Mikael_L
H HSP skrev:
Lite off topic... Men ändå aktuellt.
Syftet med egenkontrollprogramet (EKP) är inte till för att man bara ska för in en person så han får installera all el.

Att bara ta en person från gatan och sätta in i ett EKP är helt fel tankesätt.

Ett rätt använt EKP där man bedömt personens erfarenhet, kunskap, lämplighet för en viss typ av jobb är bra.

Företaget har ett ansvar att personen i EKP har rätt erfarenhet, kunskap och lämplighet, företaget har i den frågan stöd av "elinstallatör för regelefterlevnad"

I EKP ska det även beskrivas för hur man säkerställt personens kompetens och vidareutbildning.

Man kan som kund begära att få se företagets EKP. Har sett några EKP:er av mycket varierande kvalité. Vill de inte visa sitt ekp kan man börja fundera på om de är seriösa.

Används EKP som det är tänkt så är det en bra lösning.

Och ja du kan till exempel "ta en person från gatan" lära upp den personen med nödvändiga praktiska och teoretiska kunskaper att till exempel koppla loss och återinkoppla en elmotor. Det ska då vara beskrivet att den personen endast får utföra dessa moment.
Att sedan företaget kanske är registrerad för, bostäder, övriga anläggningar lågspänning hos ESV det är en annan sak.
Just den personen får enbart koppla motorer i befintliga anläggngar.
Använder man EKP och begränsar vad personerna i EKP får göra till vad de kan och är lämpliga till så fungerar EKP bra....

Obs detta är enbart en del av vad ett EKP ska innehålla...
En lång text, och du har förstås mycket rätt och skriver bra saker.
Men trots allt så formaliserar ingen lagstiftning eller andra regler detta du skrev, det är nog vad som är avsikten, men om ett företag inte gör riktigt sådär så finns det inga möjliga sanktioner mot det.
Sen är det annan (och bra) femma att de flesta företag i branschen ändå sköter detta ordentligt, vare sig de har ett bra eller dåligt skrivet EKP.
Men liksom förr, så förlitar man sig fortfarande på att aktörerna sköter sig. En förbättring med nya systemet är ändock att ELSV numera har en liten aning mer maktmedel att ta till mot misskötande företag.

13th Marine 13th Marine skrev:
Och det är så jag tycker behörighetssystemet ska fungera, men istället för att kalla det hempularbehörighet kan vi kalla det elektriskinstallationskompetens 1A och ge dig rätt att arbeta på och installera anläggningar som motsvaras av detta, oavsett vem som äger anläggningen.
Varför är det så viktigt för dig att svartjobba i andras elanläggning?

• Gilla
Kludden33
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det spelar ingen roll vem som äger en elanläggning men anläggningskännedom är A och O och de flesta hempulare känner nog sina egna bäst.
Hur skaffar sig en montör/elektriker anläggningskännedom om en anläggning som dom aldrig har varit på tidigare?

jbr jbr skrev:
Jaha, du pratar om de prov en vanlig gymnasieelev har en vanlig skoldag...
Om man har godkända betyg i resp. skolämne har man ju ett gymnasiebetyg men det har knappast något med det här att göra eftersom det inte på nå't sätt är ett krav för att få jobba som yrkesverksam elektriker.
Aldrig funderat på att byta namn till jr?

H HSP skrev:
En intresant del är hur många "tillbud" finns det när det gäller ex brand.
Många elfel upptäcks innan det börjar brinna, de upptäcks oftast för att något slutat fungera eller beter sig konstigt.
Och när man börjar felsöka och upptäcker det där som kunnat gå riktigt illa.
Jag tänker på när varmgång har uppstått men det har inte tagit eld. Kanske för att plasten är självslocknande. eller för att man började felsöka i tid....

Har några exempel i mitt minne.
* Normcentralens fasskena ligger på fel sida av några skruvar på dvärgbrytare. Där vet jag vem som gjort installationen (hempulare)
* Varmgång i ett infällt vägguttag tre ledare in på anslutning som var avsedd för två ledare. Vet ej vem som gjort detta.
* Vägguttag för motorvärmare på garagevägg säkrat 25A på 1,5mm2 kabel ej JFB, såg nymonterat ut med "julas anslutsuttag" kopplar direkt på utgående plint i fasadmätarskåp... Vet ej vem som gjort detta.
* Två fasgrupp på samma neutralledare i lägenhet med enfasmatning.... Vet ej vem som gjort detta.
* 270meter 5g2,5 till båthus vid sjön säkrat 16A i matande ände. Vet vem som gjort detta, fick till svar att 2,5mm2 är helt ok att säkra 16A. att avstånd spelade roll hade han ingen aning om. Utseende mässigt såg det riktigt bra ut snyggt monterat bra material. Bra att det var slang nergrävd, fick dock gräva upp på några sällen för att få till draggropar.
*Varmgång uttag i kök endast en kardel på rätt sida klämman i "no name billigt skit uttag" Vet ej vem som gjort detta.

Det här är några exempel på "tillbud"
Troligtvis hempulare

Demmpa Demmpa skrev:
Hur skaffar sig en montör/elektriker anläggningskännedom om en anläggning som dom aldrig har varit på tidigare?
De har ju varit på 100 tals snarlika

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Dina inlägg blir mer och mer besynnerliga.
Vad har svartjobb med det här att göra?

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Detta är inte helt enkelt alltid men om vi tar en vanlig bostad som exempel kan man ofta hitta mycket vid och under kåpan på centralen.

Ofta behöver man inte känna till allt om allt men det kan behövas att man följer upp aktuell grupp, i värsta fall hela vägen, varenda dosa.

När man väl lyft på locket till centralen kan man granska och spänna över, inte så kul om där händer något en vecka efter man varit inuti den.

Kan man få in en jordfelsbrytare eller två är detta ju alltid ett lyft för elsäkerheten men finns inget sådant krav och kunden inte vill så lär det inte ske.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Troligtvis hempulare
Om vi ska hålla samma nivå på gissningarna är det troligtvis orutinerade "EKP'are" som stressar runt för att maximera antal gigg. ;)

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kan man få in en jordfelsbrytare eller två är detta ju alltid ett lyft för elsäkerheten men finns inget sådant krav och kunden inte vill så lär det inte ske.
Min bror driver byggfirma med ett antal el-UE per bygglag. Det är i princip aldrig någon som säger nej när de rekommenderar jfb för äldre installationer som tillkom innan nya regelverket. Om de exempelvis gör om ett kök passar de även på att fixa jfb för tvättstuga eller motsvarande.

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
De har ju varit på 100 tals snarlika
Möjligtvis om det är någon form av större radhusområde eller flerfamiljshus med exakt samma konstruktion. I övriga fall är det helt omöjligt att sia om elanläggningen.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Staffans2000
jbr jbr skrev:
Dina inlägg blir mer och mer besynnerliga.
Vad har svartjobb med det här att göra?
Några inlägg tidigare, var jag på väg att skriva följande till Teddy. Men jag tvekade. Dock inte längre!
"Larviga liknelser, från en larvig karl med taskig självkänsla. Vad är du rädd för"?

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Kan en elektriker med auktorisation "lära upp mig" (eller lita på mig) och skriva in mig i sitt EKP och sen är det fritt fram för mig att lagligt hemmapula med min egen el i huset?

Jag tror 2 bekanta till mig har enskilda firmor och auktorisation trots att de inte jobbar som elektriker. De är dock inte så nära vänner eller har tid över att jag kan få dem att göra mina eljobb. Nu är det dock egentligen inget större problem, då det mesta av min el är bytt och det som återstår mest är sånt som man får göra själv eller som jag känner mig mycket bekväm med att göra trots att jag bara är en simpel hempulare. Men skulle det vara ok att göra så vore det ju en bra väg att göra hempulen (inte bättre men) lagligt. :D

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E
J JohanLun skrev:
Kan en elektriker med auktorisation "lära upp mig" (eller lita på mig) och skriva in mig i sitt EKP och sen är det fritt fram för mig att lagligt hemmapula med min egen el i huset?

Jag tror 2 bekanta till mig har enskilda firmor och auktorisation trots att de inte jobbar som elektriker. De är dock inte så nära vänner eller har tid över att jag kan få dem att göra mina eljobb. Nu är det dock egentligen inget större problem, då det mesta av min el är bytt och det som återstår mest är sånt som man får göra själv eller som jag känner mig mycket bekväm med att göra trots att jag bara är en simpel hempulare. Men skulle det vara ok att göra så vore det ju en bra väg att göra hempulen (inte bättre men) lagligt. :D
Hej!
Här föreligger nog något missförstånd. Det är företagets EKP och detta gäller då företaget utför arbete. Den auktoriserade agerar så kallat elinstallatör för regelefterlevnad.

I ditt fall med enmansföretag så är troligen företaget och EFR en och samma.

Be att få sitta på din kompis EKP så kan du ju se om det finns någon lucka att skriva någonting, detta är ganska nytt så det har nog knappast prövats i rätten än.

Men det går inte att delegera sin auktorisation så som du beskriver och brinner huset ner så har EFR+VD inte skött sitt jobb då det krävs en viss grad av kompetens för att utföra elinstallationer, hur förvissar man sig om denna för utomstående.

Den måste ju även vara avgränsat så att jobben sträcker sig inom nämnda kompentens. Men att skriva in någon utomstående vid namn är en sak, en annan är rollen kund där det blir omöjligt att bedöma kompetensen utan att vara på plats.

Sen vet jag inte med detta att ha med någon civilperson i detta program men underentreprenörer funkar ju.

Du kan göra jämförelsen med att dina auktoriserade kompisar får inte utföra något professionellt som går utanför EKP på sin fritid trots att auktorisationen tillåter detta.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vad jiddrar du om?
Med min lösning skulle jag ju, utifall jag klarar proven, kunna jobba vitt som elektriker.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.