Nissens Nissens skrev:
Haha, jag har knappast något behov av att sätta mig på någon.
Men något jag har lärt mig i livet är att man har lyckats med något om omgivningen lyfter fram en person som en lyckad och som en förebild.

Och det är precis tvårtom om en person lyfter upp sig själv och berättar för alla Om hur bra och lyckad man är. En sådan person som av något skäl behöver framhäva sig själv är ofta en misslyckad figur som har problem med sin självbild.
Du menar narcissism?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
tusenett skrev:
I Finland vaccineras sjukvårdspersonal först, ej riskgrupper och äldre.

Är Sveriges prioritering att vaccinera de äldsta först helt enkelt bara uttryck för populism eller är det så att eftersom Finland är bättre på att skydda sina äldre kan de prioritera annorlunda än Sverige tvingas göra?

[länk]

Oavsett vad så kommer Sveriges agerande få svidande kritik, det kan vi med säkerhet säga redan nu.
Som jag misstänkte:

”Sjukhusets krav: Låt vårdpersonal vaccinera sig först”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQ6E53/sjukhusets-krav-lat-vardpersonal-vaccinera-sig-forst

Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du menar narcissism?
Jag är inte läkare, men det passar sannolikt in på en narcissist, ja. Troligen är diagnosen för en narcissist mer omfattande, som att de även förringar andra.

Nissens Nissens skrev:
Men något jag har lärt mig i livet är att man har lyckats med något om omgivningen lyfter fram en person som lyckad och som en förebild.
Adolf Hitler?

• Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Adolf Hitler?
Spot on!

Staffan

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Och där trädde Godwins lag in. [länk]
Ja precis men vem behöver en länk? :)

• Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
Tack för informationen! Nu vet vi var alla diskussioner slutar. Det känns som våra sverigevänner har nått vägs ände.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Adolf Hitler?
Jämför du @optimum med honom?

optimum
Nissens Nissens skrev:
Jämför du @optimum med honom? ;)
Nu får du väl ge dig.
Din trovärdighet är så låg den kan komma.
Försök hålla dig till forumets regler.
Jag tror du skulle må bättre av att koppla av detta ett tag.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Nu får du väl ge dig.
Din trovärdighet är så låg den kan komma.
Försök hålla dig till forumets regler.
Jag tror du skulle må bättre av att koppla av detta ett tag.
Nu var det ju inte jag som gjorde jämförelsen. Bättre du vänder dig till rätt person. Det är @Ulltand som jämför dig med H, så du kan ge dig på honom istället om du är på krigsstigen...

Och av alla här är du absolut inte rätt person att döma deltagare i tråden. Det imponerar inte heller på någon att du berättar hur fantastisk du är. :)
Så, ta du den paus du föreslår, det blir win-win-win-win....
Du har knappast mandat att göra dig till företrädare för någon mer än dig själv. Tro det eller ej.

Redigerat:
T
tusenett skrev:
Men jag tror faktiskt att det vi ser är en spegelbild av hela samhällssituationen just nu. Det rapporteras om mycket folk i köpcentrum. Jag har hört flera som åkt till fjällen i jul eller rest runt i landet och träffat släktingar, även äldre sådana.

De flesta försöker dock göra så gott de kan, dvs undvika trängsel, åka bil istf kollektivtrafik, satt sig själva i karantän innan resorna (skolorna har haft distans och föräldrarna jobbat hemifrån), självhushåll i fjällstugan osv. Sen blir det såklart gråzoner t.ex. bensinstationer och liftköer, ej 100% karantän, t.ex. hämtat paket på utlämningsstället m.m.
Vi har, efter viss vånda, åkt till fjällen. Det är precis som du skriver: vi har jobbat hemifrån sedan mars, gymnasierna körde på distans och dottern höll vi hemma sista veckan innan jul. Vi åkte självklart egen bil, tog med oss mer mat än vanligt och hämtade förbeställda matvaror vid den lokala butikens lastkaj. Kör hämtmat från restaurangerna och lunch i stugan eller utomhus. Liftköerna är ett icke-problem, många har dessutom en buff framför munnen (INGEN har vanliga munskydd). Butiker och skiduthyrning har nummerlappar och utomhusköer. Vi har rent generellt större social distansiering här än hemma, och förresten är det väl mest andra stockholmare här också :)

Skulle någon uppvisa minsta lilla symptom så packar vi bilen och åker hem, vi har inget behov av att maxa användandet av liftkorten. Återstår då möjlig ökad belastning på en redan belastad sjukvård om det händer något, så vi undviker de värsta backarna och tar det generellt lite mer försiktigt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nu var det ju inte jag som gjorde jämförelsen. Bättre du vänder dig till rätt person. Det är @Ulltand som jämför dig med H, så du kan ge dig på honom istället om du är på krigsstigen...
Fel! Läs Ulltands inlägg igen! Han jämförde inte Optimum med den Österikiske korperalen. Resten får du lista ut själv.

Staffan

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel! Läs Ulltands inlägg igen! Han jämförde inte Optimum med den Österikiske korperalen. Resten får du lista ut själv.

Staffan
Ok, vem skrev namnet på denne då?
Inte var det jag. Resten får du lista ut själv.
@optimum kommenterar till mig när någon annan skriver stolligheter.
Hybris.

D
T tanaris skrev:
Vi har, efter viss vånda, åkt till fjällen. Det är precis som du skriver: vi har jobbat hemifrån sedan mars, gymnasierna körde på distans och dottern höll vi hemma sista veckan innan jul. Vi åkte självklart egen bil, tog med oss mer mat än vanligt och hämtade förbeställda matvaror vid den lokala butikens lastkaj. Kör hämtmat från restaurangerna och lunch i stugan eller utomhus. Liftköerna är ett icke-problem, många har dessutom en buff framför munnen (INGEN har vanliga munskydd). Butiker och skiduthyrning har nummerlappar och utomhusköer. Vi har rent generellt större social distansiering här än hemma, och förresten är det väl mest andra stockholmare här också :)

Skulle någon uppvisa minsta lilla symptom så packar vi bilen och åker hem, vi har inget behov av att maxa användandet av liftkorten. Återstår då möjlig ökad belastning på en redan belastad sjukvård om det händer något, så vi undviker de värsta backarna och tar det generellt lite mer försiktigt.
Låter bra, hoppas ni får en fin vistelse och att ni inte blir sjuka. Dömer inte de som försöker följa restriktionerna och därför inte sprida smitta.

Personligen har jag dock hängt upp mig på att jag har svårt att förstå hur man kan anse att gå in på ett gym och köra ett flåsande pass tillsammans skulle kunna upfylla kraven.

I övrigt tror jag på de rön som finns att det är på arbetsplatser och i hemmet man i första hand blir smittad/sprider, i andra hand fester och middagar där man är längre tid tillsammans och relativt nära. Resten verkar vara försumbart.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.