Jag tänkte att jag skulle fräscha till mina bänkskivor och köpte lite pigmenterad hårdvaxolja från Osmo. Jag slipade ner skivan och har gnuggat in ett lager på en mindre bit som ett första test. Men det blev inte alls bra utan väldigt flammigt och fläckigt, både mitt på skivan men kanske framför allt längs med kanterna.

Träbänkskiva med flammiga och fläckiga märken efter behandling med hårdvaxolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbänkskiva med fläckigt och flammigt resultat efter applicering av pigmenterad hårdvaxolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar på om det kan hänga ihop med att jag inte slipat ner den gamla behandlingen tillräckligt djupt så att den nya behandlingen tränger ner ojämnt i skivan?

Tacksam om någon vet vad det kan bero på?
 
Vet inte om det stämmer men hört att det kan bli flammigt om man använder olika (märken) behandlingar.
 
H hattorihanzy skrev:
Jag tänkte att jag skulle fräscha till mina bänkskivor och köpte lite pigmenterad hårdvaxolja från Osmo. Jag slipade ner skivan och har gnuggat in ett lager på en mindre bit som ett första test. Men det blev inte alls bra utan väldigt flammigt och fläckigt, både mitt på skivan men kanske framför allt längs med kanterna.

[bild] [bild]

Jag funderar på om det kan hänga ihop med att jag inte slipat ner den gamla behandlingen tillräckligt djupt så att den nya behandlingen tränger ner ojämnt i skivan?

Tacksam om någon vet vad det kan bero på?
Jag tror definitivt du är rätt ute när du tänker att ni inte fått bort den gamla behandlingen..

Mer slitet = nya behandlingen får mer fäste (därför kanterna blir så mörka)
 
  • Gilla
hattorihanzy
  • Laddar…
Det ser ut som att du inte slipat tillräckligt mycket. Det svarta är förmodligen smuts.
 
B Bagarn1 skrev:
Vet inte om det stämmer men hört att det kan bli flammigt om man använder olika (märken) behandlingar.
Du tänker på den gamla respektive nya behandlingen? Om det är så så borde ju en djupare slipning så att man verkligen blir av med all den gamla behandlingen hjälpa.

Sen har jag ju ingen aning om märket på gamla behandlingen, den var här när jag flyttade in. Däremot så ser det ju ut som att den gamla behandlingen endast var någon typ av ofärgad neutral olja och den nya jag använder är ju pigmenterad, det skulle ju kunna vara ett problem.
 
F falkn skrev:
Det ser ut som att du inte slipat tillräckligt mycket. Det svarta är förmodligen smuts.
Det märkliga är att jag tyckte inte att jag såg några fläckar förrän efter behandlingen, de framträdde liksom i samband med att jag strök på oljan. Det skulle ju iofs kunna vara så att de fanns där innan men inte framträdde så tydligt förrän efter behandling.

Tycker också det verkar konstigt att det skulle bli så symmetriskt fläckigt vid kanten?

Men jag kanske bara får göra ett nytt försök helt enkelt. Köra en djupare slipning och se om det löser problem.
 
Okej jag slipade ner hela skiva igen, både hårdvaxolja samt de mörka fläckarna som kändes som de gick något djupare än ytbehandlingen. Jag la på ett nytt lager hårdvax och då dök det upp fläckar igen. Det positiva var att det kändes som det var betydligt mindre fläckar denna gången men lite oroväckande så kändes det som att fläckarna satt på nya ställen?

Slipad skiva utan fläckar:
Nyslipad träbänkskiva med flera mörka fläckar och ojämna missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur som helst så slipade jag ner hela skivan en tredje gång i förhoppningen om att det skulle vara ännu mindre fläckar efter ännu ett försök och att jag i värsta fall fick leva med några få missfärgningar. Denna gången blev den värsta av de tre, det är fläckar över hela skivan och längs med kanterna.

Slipad träskiva med varierande färgnyanser och synliga mörkare fläckar över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte om jag jobbar med en defekt porös bänkskiva eller någonting men jag får nog hitta en annan lösning på det här.
 
Det ser ut som slipningen har raggat till björken, ungefär som päls klappat åt fel håll. Finslipning i rätt riktning kan lösa detta. Men pilligt är det.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Hej,
Har samma problem fast med en ekskiva och Herdins hårdvaxolja. Hur löste du problemet?
 
N Noll koll skrev:
Hej,
Har samma problem fast med en ekskiva och Herdins hårdvaxolja. Hur löste du problemet?
Hittade ingen riktigt bra lösning tyvärr. Gjorde om det ett par gånger tills det blev okej men var fortfarande en del fläckar på ett par ställen.
 
resultat blir bättre om man använder olja utan pigment
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.