekt, och/eller manipulera kuber och trianglar. Med dessa metoder går det få till även lite mer avancerade tak såsom valmat, kinavipp, takkupor, etc. Ska se om jag kan hitta några fler exempel på laptoppen sen.
Tror många tyvärr förbiser SH3D som jag tycker är ett ypperligt program om man som jag laborerar på amatörnivå.
Det finns vissa färdiga objekt i grundprogrammet, ytterligare fler kan laddas ned.
Annars kan man som jag använda sig av väggar konverterade till objekt, och/eller manipulera kuber och trianglar. Med dessa metoder går det få till även lite mer avancerade tak såsom valmat, kinavipp, takkupor, etc. Ska se om jag kan hitta några fler exempel på laptoppen sen.
Tror många tyvärr förbiser SH3D som jag tycker är ett ypperligt program om man som jag laborerar på amatörnivå.
Bifogar bilder på lite olika "sketcher" i varierande grad av färdigställande för att visa vad man kan uppnå med SH3D. Har på de flesta av dem kört en lite snabbare renderingsmetod vilket innebär att renderingarna inte håller högsta möjliga kvalitet...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag gillar sketchup, använder det ofta för att tita tex möbler osv, är långt ifrån duktig på det.
Men har börjar fundera lite på att använda ipad istället, mer bekvämt än att sitta vid datorn.
Vad finns det för snarlika program då att välja på, så inte är för avancerande
Med vänlig hälsning,
Men har börjar fundera lite på att använda ipad istället, mer bekvämt än att sitta vid datorn.
Vad finns det för snarlika program då att välja på, så inte är för avancerande
Med vänlig hälsning,